دسترسی میلیون‌ها کاربر به اینترنت بی‌کیفیت

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۵۸۱
دسترسی میلیون‌ها کاربر به اینترنت بی‌کیفیت

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

 بسیاری از کاربران و مسوولان معتقدند که اینترنت در کشور از وضعیت خوب و مطلوبی برخوردار نیست، ‌همین دو روز پیش بود که سرعت اینترنت در کشور با افت قابل توجهی مواجه شد، ‌افتی که شرکت ارتباطات و زیر ساخت به عنوان متولی اصلی اینترنت درکشور علت آن را قطعی دو مسیر انتقال فیبر نوری در اروپا عنوان کرد. ‌به نظر می‌رسد این مشکل همچنان ادامه دارد چرا که روز گذشته وضعیت اینترنت نه تنها بهبود پیدا نکرد بلکه در برخی مواقع با قطعی و کندی همراه بود، ‌از سوی دیگر سازمان فناوری اطلاعات روز گذشته نتایج آمارگیری از وضعیت برخورداری خانوار ایرانی و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات را منتشر کرد، ‌طبق این نتایج مشخص شد که ۱۸ میلیون خانوار ایرانی (۷۲.۸ درصد) در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی داشته و ۶.۷ میلیون خانوار در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی ندارند. در همین حال از کل خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در محل سکونت، تعداد ۱۴.۵ میلیون خانوار در نقاط شهری و ۳.۵ میلیون خانوار در نقاط روستایی زندگی می‌کنند. به بیان دیگر سهم خانوار دارای دسترسی به اینترنت در شهر ۷۷.۹ درصد و در روستاها ۵۷ درصد برآورد شده است. در همین حال کل خانوارهای دارای اینترنت در محل سکونت همگی به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. حدود یک میلیون خانوار به اینترنت پرسرعت ثابت، ۴.۴ میلیون خانوار به اینترنت پرسرعت سیار و ۱۲ میلیون خانوار به هر دو نوع اینترنت ثابت و سیار دسترسی دارند.

اما دسترسی داشتن به اینترنت یک موضوع است و کیفیت اینترنت موضوعی دیگر، درست است که طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات بیش از 72 درصد خانوارهای ایرانی در محل سکونت خود دارای اینترنت هستند، ‌اما بهتر است نظرسنجی در خصوص کیفیت اینترنت صورت بگیرد، ‌نظر سنجی که طی چند هفته گذشته از سوی وزارت ارتباطات اعلام شد و مشخص شد بیش از 77 درصد کاربران از اینترنت و خدمات اینترنت و پشتیبانی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت رضایت ندارند .

به گفته کارشناسان و بر اساس گزارش جدید اتحادیه بین‌المللی مخابرات، تعداد کاربران اینترنت تا پایان سال 2018 به حدود 3.9 میلیارد نفر رسید؛ ‌آماری که مشخص کرد بیش از نیمی از ساکنان جهان در اینترنت و فضای مجازی حضور دارند، ‌طبق این آمار مشخص شد که بیشترین رشد و سرعت اینترنت به برخی کشورهای آفریقایی تعلق دارد، ‌چرا که در سال 2005 تنها 2 درصد از مردم این قاره به اینترنت دسترسی داشتند اما در سال 2018 میلادی این مقدار به 25 درصد افزایش یافت و در همین مدت تعداد افراد استفاده‌کننده از اینترنت در سراسر جهان 4 برابر بیشتر شد.

از سوی دیگر و طبق تحقیقات مشخص شد که در قاره آسیا نیز با توجه به ظهور نسل پنجم ارتباطی کاربران این فناوری روز به روز در حال افزایش هستند و شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت برای جذب کاربر در رقابت هستند تا بتوانند سهم بیشتری را از بازار داشته باشند، حال اینکه در ایران روز به روز به تعداد کاربران معترض اضافه می‌شود، کاربرانی که معتقدند شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت مطابق با هزینه‌های دریافتی نه تنها خدمتی انجام نمی‌دهند، بلکه معتقدند علت و افت کیفیت اینترنت را باید از متولی آنکه شرکت زیر ساخت است پرسید .

بر اساس این گزارش در گذشته هرگاه اینترنت دچار قطعی یا افت شدید می‌شد مسوولان علت آن را برخورد لنگر کشتی با فیبر نوری در دریا عنوان می‌کردند، اما کم کم فیبرهای نوری از راه لنگر کشتی خارج شدند و دلایل دیگری برای قطعی و افت کیفیت اینترنت عنوان شد، هرچند این دلیل تا به امروز نتوانسته است کاربران را قانع کند، اما بهتر است مسوولان همانند کشورهای همسایه فکری به حال اینترنت کنند، چرا که جامعه آماری استفاده‌کننده از این فناوری روز به روز در حال افزایش است و نسل‌های جدید استفاده‌کننده از این فناوری خواستار کیفیت بهتر و سرعت بالاتر هستند . گفتنی است طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، رشد سریع اینترنت و بررسی آمار استفاده خانوار ایرانی از تلفن ثابت نیز نشان می‌دهد در حدود ۲۴.۴ میلیون خانوار در محل سکونت خود به تلفن ثابت یا همراه یا هر دوی آن دسترسی دارند. از کل خانوارهای کشور ۲.۹ درصد فقط تلفن ثابت، ۲۰ درصد فقط تلفن همراه و بیش از ۷۵ درصد خانوارها به هر دو تلفن ثابت و همراه دسترسی دارند که سهم خانوار شهری ۹۹.۳ درصد و سهم خانوار روستایی ۹۷.۱ درصد اعلام شده است. از سوی دیگر از مجموع خانوارهای کشور در حدود ۱۷.۲ میلیون خانوار در محل سکونت خود به رایانه دسترسی دارند که از این تعداد ۷.۲ میلیون خانوار (۲۹ درصد خانوارهای کشور) حداقل به رایانه معمولی، ۹.۹ میلیون خانوار حداقل به لب تاپ و ۸.۵ میلیون خانوار حداقل به تبلت دسترسی دارند. این در حالی است که ۷۸ درصد خانوار شهری و ۴۴ درصد خانوار روستایی در کشور در محل سکونت خود به رایانه دسترسی دارند. در هر صورت با توجه به آمار سازمان فناوری اطلاعات بهتر است این سازمان برسی‌هایی را نیز در خصوص کیفیت اینترنت و مقایسه آن با دیگر کشورهای جهان ارایه دهد، هرچند که طبق آمار ارایه شده جهانی کیفیت اینترنت ایران در دنیا در رده‌های پایین قرار دارد، ‌حال اینکه در مقایسه با قیمت نیز قیمت پایین‌تری را به خود اختصاص داده است، ‌اما از آنجا که کاربران معتقدند مطابق با هزینه‌های پرداختی خدمت مناسب و اینترنت با کیفیتی را دریافت نمی‌کنند، در نتیجه قیمت اینترنت هم برای آنها گران است.

 

ارسال نظر