آمادگی ایران برای تهدید احتمالی قطع اینترنت

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۲۸۳
آمادگی ایران برای تهدید احتمالی قطع اینترنت

گروه دانش و فن |  

 دوم بهمن ماه سال گذشته در نامه‌ای منتسب به دفتر حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از شرکت شاپرک (وابسته به بانک مرکزی) خواسته شده بود با توجه به برگزاری رزمایش سراسری در تاریخ هفتم بهمن‌ماه و متعاقبا قطعی خدمات پرداخت شتابی، کلیه مستندات قانونی راجع به ضرورت انتقال سرورها به داخل کشور و عدم ارایه سرویس به پذیرنده‌هایی که دارای سرویس خارجی هستند را به وزارت ارتباطات ارایه کنند.

خبری که سریعا با واکنش - مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران مواجه شد و وی در توییتر خود نوشت: درخصوص نامه به یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت مبتنی بر عدم ارایه خدمت به سرورهای مستقر در خارج از کشور، با دستور رییس سازمان فناوری اطلاعات- موضوع را پیگیری کردم. با عنایت بر اینکه مستندی دال بر انتقال اجباری سرورها یافت نشد، موضوع انتقال اجباری سرورها مختومه شد.

نعناکار همچنین در بازنشر توییت پیوست عنوان کرد: پدافند غیرعامل از شاپرک خواسته تا شرکت‌های پرداختی که سرورهای خارج از کشور دارند، سرورهای خود را به داخل منتقل کنند. این تنها یک توصیه بوده و نه اجبار.

این در حالی است که پیش از این هم در نامه‌ای منتسب به معاونت توسعه کسب و کار یک شرکت پرداخت اینترنتی به پذیرنده‌هایش عنوان شده بود: «بنا بر اعلام پدافند غیرعامل کشور، به منظور رزمایش قطع اینترنت، کلیه سرورهای مبتنی بر کارت در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۹۷ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به مدت ۲ ساعت قطع می‌شود. در این فرآیند کلیه پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد. بدیهی است پس از پایان رزمایش کلیه سرویس‌ها به حالت عادی باز خواهند گشت. در آینده نزدیک این رزمایش به تناوب تکرار شده و درنهایت کلیه پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند، از سرویس پرداخت خارج خواهند شد. لذا پیشنهاد می‌شود نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام کنند.»

اما در حالی که این رایزنی‌ها برای قطع شدن یا نشدن اینترنت ادامه داشت محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در صفحه توییتر خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید که تمام سامانه‌های بانکی بانک شما تا اطلاع بعدی از دسترس خارج شده است، چه حس و عکس‌العملی خواهید داشت؟ چه کسانی را مسوول می‌دانید؟

وی، در توییت دیگری نوشت که زیرساخت بانکداری الکترونیکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود، باید در برابر تهدیدات از جمله تحریم، مقاوم باشد. تست امروز پدافند غیرعامل روی شرکت سداد، برای سنجش تاب‌آوری آن بوده و ارتباطی با اینترنت کشور ندارد.

جهرمی در آخرین توییت از رشته‌توییت خود درباره این موضوع عنوان کرد: عبارت رزمایش قطع اینترنت یکی از فجیع‌ترین عباراتی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور، به‌ کار برده شد. اینگونه ناشی‌گری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم. باید بپذیریم در شناخت رسانه ضعف داریم.

در ادامه نیز وزیر ارتباطات در توییتی از لغو رزمایش خبرداد و نوشت: در حاشیه دولت، همه از رزمایش! پرسیدند، دیشب، گزارش کردم که برای چک تاب‌آوری زیرساخت بانکی در برابر تحریم روش‌های دیگری جز قطع اینترنت “شرکت سداد “ هم وجود داشت. گزارشی دریافت کردم که این برنامه “لغو “ شده است. ضمنا سداد صلاحیت الزام شرکت‌ها به انتقال سرورها به داخل کشور را ندارد.

حال با گذشت پنج ماه از لغو رزمایش قطع اینترنت روز گذشته وزیر ارتباطات در حاشیه مراسمی در مازندران در پاسخ به خبرنگار روسی در خصوص قطع اینترنت ایران با بیان اینکه اگرچه تاکنون هیچ تهدیدی از جانب این کشور برای قطع اینترنت ایران مطرح نبوده، ولی از تروریست اقتصادی هر امکانی قابل پیش‌بینی است، ‌گفت: ما آمادگی لازم را در کشور در صورت قطع اینترنت داریم و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از توانمندی داخلی برای اتصال اینترنت داریم و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به ساخت سه ماهواره جدید برای ارسال به فضا اشاره کرد و گفت: صرف نظر از شکست یا موفقیت در ارسال ماهواره به فضا، جمهوری اسلامی ایران توانست نام خود را در بین ۱۱ کشور جهان در ساخت و ارسال ماهواره به فضا ثبت کند. وی که در حاشیه نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان مازندران در ساری در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، ‌افزود: در شرایط فعلی همکاری فضایی ما با سازمان بین‌المللی فضایی و کشورهای منطقه ادامه دارد به‌طوری که در سیل اخیر این همکاری توانست به خوبی به کمک ما در برآورد میزان خسارت‌ها و پیش‌بینی‌ها در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار گیرد و همچنان این روند همکاری ادامه خواهد یافت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما در منطقه نیز همکاری‌های فضایی به خصوص در حوزه سنجش با برخی کشورهای منطقه از جمله آذربایجان داریم و این کشور این ماهواره را به صورت غیر بومی در اختیار دارد و ما به دنبال ساخت ماهواره سنجشی با این کشور هستیم.

جهرمی همچنین بهره‌گیری از اینترنت اشیا را باعث ارتقا بهره وری به عنوان حلقه مفقوده در این حوزه بیان کرد و گفت: اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی در استان مازندران در دست اجرا قرار گرفته و وزارت ارتباطات و فناوری به دنبال پیگیری اجرایی شدن این طرح در حوزه دامپروری در بخش کشاورزی نیز است.

وی میزان خسارت‌های بلایای طبیعی، زمان داشت، کاشت و برداشت و سایر مراحل کشاورزی را از مزیت‌های به کار‌گیری اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی بیان کرده است. جهرمی افزود: فناوری اطلاعات در حوزه مختلف اقتصادی در استان می‌تواند باعث افزایش بهره وری شود و فعالیت‌های استارتاپ‌ها پیگیری می‌کنند و این زیرساخت‌ها می‌تواند در حوزه کشاورزی بیشتر به کمک مردم بیاید.

 

ارسال نظر