کم فروشی اینترنت به کاربران، جبران می‌شود

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۱۷
کم فروشی اینترنت به کاربران، جبران می‌شود

گروه دانش و فن    مرجان محمدی|

 چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کم فروشی برخی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت خبر داد، ‌شرکت‌هایی که مطابق با هزینه‌ای که دریافت می‌کردند، ‌خدمات ارایه نمی‌دادند، مساله‌ای که به دفعات از سوی کاربران مطرح شد و و کاربران از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستند تا موضوع را پیگیری کند، هرچند که به دفعات از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوییاین ادعای کاربران رد می‌شد اما سرانجام مشخص شد برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت در شهرها و استان‌های کشور اقدام به کم فروشی اینترنت می‌کنند.

پس از اعلام وزیر ارتباطات درباره کم فروشی شرکت‌های اینترنتی، حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از کم‌فروشی پنج تا هشت درصدی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت خبر داد و اعلام کرد که این شرکت‌ها باید فرآیندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.

وی همچنین تاکید کرد: شرکت‌ها درباره پنج درصد کم‌فروشی به ملاحظات فنی مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره کرده‌اند که این دلایل ارتباطی به مشترکین نداشته و به منظور جلب رضایتمندی مشترکین و حفظ حقوق آنها اپراتورها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بسته‌های فروخته شده به مشترکین جبران کنند.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه بررسی‌های میدانی در برخی اپراتورهای ارتباطات ثابت گفت: بر همین اساس تمامی شرکت‌ها تا ۵ درصد و شرکت مخابرات ایران در استان خراسان شمالی، شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) در استان فارس، شرکت پارس آنلاین در استان‌های فارس، همدان، کردستان و کرمانشاه، شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات در استان کهکیلویه و بویراحمد، شرکت فناوری ارتباطات شاتل در استان بوشهر، شرکت داده‌پردازی فن‌آوا در استان کهکیلویه و بویراحمد، شرکت انتقال داده‌های آسیاتک در استان همدان تا ۸ درصد کم‌فروشی داشته‌اند و باید فرایندهایشان را اصلاح و بهینه‌سازی نحوه محاسبه حجم ترافیک را انجام دهند.

حالا با گذشت یک ماه و پس از محرز شدن کم‌فروشی پنج تا هشت درصدی شرکت‌ها و با در نظر گرفتن این موضوع در محاسبه آستانه مصرف منصفانه، رگولاتوری خبر از جبران این کم فروشی داده است .

طبق اعلام سازمان رگولاتوری رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اعلام کرد: پس از انتشار گزارش مبنی بر وجود مغایرت در بسته‌های اینترنتی برخی از دارندگان موافقت‌نامه پروانه ثابت و الزام آنان به جبران خدمات برای مشترکین، شرکت‌های مخابرات ایران، پارسان لین ارتباطات، پیشگامان توسعه ارتباطات، داده‌پردازی فن‌آوا و گروه فناوری ارتباطات شاتل این موضوع را در محاسبه آستانه مصرف منصفانه در نظر گرفته‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنت ثابت، خدمات خود را به صورت غیرحجمی ارایه می‌کنند، این موضوع باید در محاسبه آستانه مصرف منصفانه در نظر گرفته شود. بر همین اساس تمامی شرکت‌های ارتباطات ثابت از جمله شرکت‌های فوق در محاسبه آستانه مصرف منصفانه، پنج تا هشت درصد اعلام شده در نامه رگولاتوری را مدنظر قرار داده‌اند. لازمه تحقق این موضوع، پیاده‌سازی در سیستم‌های امور مشترکین اپراتورهاست که با پیگیری رگولاتوری به‌طور کامل در این هفته پیاده‌سازی خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه پس از اعلام رگولاتوری اکثر این شرکت‌ها ضمن اعتراض به موضوع، مستندات زیادی مبنی بر عدم کم‌فروشی به سازمان ارایه کرده‌اند، گفت: رگولاتوری نیز این مستندات را بررسی و در برخی موارد اندازه‌گیری مجدد انجام داده است که نتایج نهایی اندازه‌گیری‌های جدید نیز طی هفته جاری اطلاع‌رسانی می‌شود.

بر این اساسی رگولاتوری تاکید کرده که بر اجرای الزامات به‌طور دقیق نظارت می‌کند و اپراتورها نیز به منظور جلب رضایت مشترکین و حفظ حقوق آنها اقدامات لازم را انجام می‌دهند. مشترکین نیز در صورت مشاهده مغایرت می‌توانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ یا مراجعه به سایت https: //۱۹۵.cra.ir شکایت خود را در این زمینه ثبت کنند.

   نارضایتی کاربران ازپشتیبانی اپراتورهای اینترنت

این در حالی است که در نظرسنجی انجام شده از سوی وزارت ارتباطات درخصوص نحوه پشتیبانی سرویس‌دهندگان اینترنت مشخص شد که بیش از ۷۷ درصد کاربران از پشتیبانی دریافت خدمات اینترنت رضایت ندارند.

 در پی تعیین ضرب‌الاجل دوهفته‌ای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سرویس‌دهندگان اینترنت به‌منظور بهبود کیفیت ارایه خدمات پشتیبانی به مشترکان، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات عملکرد سرویس‌دهندگان اینترنت را به نظرسنجی عمومی گذاشت.

در پی برخی نارضایتی‌ها از نحوه پشتیبانی سرویس‌دهندگان اینترنت، روز گذشته وزیر ارتباطات این موضوع را پیگیری کرد و دو هفته به رگولاتوری و اپراتورهای اینترنت مهلت داد تا اوضاع را اصلاح کنند.

در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف کسب اطلاعات از نظرات مردم، عملکرد سرویس‌دهندگان اینترنت را به نظرسنجی عمومی گذاشته است.

در این نظرسنجی از کاربران پرسیده شده که آیا از ارایه خدمات پشتیبانی سرویس‌دهندگان اینترنت رضایت دارند؟۷۷.۸ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به این سوال پاسخ خیر دادند. ۵.۶ درصد کاربران از خدمات رضایت داشتند و پاسخ ۱۶.۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به خدمات پشتیبانی اینترنت، تا حدودی بوده است.

در پایان باید دید که ضرب الاجل وزیر ارتباطات به شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت تا چقدر می‌تواند مفید باشد و جبران کم‌فروشی اینترنت نیز سرانجام به نفع کاربر می‌شود یا خیر ؟‌

 

ارسال نظر