اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۲۹۱

فایرفاکس پولی می‌شود

ورج|شرکت موزیلا سازنده مرورگر فایرفاکس می‌گوید قرار است برای اولین‌بار نسخه‌ای پولی از این مرورگر طراحی و عرضه شود. تا به حال سابقه نداشته که هیچیک از شرکت‌های سازنده مرورگرهای مشهور اینترنتی نسخه‌هایی پولی از تولیدات خود را در اختیار کاربران قرار دهند، اما موزیلا با سنت‌شکنی قصد دارد چنین اقدامی انجام دهد. این نسخه پولی در قالب یک سرویس دارای هزینه اشتراک در درون محیط مرورگر فایرفاکس در دسترس قرار می‌گیرد. از جمله امکانات این خدمات می‌توان به سرویس وی پی ان و همین طور قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات روی یک سرویس کلود اشاره کرد. البته هنوز جزییات بیشتری در مورد خدمات قابل دسترس از این طریق ارایه نشده، اما «کریس بیرد» مدیرعامل موزیلا فعلاً به دو قابلیت فوق‌الذکر اشاره کرده است. ارایه این خدمات از ماه اکتبر یعنی اوایل پاییز آغاز می‌شود. همچنین هنوز مشخص نیست که دسترسی به خدمات پولی از طریق یک حق اشتراک صورت می‌گیرد یا برای هر یک از آنها باید حق اشتراک جداگانه خریداری شود. موزیلا ارایه آزمایشی خدمات وی پی ان را از اکتبر سال گذشته آغاز کرده بود که هنوز تنها در دسترس گروه کوچکی از کاربران قرار دارد. هزینه استفاده از این خدمات ده دلار در ماه بوده است. کارشناسان هدف موزیلا از این اقدام جدید را یافتن منابع درآمدی جدید عنوان کرده‌اند.

اسلحه‌ای که پهپادها را شناسایی می‌کند

دیلی‌میل|یک شرکت دفاعی استرالیایی اسلحه‌ای ابداع کرده که می‌تواند پهپادهای ناشناس و اپراتورهای آنها را شناسایی کند. شرکت دفاعی در استرالیا اسلحه‌ای ابداع کرده می‌تواند با هک کردن پهپادهای ناشناس آنها را متوقف کند و پهپادهای ناشناس را به سمت اپراتورهای خود در مبدا باز پس می‌فرستد. شرکت DroneShield نرم افزاری مشابه «گوگل مپس» را برای پهپادها ابداع کرده خیلی سریع هرگونه پهپادی را شناسایی می‌کند و آن را به سمت اپراتور خود باز می‌گرداند. این شرکت قبلاً با ارتش انگلیس همکاری کرده بود و همچنین در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره نیز شرکت داشت. فناوری‌های این شرکت در فرودگاه‌ها نیز استفاده می‌شود.

شباهت گوشی جدید گوگل به «آیفون ۱۱ »

جی اس‌ام آرنا|در شرایطی که اطلاعات چندانی در مورد ویژگی‌ها و سبک طراحی گوشی تازه گوگل موسوم به پیکسل ۴ در دسترس نیست، معدود عکس‌های منتشر شده از شباهت این گوشی با آیفون ۱۱ خبر می‌دهد. این عکس‌ها نشان می‌دهد احتمالا دو دوربین در پشت گوشی پیکسل ۴ و در قسمت بالا و سمت چپ آن نصب شده و دو دوربین هم برای تهیه عکس‌های سلفی در جلوی گوشی و در قسمت بالا و سمت راست آن قرار می‌گیرد. قاب‌بندی کلی و شکل ظاهری پیکسل ۴ نیز شباهت زیادی به آیفون ۱۱ دارد، هر چند هنوز مشخص نیست آیا این سبک طراحی تا پایان حفظ خواهد شد یا خیر. همچنین فضای زیادی که به دوربین‌ها به خصوص در پشت پیکسل ۴ اختصاص یافته، این تصور را به ذهن متبادر می‌سازد که ممکن است این گوشی در عقب دارای سه دوربین به جای دو دوربین باشد. با توجه به عدم جاگذاری اسکنر اثرانگشت در پشت این گوشی می‌توان حدس زد که یک حسگر اثرانگشت در زیر نمایشگر قرار خواهد گرفت. البته ممکن است از فناوری شناسایی چهره برای بازکردن قفل در پیکسل ۴ استفاده شود. ظاهراً در این گوشی از جک هدفون هم خبری نیست، ولی در عوض دو بلندگو در بخش پایینی جلوی گوشی نصب می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد این گوشی از نظر ابعاد تفاوت زیادی با گوشی پیکسل ۳ ایکس ال نداشته باشد. منابع مطلع می‌گویند در این گوشی از تراشه Snapdragon ۸۵۵ و شش گیگابایت رم استفاده خواهد شد.

 داده‌های ایمیل چینی‌ها هک شد

زد دی نت|یک پایگاه داده ایمیل متعلق به دانشگاه چینی جیائو تونگ حاوی 8.4 ترابایت متادیتا در اینترنت در دسترس عموم قرار گرفته است. علت این مساله عدم رعایت استانداردهای امنیتی بوده است. یک پایگاه داده ایمیل متعلق به دانشگاه چینی جیائو تونگ حاوی 8.4 ترابایت متادیتا در اینترنت در دسترس عموم قرار گرفته است. علت این مساله عدم رعایت استانداردهای امنیتی بوده است. سروری که اطلاعات مختلف ایمیل از طریق آن سرقت شده اولین‌بار در 22 می ‌سال 2019 توسط شرکت امنیتی کلودفلیر شناسایی شد. این پایگاه داده حاوی 9.5 میلیارد ردیف داده است که در زمان سرقت کماکان مورد استفاده بوده‌اند. دانشگاه چینی جیائو تونگ در شانگهای واقع بوده و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دانشگاهی در این کشور است. بیش از 41 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی تا دکترا در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. خدمات ایمیل این دانشگاه توسط شرکت زیمبرا ارایه می‌شود که بیش از 200 هزار کسب و کار مختلف در دنیا از آن خدمات دریافت می‌کنند. هنوز مشخص نیست چه فرد یا افرادی در سرقت این پایگاه داده و اطلاعات موجود در آن نقش داشته‌اند. اما تحقیقات در این زمینه برای شناسایی عوامل اقدام مذکور در جریان است.

 

ارسال نظر