نارضایتی‌های گسترده از خدمات اینترنتی

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۶۷
نارضایتی‌های گسترده از خدمات اینترنتی

گروه دانش و فن   

هفته گذشته شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ADSL در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار افزایش ۵۰ درصدی تعرفه اینترنت شده‌اند و دلیل آن را افزایش بالای هزینه‌ها و کاهش تعداد مشترکین به دلیل استفاده از اینترنت موبایل عنوان کرده‌اند که باعث کاهش درآمد این اپراتورها شده است.

در این زمینه وزیر ارتباطات نیز در توییتی با تاکید بر اینکه سرویس ADSL رو به انقراض است، خطاب به اپراتورهای ADSL عنوان کرد که «سرمایه‌گذاری کنید، تکنولوژی را به روز کنید، تولیدات داخلی استفاده کنید، کیفیت خوب ارایه کنید، برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است.»

در همین حال، وزارت ارتباطات در نظرسنجی که روی سایت این وزارتخانه قرار گرفته است از کاربران پرسیده که آیا حاضرند هزینه بیشتری برای افزایش کیفیت خدمات و سرعت اینترنت از ADSL به VDSL پرداخت کنند؟

نتایج این نظرسنجی تاکنون حاکی از آن است که کاربران موافق پرداخت هزینه بیشتر نیستند. در این نظرسنجی تا ساعت ۱۱ صبح روز گذشته ۵۵ درصد به این پرسش جواب منفی داده و ۴۵ درصد کاربران موافق پرداخت هزینه بیشتر در قبال افزایش کیفیت سرویس اینترنت و رفتن به سمت سرویس VDSL هستند.

این در حالی است که تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه نتیجه نظرسنجی تغییر کرد و بر اساس آن ۷۶ درصد کاربران موافق افزایش قیمت و ۲۳ درصد مخالف هستند.

بر اساس این گزارش، VDSL خط مشترک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا است که نمونه‌ای از فناوری اتصال به اینترنت است که از همان خط مشترک دیجیتال مشابه با ADSL برای نقل و انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند، اما فناوری آن در مقایسه با ADSL جدیدتر است. VDSL  به شیوه موثرتری از خط مشترک استفاده می‌کند و تجربه بهتری در استفاده از اینترنت را در اختیار کاربر می‌گذارد. از طریق این فناوری اتصال به کاربر از طریق یک واسط نوری نزدیک به مکان کاربر فراهم می‌شود. این واسط نیز با استفاده از کابل‌های فیبر نوری به شرکت خدمات‌دهنده اینترنت متصل می‌شود. حال در شرایطی که برخی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت خواستار افزایش قیمت اینترنت هستند، رگولاتوری در گزارشی اعلام کرد که بیشترین درصد شکایت در حوزه ارتباطات مختص اینترنت است، در آمار ثبت‌شده سه ماهه ابتدایی سال جاری مشخص شدکه مناطق شمالی کشور بیشترین شکایت و مناطق غرب و شمال‌غربی کمترین شکایت را دارند و در این شکایات، مشکلات مربوط به اینترنت نقش پررنگی ایفاء می‌کند. براساس این گزارش، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این امکان را برای کاربران ایجاد کرده تا در صورتی که از هر یک از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان شکایتی دارند، با مراجعه به سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، شکایت خود را ثبت کنند تا رگولاتوری به بررسی شکایات آنها بپردازد.

  درصد بالای شکایت کاربران از مخابرات

این گزارش بر اساس تعداد تیکت‌های ثبت‌شده در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکین و مناطق نه‌گانه (منطقه شمال، مرکزی، شمال شرق، جنوب، آذر، جنوب غرب، جنوب شرق، غرب و شمال غرب) سازمان در سراسر کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری ارایه شده است. بر اساس بررسی انجام‌شده روی داده‌ها، بیشترین شکایت مشترکین در منطقه شمال و کمترین تعداد شکایات مربوط به مناطق غرب و شمال غرب است. آمار کلی شکایات مطروحه رشد داشته و از ۷ هزار و ۸۵۸ مورد در اردیبهشت ماه به ۸ هزارو ۵۲۳ مورد در خرداد ماه سال جاری رسیده است.

