اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۲۸

میزبانی بارسلونا ازقدرتمندترین ابررایانه دنیا

زد دی نت| اگر چه شهرت شهر بارسلونای اسپانیا به خاطر حضور لیونل مسی و تیم فوتبال بارسلوناست، اما تا سال ۲۰۲۰ این شهر میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان خواهد شد.

قرار است تا سال آینده ابررایانه MareNostrum ۵ جایگزین نسخه چهارم این ابررایانه شود. سرعت این ابررایانه به ۲۰۰ پتافلاپس خواهد رسید. این در حالی است که پرسرعت‌ترین ابررایانه فعلی جهان که سامیت نام دارد و در ایالات متحده نصب شده تنها ۱۴۳.۵ پتافلاپس سرعت دارد. سامیت فعلاً در صدر فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان قرار دارد، اما اروپایی‌ها قصد دارند این عنوان را از دست امریکا خارج کنند. مقامات اتحادیه اروپا قصد دارند تعداد زیادی ابررایانه را در شهرهای مختلف اروپایی نصب کرده و از آنها برای پیشبرد پژوهش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی استفاده کنند. البته اروپایی‌ها برای تحقق این هدف نیاز به طراحی سخت‌افزارها و پردازنده‌های جدیدی نیز دارند که سرمایه‌گذاری لازم را در این زمینه به عمل آورده‌اند. اروپایی‌ها برای تولید این ابررایانه قدرتمند در بارسلونا سرمایه‌گذاری گسترده‌ای به عمل آورده‌اند که ۱۰۰ میلیون یورو از آن توسط ابتکار عمل ابررایانه‌ای EuroHPC  وابسته به اتحادیه اروپا و ۲۲۳ میلیون یوروی دیگر آن توسط مقامات محلی در اسپانیا و از جمله وزارت علوم این کشور و برخی دانشگاه‌ها تأمین می‌شود. پرتغال، ترکیه و کرواسی نیز از طرح یادشده اعلام حمایت کرده‌اند. اتحادیه اروپا قصد دارد در سال ۲۰۲۱ شش میلیارد یوروی دیگر در زمینه تولید ابررایانه سرمایه‌گذاری کند که ۳ میلیارد یورو از این رقم توسط اتحادیه اروپا و ۳ میلیارد یوروی دیگر از آن توسط کشورهای عضو تأمین می‌شود.

طرح 44 میلیارد دلاری برزیل در حوزه اینترنت اشیا

زد دی نت|  برزیل یک استراتژی کلان ملی در حوزه اینترنت اشیا طراحی کرده و روز گذشته آن را برای امضای رییس‌جمهور این کشور تقدیم وی نموده است. این استراتژی به تایید مارکوس پونتس وزیر علوم، فناوری و نوآوری برزیل رسیده و وی نسخه نهایی استراتژی یادشده را در اختیار ژاییر بولسونارو رییس‌جمهوری برزیل قرار داده است. در این استراتژی خط مشی‌هایی برای جذب مشاغل و کسب و کارهای مختلف به مشارکت در حوزه اینترنت اشیا و نیز سرمایه‌گذاری در این زمینه پیشنهاد شده است. همچنین انگیزه‌هایی برای جلب رضایت آنها در نظر گرفته شده است. چهار بخش اصلی این استراتژی عبارتند از شهرهای هوشمند، مراقبت‌های درمانی و بهداشت، تجاری‌سازی کشاورزی و ساخت و ساز. بودجه نگارش استراتژی یادشده توسط بانک توسعه ملی برزیل تامین شده و کنسرسیومی به رهبری شرکت مشاروه مک کنزی در نگارش آن مشارکت داشته است. بر اساس برآوردهای مقامات برزیلی اجرایی شدن این طرح 44 میلیارد دلار به اقتصاد برزیل تزریق خواهد کرد و موفق رونق و شکوفایی کسب و کارهای مختلف در این کشور می‌شود.

برنامه‌ریزی برای نگارش این استراتژی در برزیل از سال 2015 آغاز شد و در آن زمان یک گروه کاری برای تعیین خط مشی‌های اولیه و تقویت تحقیق و پژوهش در این حوزه شکل گرفت.

مک‌بوک‌های جدید اپل در صف رونمایی

فون آرنا|  شنیده‌ها حاکیست که اپل در سال جاری میلادی قصد دارد هفت مدل مک بوک جدید معرفی و رونمایی کند.  مک بوک‌های اپل که همواره یکی از قدرتمندترین، محبوب‌ترین و پرطرفدارترین لپ تاپ‌های جهان به شمار می‌روند، به نظر می‌رسد که تعداد مدل‌های آن در سال جاری میلادی بیشتر خواهد شد و اپل به عنوان شرکت سازنده و توسعه‌دهنده آن تاکنون هفت مک بوک جدید را در کمیسیون اقتصادی اوراسیا به ثبت رسانده است.

همین موضوع به وضوح نشان می‌دهد که این غول تکنولوژی امریکایی تصمیم گرفته است با ارایه و عرضه مدل‌های مختلف از لپ تاپ‌های مک بوک سهم خود را از بازارهای جهانی افزایش دهد و با توجه به نیاز، سلایق، قدرت خرید و استطاعت مالی کاربران مدل‌های مختلفی را روانه بازار کند. ثبت دستگاه‌های هوشمند و الکترونیکی در کمیسیون اقتصادی اوراسیا از جمله الزامات قانونی محسوب می‌شود که قرار است در بازارهایی همچون روسیه و سایر کشورهای منطقه آسیا و اروپا عرضه شود.

خسارت روزانه یک میلیارد دلاری به امریکا با قطع GPS

تک اسپات|  نتایج یک بررسی دولتی در امریکا نشان می‌دهد قطع سیستم موقعیت یابی جی پی اس در این کشور روزانه یک میلیارد دلار خسارت به بار خواهد آورد. بررسی‌ای که در این زمینه توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری امریکا صورت گرفته نشان می‌دهد قطع جی پی اس شبکه‌های مخابراتی سیار را در این کشور به‌شدت مختل کرده و در ادامه مسیریابی زمینی، کشتی رانی، کار در معادن و غیره ناممکن شده و صنعت کشاورزی و بسیاری از صنایع دیگر در امریکا نمی‌توانند به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهند. البته این مشکلات محدود به امریکا نیست و تمامی کشورهایی که از سیستم جی پی اس برای موقعیت‌یابی استفاده می‌کنند نیز به همین مشکلات دچار می‌شوند. حداقل خسارت روزانه چنین اختلالی یک میلیارد دلار در روز برآورد شده که می‌تواند تا ۱.۵میلیارد دلار در روز هم افزایش یابد.

 

 

ارسال نظر