واگذاری ساخت و پرتاب ماهواره به بخش خصوصی

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۲۲
واگذاری ساخت و پرتاب ماهواره به بخش خصوصی

گروه دانش و فن   

 رییس سازمان فضایی ایران از صنعتی‌سازی زیرساخت‌های فضایی کشور توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: بخش خصوصی برای قراردادن ماهواره در مدار، فعال می‌شود و ما دیگر ماهواره را در زمین تحویل نمی‌گیریم.

مرتضی براری با بیان اینکه مطابق اهداف برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور ۴ پروژه کلان شامل ماهواره‌های سنجش از دور اپتیکی، راداری، مخابراتی و ایستگاه چند منظوره ماهواره‌ای به عنوان زیرساخت فناوری فضایی ایجاد خواهیم کرد، اظهار داشت: این هدف با تکیه بر توان داخل و ظرفیت بخش خصوصی محقق می‌شود. به این معنی که پروژه‌ها را از دانشگاه به سمت شرکت‌های خصوصی سوق می‌دهیم. وی با بیان اینکه تاکنون در این زمینه ۳ فراخوان صادر کرده‌ایم، گفت: شرکت‌های خصوصی در حال ایجاد کنسرسیوم ساخت و تولید ماهواره‌ها هستند. به این ترتیب صنعت تولید ماهواره توسط بخش خصوصی شکل می‌گیرد. رییس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: هم‌اکنون صنعتی‌سازی زیرساختهای فضایی را توسط بخش خصوصی استارت زده‌ایم و برنامه مان این است که بخش خصوصی در عرصه فضایی ورود پیدا کند و برای قراردادن ماهواره در مدار فعال شود. به این معنی که بخش خصوصی باید کنسرسیوم تشکیل داده و هم ماهواره بسازد و هم ماهواره را با پرتابگر در مدار قرار دهد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخش خصوصی باید تبدیل به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ماهواره‌ای از ابتدا تا انتها شود، گفت: به این ترتیب ما دیگر ماهواره را در زمین تحویل نمی‌گیریم و با اپراتور پرتاب، پرتابگر و ماهواره به صورت یکپارچه قرارداد می‌بندیم.

براری ادامه داد: مطابق این برنامه‌ریزی، سازمان فضایی با بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و این بخش با رعایت تمام ملاحظات، ماهواره را در مدار به ما تحویل داده و پروژه پایان می‌یابد.

وی به مهر گفت: در این زمینه فراخوان ماهواره‌های سنجش از دور اپتیکی و راداری را ابلاغ کرده‌ایم و تلاش ما این است که ان‌شاء‌الله بتوانیم در آینده نزدیک، فراخوان ماهواره‌های مخابراتی را نیز که هم‌اکنون در مرحله توسعه فناوری در پژوهشگاه فضایی ایران قرار دارد هم، ابلاغ کرده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. این موضوع در حال بررسی است.

رییس سازمان فضایی ایران ادامه داد: بهره‌برداری از ایستگاه‌های چند منظوره فضایی نیز آغاز شده و طرح‌های آن نهایی شده است. برخی مناقصات این پروژه نیز به صورت ماژولار در حال انجام است که همه این اقدامات در مسیر توسعه صنعتی است.

وی گفت: امسال مناقصه و قرارداد بهره‌برداری از ایستگاه‌های چند منظوره فضایی را نهایی خواهیم کرد و این به معنی ورود شرکت‌های بزرگ فناوری در حوزه ساخت ماهواره است.

گفتنی است در حال حاضر ۴ ماهواره مخابراتی و سنجشی در حال ساخت است که سازمان فضایی ایران از اتمام ساخت این ماهواره‌ها در سال جاری خبر داده است.به گفته مسوولان سازمان فضایی و وزیر ارتباطات، امسال پرتاب و ساخت ماهواره‌های ناهید ۱، ناهید ۲، پارس یک و ظفر در دستور کار قرار دارد.

در همین خصوص چندی پیش وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه آینده ایران در صنعت فضایی روشن است، گفت: با اتکا بر دانش جوانان امروز موفق به تکمیل چرخه آزمایش فناوری فضایی شده‌ایم. برنامه فضایی ما به جدیت در حال پیش‌روی است و تجربه‌هایی که از ماهواره «دوستی» و «پیام» داشته‌ایم را آنالیز و مدون کرده تا برای پروژه‌های بعدی مورد استفاده قرار دهیم.

وی تاکید کرد: فرآیند تحویل ماهواره مخابراتی «ناهید یک» که در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده، به وزارت دفاع برای قرار گرفتن در مدار آغاز شده است و پیش بینی می‌کنیم خرداد این اتفاق رخ دهد و یک ماهواره مخابراتی عملیاتی شود.

به گفته جهرمی ۵۰ درصد مراحل ساخت ماهواره «ناهید یک» در دولت دهم و ۵۰ درصد آن در دولت یازدهم انجام شد و در دولت دوازدهم این ماهواره به اتمام رسید و هم‌اکنون بخش فضایی کشور مشغول فرآیندهای آن است که در مدار قرار گیرد.

آذری‌جهرمی تصریح کرد: در شهریور ماه سال ۹۸ نیز ماهواره سنجشی «ظفر» که در دولت یازدهم و دوازدهم پیگیری ساخت آن انجام شده را تحویل خواهیم گرفت و فرآیند تحویل آن به وزارت دفاع برای قرار گرفتن در مدار را پیش خواهیم برد.وزیر ارتباطات گفت: در بهمن ماه سال آینده نیز ساخت ماهواره «پارس یک» که در دولت یازدهم آغاز و در دولت دوازدهم ادامه یافت، به اتمام می‌رسد.

از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای قرار گرفتن ماهواره ایرانی در مدار بالای زمین نیز از دیگر برنامه‌های کشور است که قرار است تا سال ۹۹ اجرایی شود.

 

 

ارسال نظر