شرکت مخابرات ایران به تنهایی ۴۱.۳ درصد از کل شکایات را در بازه خردادماه در تمام مناطق به خود اختصاص داده است؛ در این بین مشکلات مربوط به اینترنت نقش پررنگی ایفا می‌کند.

بیشترین شکایت مشترکین در منطقه شمال مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به خدمات پستی است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری ۲۵.۲ درصد رشد داشته است. بیشترین شکایت در بازه خرداد ماه مربوط به استان تهران (۸۵ درصد و کمترین مربوط به استان سمنان (۱.۴ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت مربوط به ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب و کیفیت سرویس‌ها است.

این در حالی است که بیشترین شکایت مشترکین در منطقه مرکزی مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به خدمات پستی است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته است. بیشترین شکایت در بازه خردادماه مربوط به استان اصفهان (۵۹ درصد) و کمترین مربوط به استان چهارمحال و بختیاری (۵.۳ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت مربوط به عدم جمع‌آوری سرویس و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب است.

از سوی دیگر بیشترین شکایت مشترکین در منطقه شمال شرق مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به خدمات پستی است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری چهار درصد کاهش داشته است. بیشترین شکایت در بازه خرداد ماه مربوط به استان خراسان رضوی (۷۹ درصد) و کمترین مربوط به استان خراسان جنوبی (۳.۷ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت مربوط به عدم جمع‌آوری سرویس و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب است.

  خدمات پشتیبانی نامطلوب

همچنین بیشترین شکایت مشترکین در منطقه جنوب کشور هم مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به دفاتر پیشخوان دولت است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۳ درصد رشد داشته است.

بیشترین شکایت در بازه خردادماه مربوط به استان فارس (۷۵.۳ درصد) و کمترین مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد (۵.۷ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت مربوط به عدم جمع‌آوری سرویس و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب است.

اما بیشترین شکایت مشترکین در منطقه آذربایجان مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به خدمات پستی است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری ۵.۵ درصد رشد داشته است. بیشترین شکایت در بازه خرداد ماه مربوط به استان آذربایجان شرقی (۴۵.۴ درصد) و کمترین مربوط به استان اردبیل (۲۲ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت مربوط به عدم جمع‌آوری سرویس و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب است.

بیشترین شکایت مشترکین در منطقه جنوب غرب مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به خدمات پستی است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری ۲۷ درصد رشد داشته است. بیشترین شکایت در بازه خرداد ماه مربوط به استان خوزستان (۷۰.۴ درصد) و کمترین مربوط به استان لرستان (۱۱.۴ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت مربوط به عدم جمع‌آوری سرویس و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب است.

بیشترین شکایت مشترکین در منطقه جنوب شرق مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به خدمات پستی است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته است. بیشترین شکایت در بازه خرداد ماه مربوط به استان هرمزگان (۴۲ درصد) و کمترین مربوط به استان کرمان (۲۵.۵ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت مربوط به عدم جمع‌آوری سرویس و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب است.

بیشترین شکایت مشترکین در منطقه غرب مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به خدمات پستی است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری هشت درصد کاهش داشته است. بیشترین شکایت در بازه خرداد ماه مربوط به استان کرمانشاه (۴۲ درصد) و کمترین مربوط به استان کردستان (۲۳.۴ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت مربوط به عدم جمع‌آوری سرویس و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب است.

بیش‌ترین شکایت مشترکین در منطقه شمال غرب مربوط به اینترنت و کمترین تعداد شکایات مربوط به خدمات پستی است. تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده در بازه خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری حدود هفت درصد رشد داشته است. بیشترین شکایت در بازه خرداد ماه مربوط به استان گیلان (۵۳ درصد) و کمترین مربوط به استان قزوین (۲۲.۸ درصد) است. فراوانی موضوع شکایات مطروحه در حوزه اینترنت عمدتاً مربوط به عدم جمع‌آوری سرویس و ارایه خدمات پشتیبانی نامطلوب است.

در مجموع شکایت‌ها بیشترین نارضایتی را کاربران اینترنت در سراسر کشور داشته‌اند و به نظر می‌رسد در صورت افزایش قیمت اینترنت که برخی شرکت‌های اینترنتی آن را به وزیر پیشنهاد داده‌اند باید کیفیت اینترنت پیش از گرانی و بالارفتن قیمت‌ها به حد مطلوب برسد و کاربران از آن اعلام رضایت کنند .

 

 

ارسال نظر