اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۵۹۰

ایران در رتبه نخست توان سایبری منطقه قرار دارد

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان «در منطقه رتبه نخست توان سایبری هستیم» گفت: رژیم سعودی با اعمال سیاست در یکی از شبکه‌های اجتماعی و خریداری سهام آن برخی شرکت‌های مزدور را بر ضد ما به‌کار گرفته است.

سردار غلامرضا جلالی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با برشمردن تهدیدهای سایبری و امنیت شبکه ابراز کرد: در حوزه این تهدیدات به توانمندی‌های قابل‌توجهی رسیده‌ایم و این نوع از حملات را می‌توانیم به‌آسانی دفع کنیم.

وی گفت: در نمایشگاه سایبری امسال حدود 400 درصد درمقایسه با نمایشگاه نخست از نظر تعداد و دقت کیفیت سامانه‌های سایبری رشد کرده‌ایم.

سردار جلالی ادامه داد: در سامانه‌های کنترل صنعتی 4 محصول امنیت بومی داریم که بهتر از سامانه‌های خارجی هستند.وی با بیان اینکه «با معماری ویژه پدافندی، سامانه‌های کنترل صنعت گاز را ساخته‌ایم» گفت: حدود 200 محصول پایه پدافند سایبری در داخل ساخته شده است.

وی با اشاره به حمله اخیر سایبری امریکا به صنعت برق ونزوئلا و اختلال در صنایع راهبردی این کشور گفت: امریکا در حالی که مدعی است که به این کشور حمله سایبری می‌شود اما بزرگ‌ترین مهاجم سایبری دنیاست.وی اضافه کرد: این رفتار امریکا لزوم پرداختن ما به سامانه‌های بومی را نشان می‌دهد و همه دستگاه‌ها موظفند برای سامانه‌های حیاتی خود از سامانه‌های بومی استفاده کنند و سازمان پدافند غیرعامل این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی درباره راه‌اندازی مرکز دفاع ملی سایبری نیز گفت: در شورای طرح‌های تحقیقاتی و راهبردی بر ایجاد این مرکز تأکید شد زیرا برای کاهش وابستگی و مقابله با تهدیدات نیازمند نظام دفاع سایبری هستیم.

سردار جلالی گفت: برای راه‌اندازی مرکز دفاع سایبری افزون بر تقویت صنعت دفاع سایبری و آموزش نیروی انسانی در شش رشته دانشگاهی نیازمند تنظیم اهداف و برنامه در این زمینه هستیم.وی گفت: در نظام عملیاتی دفاع ملی سایبری تهدیدات دسته‌بندی و نقش دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز مشخص شده است.وی با تصریح به اینکه اجماع مناسبی برای راه‌اندازی شبکه‌های پیام‌رسان داخلی وجود ندارد گفت: برخی مسوولان معتقدند این شبکه‌ها ظرفیت پاسخگویی به نیاز مردم را ندارند اما برخی مسوولان ظرفیت این شبکه‌ها را مطلوب می‌دانند.رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد مردم آن در شبکه‌ای اجتماعی ساماندهی شوند که سرورهای آن و هدایت مردم در آن شبکه خارج از کشور باشد.وی ادامه داد: بر این اساس زیرساخت‌ها باید در کشورمان باشد و نظام تصمیم بگیرد که برای راه‌اندازی شبکه ملی داخلی سرمایه‌گذاری کند.

وی گفت: به عنوان نمونه اکنون اینترنت ملی چین یک و نیم برابر اینترنت جهانی سرعت دارد و چین را مرزبانی دیجیتالی می‌کند.سردار جلالی همچنین گفت: وزارت ارتباطات مدعی بود شبکه ملی ارتباطات را مرحله به مرحله پیش می‌برد و به نتیجه می‌رساند اما در ارزیابی کلی از چشم‌انداز شبکه ملی ارتباطات فاصله داریم.وی اضافه کرد: از پنج شش ماه گذشته با برگزاری 70 رزمایش در حوزه بانک‌ها، آب، برق، انرژی و... پیشرفت کار را بررسی کرده‌‌ایم و نتایج مقدماتی خوبی درباره شبکه ملی ارتباطات داشته‌ایم.وی گفت: کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارند و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس بر ضد ما در حوزه سایبر فعالند و به عنوان نمونه رژیم سعودی با اعمال سیاست در یکی از شبکه‌های اجتماعی و خریداری سهام آن برخی شرکت‌های مزدور را بر ضد ما به‌کار گرفته است.

اپلیکیشن آموزش سلامت طراحی و تولید شد

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی نرم افزاری را برای حوزه آموزش سلامت تولید کرد.

به گزارش ایسنا، مرتضی ستار، مجری طرح با اشاره به طراحی و عرضه اپلیکشن آموزشی، گفت: اپلیکیشن تولید شده در حوزه آموزش سلامت و در محیط‌های اندروید و IOS قابل اجرا است و شامل بخش‌های مختلف از جمله «دانشکده مجازی»، «خدمات پزشکی»، «آزمون»، «فروشگاه آنلاین»، «آموزش سلامت عمومی و خصوصی»، «دوره‌های بازآموزی پزشکان و پرستاران» و «دوره ضمن خدمت» می‌شود.وی با اشاره به سابقه ۱۵ ساله شرکت در حوزه آموزش الکترونیک و کار با دانشگاه‌ها اظهار کرد: طی این مدت به یک سامانه آموزشی تحت موبایل احساس نیاز می‌کردیم، البته در این حوزه سامانه‌هایی بودند که همه تحت وب و ویندوز کار می‌کردند، لذا بر اساس تجربه، این طرح را با محتوای داخلی نوشتیم که در حال توسعه و به‌روز رسانی است.

مجری طرح درباره بازار هدف این محصول دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: این اپلیکیشن هم‌اکنون در حوزه سلامت فعالیت می‌کند، اما ساختار آن قابل تغییر و بازار آن قابل توسعه است؛ در حال حاضر رایزنی‌هایی با سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه شهید بهشتی و شرکت‌های نفت و پتروشیمی انجام داده‌ایم که برای هر کدام از آنها آیکون‌های این اپلیکیشن قابل طراحی و تغییر است.ستار ادامه داد: یکی از آیکون‌های این محصول دانش‌بنیان، آموزش نسخه‌خوانی است که مردم عادی هم می‌توانند این دوره‌ها را بگذرانند و نسخه‌خوان شوند و نیاز نیست حتماً داروساز باشند.

وی با بیان اینکه در مرحله نمونه‌سازی این محصول از تسهیلات قرض‌الحسنه صندوق نوآوری و شکوفایی بهره مند شده است، یادآور شد: این نرم افزار به سمت «گیم لرنینگ» (بازی‌های آموزشی) توسعه خواهد یافت تا از طریق بازی، آموزش‌های لازم ارایه شود.

 

ارسال نظر