اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۸۳

افشای اطلاعات میلیون‌ها کاربر معروف در اینستاگرام

تک کرانچ| گزارش‌ها حاکی است که حساب کاربری و اطلاعات خصوصی میلیون‌ها اینفلوئنسر در شبکه اجتماعی اینستاگرام افشا شده است.

 خبر افشای اطلاعات خصوصی و نقض حریم شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی همواره یکی از داغ‌ترین اخبار در سال‌های اخیر بوده که متأسفانه تاکنون هیچ راهکاری برای جلوگیری از آن ارایه و در نظر گرفته نشده است.

حالا این طور که به نظر می‌رسد باری دیگر میلیون‌ها کاربر معروف و به اصطلاح اینفلوئنسر گرفتار افشای اطلاعات شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام شده‌اند و از این مساله نیز به‌شدت خشمگین شده‌اند.

۴۹ میلیون اکانت و حساب کاربر در اینستاگرام مورد نفوذ هکرهای ناشناسی قرار گرفته که این اطلاعات را بدون گذرواژه روی سرویس وب آمازون قرار داده بوده‌اند.

این اطلاعات شامل اطلاعات ارزشمندی از کاربران همچون اطلاعات تماس، آدرس پست الکترونیکی، تصاویر پروفایل و تعداد فالوئرها (دنبال‌کنندگان) و میزان تأثیرگذاری محتوای به اشتراک گذاشته شده آنها را شامل می‌شود.

نخستین‌بار یک پژوهشگر امنیتی به نام آنوراگ سین بود که این پایگاه داده را یافت و کارشناسان فعال در تک کرانچ نیز رد این اطلاعات افشا شده را در یک شرکت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مستقر در هند پیدا و ردگیری کردند. نحوه فعالیت این شرکت بدین صورت بوده است که با استفاده از شاخص‌های خاص خود به سایر افراد و شرکت‌ها کمک می‌کرده تا مبلغ پرداختی به افراد مشهور برای تبلیغات را تخمین بزند. البته این درحالی است که زمانی که کارشناس مربوطه با این شرکت تماس گرفت، تمامی اطلاعات مذکور از این پایگاه داده حذف شد و این شرکت نیز از پاسخ به سوالات کارشناسان خودداری کرد.

هنوز اینستاگرام و فیس‌بوک به عنوان شرکت مادر این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار، در خصوص افشای اطلاعات خصوصی مربوط به میلیون‌ها کاربر معروف و اینفلوئنسر واکنشی نشان نداده‌اند.

البته این مساله تازه‌ای نیست و همواره اطلاعات افراد و کاربران معروف مورد علاقه و هدف هکرها و مجرمان سایبری بوده است تا با فروش آنها به شرکت‌ها و پایگاه‌های داده به مبالغ موردنظر خود دست یابند.

تحریم‌های هواوی  ۹۰ روز تعلیق می‌شوند

جی اس‌ام آرنا| گزارش وزارت بازرگانی امریکا نشان می‌دهد تحریم هواوی بطور موقت برای ۹۰ روز معلق شده است. در این مدت هواوی می‌تواند آپدیت‌های نرم افزاری را دریافت کند.

به نظر نمی‌رسد پرونده ممنوعیت هواوی از سوی دولت امریکا به این زودی تمام شود.

در نتیجه این ممنوعیت‌ها گوگل اعلام کرده کسب و کار خود را با هواوی قطع و از سوی دیگر منابعی آگاه فاش کرده‌اند شرکت‌های تولید‌کننده تراشه در امریکا نیز دیگر تجهیزات برای هواوی تأمین نمی‌کنند.

در این میان وزارت بازرگانی امریکا برخی از محدودیت‌های هواوی را برای ۹۰ روز آینده به حالت تعلیق درآورد. در این بازه هواوی همچنان می‌تواند کالاهای امریکایی را برای پشتیبانی از شبکه‌ها بخرد و آپدیت‌های نرم‌افزاری را برای دستگاه‌های فعلی این شرکت فراهم کند. اما هواوی همچنان از خرید قطعات و تجهیزات امریکایی برای ساخت محصولات جدید بدون مجوز رسمی منع شده است. در این بازه زمانی ۳ ماهه گوگل اعتبار اندروید هواوی را نیز تأیید می‌کند. این شرکت چینی می‌تواند از به روزرسانی‌های گوگل برای دستگاه‌های خود استفاده کند. تعلیق تحریم‌های هواوی تا ۹ آگوست معتبر است.

پیشگیری از بیماری‌ها بااستفاده از هوش مصنوعی

انگجت| فیس بوک نقشه‌های جمعیتی بسیار دقیقی را برای کمک به سازمان‌های بهداشتی، محققان و دانشگاه‌ها برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و اجرای برنامه‌های بهداشت عمومی تهیه کرده است. این شرکت روی تراکم جمعیت با برآوردهای جمعیت شناختی، نحوه حرکت مردم و پوشش شبکه تمرکز دارد. فیس‌بوک می‌گوید این نقشه‌ها می‌توانند به سازمان‌های بهداشتی کمک کنند تا بهتر بتوانند چگونگی مقابله با شیوع بیماری‌ها و توزیع منابع را شناسایی کنند، زیرا آنها اطلاعات مفیدی راجع به محل زندگی افراد و حرکت و ارتباطات آنها در اختیار قرار می‌دهند. گروه‌هایی مانند صلیب سرخ امریکا از این نقشه‌ها برای تعیین مناطقی که مردم بیشتر متمرکز هستند و تأسیس کمپین‌های اطلاع‌رسانی بهداشتی از جمله در مناطق دورافتاده استفاده می‌کند. فیس‌بوک می‌گوید از اطلاعات شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای تهیه نقشه‌های تراکم جمعیت استفاده نکرده است، بلکه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های سرشماری و استفاده از هوش مصنوعی به این نقشه‌ها رسیده   که ۳ برابر دقیق‌تر از هر منبع دیگری است. نقشه‌های جمعیتی برآوردهای مربوط به تعداد افرادی که در مناطقی به وسعت ۳۰ متری زندگی می‌کنند، شامل شناسایی کودکان و زنان باردار است. این نقشه‌های دقیق جمعیتی می‌توانند به سازمان‌های بهداشتی در پیشگیری از شیوع بیماری‌ها کمک کنند، بطوری که آنها بتوانند بر اساس آن آماده شوند. در عین حال، نقشه‌های پوشش شبکه به صورت زنده ممکن است به سازمان‌ها کمک کند که مکان‌هایی را که می‌توانند با استفاده از پیام‌رسان‌های آنلاین با افراد ارتباط برقرار کنند، شناسایی کنند.

 

ارسال نظر