ورود گوشی مسافری فقط با استعلام از سامانه نیروی انتظامی

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۳۲۱
ورود گوشی مسافری فقط با استعلام از سامانه نیروی انتظامی

گروه دانش و فن   مرجان محمدی|

بازار تلفن همراه روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد درحالی که بسیاری از فعالان بازار در انتظار تثبیت قیمت دلار و ارز هستند و خریداران گوشی تلفن همراه به امید کاهش قیمت‌ها از خرید امتناع می‌کنند، صدور بخشنامه‌های مختلف این بازار را آشفته‌تر کرده است بطوری که مراجع و نهاد‌های نظارتی مختلف هر روز خبر از اجرایی شددن یا نشدن بخشنامه‌ای را می‌دهند که مرتبط با بازار تلفن همراه است، این مساله باعث شده است تا بازار با تاثیر از این اخبار ضد و نقیض به آرامش نرسد .

به عنوان مثال در حالی که قرار بود رجیستری موبایل مسافری از ابتدای خردادماه لغو شود، ‌اما این بخشنامه اجرایی نشد به طوری که طبق اعلام سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابتدای خردادماه، گوشی‌های مسافری تنها در صورت استعلام مثبت از سامانه گذرنامه ناجا رجیستر می‌شوند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا، با بیان اینکه از ابتدای خردادماه، هنگام رجیستر کردن گوشی همراه، اطلاعات سفر خارجی مسافر از سامانه ناجا استعلام می‌شود، ‌افزود: در صورت مثبت بودن پاسخ استعلام گوشی مذکور در سامانه رجیستر می‌شود.

این در حالی است که در برخی خبرها آمده بود از ابتدای خردادماه مسافرانی که اقدام به وارد کردن گوشی تلفن همراه به کشور کرده‌اند نیاز به استعلام از سامانه نیروی انتظامی ندارند و تنها با کدملی گوشی وارداتی آنها رجیتسر می‌شود، خبری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آن را رد کرد و با تاکید بر استعلام از سامانه نیروی انتظامی اعلام کرد تنها گوشی‌هایی رجیستری می‌شوند که در این سامانه تایید شوند. در بیانیه‌ای که روز گذشته در این خصوص از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر شده آمده است: با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، راه بر قاچاق گسترده این کالا بسته و بساط قاچاقچیان تا حدودی برچیده شد. آمار واردات رسمی گوشی تلفن همراه نیز پس از اجرای طرح رجیستری با افزایش چشمگیری مواجه شده است؛ چرا که با مسدود شدن مسیر قاچاق، واردات این کالا به سمت کانال رسمی سوق پیدا کرد. دهقانی‌نیا در ادامه افزود: تمامی تمهیدات لازم انجام شده است و چند نامه نیز از سوی شرکت‌های واردکننده رسمی به ستاد ارسال شده که گفته‌اند ما روی حرف حاکمیت حساب کرده‌ایم و سهم واردات را افزایش داده‌ایم. اینکه برخی به‌دنبال این هستند که دوباره این نامعادله را ایجاد کنند و بازار را به سمت گوشی‌های مسافری سوق دهند، عملا شرکت‌های واردکننده‌ای که شفاف کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کنند. در این بیانیه عنوان شده است؛ واقعیت این است که گوشی‌های قاچاق در قالب گوشی‌های مسافری امکان ورود به کشور را پیدا می‌کنند؛ به این صورت که قاچاقچی گوشی را می‌آورد و به وسیله مغازه‌دار به مردم می‌فروشد و با گرفتن اطلاعات خریدار و ثبت در سامانه گمرک به عنوان گوشی مسافری، هم حقوق ورودی را از مردم می‌گیرد و هم هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال خدمات پس از فروش ندارد و از سویی دیگر هم خود سود می‌کند و هم مغازه دار. در این بین تنها مردم و واردکنندگان رسمی تلفن همراه هستند که ضرر می‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین اعلام کرد حقوق ورودی گوشی مسافری ۸۰ دلار معافیت دارد و به همین دلیل ارتباط بین سامانه گمرک و ناجا برقرار شده تا از این طریق استعلام گرفته شود و تنها مسافران واقعی بتوانند به عنوان مسافر گوشی ثبت کنند، نه کسی که به عنوان خریدار به بازار رفته است. دهقانی‌نیا در پایان افزود: «این اصرار که به بهانه تنظیم بازار در حق مردم اجحاف کنیم، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. اگر قرار باشد گوشی قاچاق را به اسم گوشی مسافری ثبت کنند، مردم و آن دسته از فعالان اقتصادی که سالم و شفاف کار می‌کنند، زیان می‌کنند و سود اصلی به جیب قاچاقچیان می‌رود. توافق همان است که در جلسه شورای اطلاع‌رسانی دولت مصوب شده است؛ از ابتدای خردادماه فقط مسافر واقعی می‌تواند از ۸۰ دلار معافیت برخوردار شود.» در هر صورت طبق آخرین خبر اعلام شده تنها مسافرانی می‌توانند اقدام به واردات گوشی کنند که گوشی وارداتی آنها در سامانه نیروی انتظامی وارد و تایید شده باشد.

 

ارسال نظر