گام موثر ماکروسافت برای توسعه کامپیوتر کوانتومی

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۵۰۰
گام موثر ماکروسافت برای توسعه کامپیوتر کوانتومی

شرکت ماکروسافت قصد دارد دو ابزار مهم برای برنامه‌نویسی کامپیوتر کوانتومی را منبع باز کند، این دو ابزار طی چند ماه آتی منبع باز خواهند شد.

به گزارش ایرنا در رقابت برای کسب فناوری کامپیوتر کوانتومی، شرکت ماکروسافت نیز برنامه‌های مختلفی تدارک دیده است. این شرکت اکنون روی ابزارهایی برای برنامه‌دهی به کامپیوترهای کوانتومی آینده کار می‌کند. این شرکت اعلام کرد دو دستاورد در این حوزه دارد؛ اولی برنامه‌ای موسوم به Q# است که یک زمان برنامه‌نویسی برای نوشتن کدهای کوانتومی است. همچنین یک کامپایلر نیز برای این زمان تدارک دیده است، دومین دستاورد ماکروسافت، ساخت یک شبیه‌ساز کوانتومی است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که به زودی این دو برنامه‌ را منبع باز خواهد کرد.

شرکت ماکروسافت معتقد است که این کار موجب می‌شود تا محاسبات کوانتومی و الگوریتم‌های آن به سادگی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گیرد. همچنین موسسه‌ها و جامعه دانشگاهی نیز می‌توانند با سهولت بیشتری از این ابزارها استفاده کنند.

پیش از این نیز شرکت ماکروسافت برنامه‌ها و ابزارهای مختلفی نظیر یک کتابخانه برای شیمی کوانتومی را منبع باز کرده‌ بودند اما این اولین‌باری است که این یک بخش هسته‌ای و مهم از این پلتفورم را منبع باز می‌کنند.

آندرو فروسمن، مدیرعامل شرکت وان‌کیوبیت می‌گوید: راهبرد ما برای حل مشکلات این حوزه نیازمند نسل جدیدی از نرم‌افزارها و ابزارها است. کیت توسعه کوانتومی می‌تواند در هر مرحله از فرآیند توسعه محاسبات کوانتومی به ما کمک کند. ماکروسافت اولین شرکتی نیست که اقدام به چنین کاری می‌کند، پیش از این‌ای ‌بی‌ام نیز برنامه Qiskit را که یک فریم‌ورک برای تولید برنامه‌های محاسبات کوانتومی است، منبع باز کرده بود. این شرکت برنامه‌های دیگری را نیز منبع باز کرده است.

چند ماه پیش ماکروسافت اعلام کرد که کیت توسعه کوانتومی این شرکت بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شده است. این شرکت در حال حاضر روی توسعه راهبرد جدیدی برای محاسبات کوانتومی کار می‌کند که می‌تواند موقعیت ماکروسافت را در این حوزه در میان رقبا ارتقاء دهد. اکنون برخی رقبای ماکروسافت اقدام به تولید محدود کامپیوتر کوانتومی کرده‌اند.

  ویژگی‌های حذف‌شده از آپدیت ویندوز 10

این در حالی است که مایکروسافت با انتشار پستی در وب‌سایت خود از توسعه‌نیافتن و حذف برخی ویژگی‌های ویندوز ۱۰ خبر داده است. به گزارش زومیت، با هر به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۰ که معمولا در بازه زمانی ۶ ماهه تا یک‌ساله عرضه می‌شود، مایکروسافت ویژگی‌های جدید و جذابی معرفی می‌کند. درکنار این ویژگی‌ها و امکانات جدید، ردموندی‌ها به‌دلایل مختلفی بعضی از ویژگی‌های قدیمی و بدون استفاده را حذف می‌کنند یا دیگر توسعه نمی‌دهند که نسخه جدید ویندوز ۱۰ هم از این قاعده مستثنی نیست.  مایکروسافت فهرستی از ویژگی‌هایی منتشر کرده که قرار است حذف شوند یا دیگر توسعه نیابند.

 ویژگی‌هایی که حذف شده‌اند یا بزودی حذف می‌شوند

پشتیبانی از XDDM  اولین ویژگی است که مایکروسافت تصمیم گرفته آن را از نسخه آینده ویندوز 10 حذف کند. مایکروسافت در این باره می‌گوید: فروشندگان مستقل نرم‌افزار یا ISV (اصطلاحی در صنعت فناوری) که از نسخه قدیمی (XDDM-based remote display driver) استفاده می‌کنند، باید خود را برای مهاجرت به نسخه جدید، یعنی Windows Display Driver Model، آماده کنند.

همگام‌سازی پیام‌ها بین گوشی‌ها‌ی دارای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ موبایل و PC، دومین ویژگی‌ای است که مایکروسافت تصمیم گرفته حذفش کند. بدون شک کاربران از حذف این ویژگی شوکه نخواهند شد؛ زیرا مایکروسافت دیگر ویندوزموبایل را توسعه نمی‌دهد و پرونده آن برای همیشه بسته شده است. هرچند این غول بزرگ نرم‌افزاری پشتیبانی از ویندوز ۱۰ موبایل را تا سپتامبر امسال ادامه می‌دهد.

  ویژگی‌هایی که دیگر توسعه نمی‌یابند

Windows To Go

این، از ویژگی‌های جذابی بود که مایکروسافت هم‌زمان با عرضه ویندوز ۸ آن را رونمایی کرد و به کاربران اجازه می‌داد ویندوز را فقط با استفاده از حافظه فلش بوت کنند. حالا بعد از گذشت نزدیک به هفت سال از زمان عرضه این ویژگی، مایکروسافت رسما اعلام کرده دیگر برنامه‌ای برای توسعه این ویژگی ندارد.

  پایان پشتیبانی از WEP و TKIP

مایکروسافت در نسخه جدید ویندوز زمانی‌که کاربر به شبکه بی‌سیمی با پروتکل‌های WEP و TKIP متصل شود، با نشان‌دادن اخطاری به کاربر هشدار می‌دهد امنیت این اتصال بسیار پایین است. مایکروسافت تصمیم گرفته در نسخه بعدی ویندوز ۱۰ برای همیشه به پشتیبانی از دو پروتکل WEP و TKIP پایان دهد.

  تنظیمات نواروظیفه ویندوز

(Taskbar Settings)

در نسخه فعلی ویندوز ۱۰، اگر نواروظیفه را سفارشی‌سازی کنید (تغییر اندازه یا مخفی‌کردن یا جابه‌جایی) تغییرات به‌صورت خودکار روی دیگر دستگاه‌های شما سینک خواهد شد؛ اما مایکروسافت تصمیم گرفته این ویژگی را در نسخه آینده ویندوز حذف کند و دیگر از همگام‌سازی نواروظیفه در ویندوز ۱۰ خبری نخواهد بود.

  اپلیکشن Print 3D

مایکروسافت اعلام کرده دیگر اپ Print 3D را توسعه نمی‌هد و کاربران برای استفاده از امکاناتی مانند چاپ سه‌بعدی باید با مراجعه به فروشگاه نرم‌افزاری ویندوز ۱۰، اپلیکیشن 3D Builder را نصب کنند.

 

 

ارسال نظر