شناسایی زودهنگام پارکینسون با فناوری جدید

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۲۲۹

نیواطلس |  کشف یک فناوری جدید تصویربرداری، برای اولین‌بار شناسایی بیماری پارکینسون را از چند دهه قبل از آغاز این بیماری ممکن می‌کند.

فناوری یادشده در انگلیس ابداع شده و شکل‌گیری بیماری یادشده را با سرعت بسیار زیادی ممکن می‌کند. با توجه به اینکه پارکینسون درمان قطعی ندارد، شناسایی سریع آن درمان بیماری مذکور و به حداقل رساندن عوارض حاصل شده را ساده‌تر می‌کند.

تحقیقات محققان کالج کینگ لندن نشان داده که در اولین مراحل شکل‌گیری بیماری پارکینسون تغییراتی در سیستم سروتونین مغز صورت می‌گیرد که بعد از حدود ۲۰ سال به وخیم شدن شرایط بیمار و ابتلای وی به پارکینسون می‌انجامد. همین کشف موجب طراحی یک سیستم جدید تصویربرداری از مغز برای تشخیص این بیماری شد.

سروتونین نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که احساسات مثبت را در مغز انسان منتقل می‌کند. از جمله دیگر کارکردهای آن می‌توان به تنظیم حالات روحی، اشتها و خواب اشاره کرد. سروتونین همچنین دارای عملکردهای شناختی، مانند تأثیرات بر حافظه و یادگیری نیز است.

محققان برای تکمیل سیستم تصویربرداری یادشده حدود دو سال وقت صرف کرده‌اند و ۱۴ نفر از این طریق مورد تصویربرداری قرار گرفته‌اند تا تغییرات سیستم عصبی آنها به علت تحولات سیستم سروتونین مغز مشخص شود. آنها می‌گویند این تحولات یک شاخص قابل اعتماد برای پیش بینی ابتلای افراد به پارکینسون طی دو دهه آینده است. البته سیستم اسکن مغزی که بدین منظور به کار می‌رود فعلاً پرهزینه است و محققان درصدد یافتن راهی برای کاهش هزینه این کار هستند.

 

ارسال نظر