بررسی سهم تلگرام در ایجاد محتوا توسط دانشگاه تهران

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۰:۵۳:۴۶
کد خبر: ۱۴۴۳۱۲
بررسی سهم تلگرام در ایجاد محتوا توسط دانشگاه تهران

ایسنا|اگر تاثیرات مثبت و حتی کارآفرینی که امروزه از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ایجاد شده را نادیده بگیریم، شاید بخشی اعظمی از این فضا به سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت افراد محدود باشد.

اگرچه یکی از دلایل پررنگ کردن نقش شبکه‌های اجتماعی داخلی، رفع انحصار از فضای پیام‌رسانی خارجی بود که نقش زیادی در هنجارشکنی‌ها دارند، اما برخی آمارها نشان می‌دهند سهم محتواهای سیاسی موافق و مخالف در این فضا کمتر از ۱۰ درصد و سهم مطالب غیراخلاقی کمتر از یک درصد است.

با وجود این، نمی‌توان انکار کرد که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، نقش پررنگی در شکل‌گیری بخشی از فرهنگ جامعه دارند و همان‌طور که از اسم‌شان هم پیداست، می‌توانند بر اجتماع تأثیر بگذارند. اما نمی‌توان این تأثیر را صرفا در آثار منفی خلاصه کرد. اگر تأثیرات مثبت و حتی کارآفرینی که امروزه از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ایجاد شده را نادیده بگیریم، شاید بخشی اعظمی از این فضا محدود به سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت افراد شود.در این راستا اخیراً امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات با انتشار تصویر زیر در توییتر خود نوشته است: بر اساس گزارش آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۹۷ در میان ۲۸۱۷ پست پربازدید تلگرام سهم هر دسته آمده است. سهم محتوای غیرسیاسی ۹۱ درصد است و در میان آنها نیز تنها ۱.۳ درصد ماهیت براندازانه دارند. حدود ۹۹.۶ درصد پست‌ها غیراخلاقی نیستند (سهم مطالب غیراخلاقی تنها ۰.۳۵ درصد است) .

درنهایت به اعتقاد کارشناسان، این موضوع که چرا یک پیام‌رسان خارجی تا اندازه‌ای همه‌گیر شود که بتواند از ۸۰ میلیون جمعیت کشور و ۴۰ میلیون را مخاطب خود کند که در بسیاری از موارد و حتی فراتر از پیام‌رسانی، از جمله اطلاع‌رسانی و کاریابی از آن استفاده کنند، از جمله مواردی است که باید از لحاظ روان‌شناسانه و از بعد اجتماعی به آن پرداخت.

 

ارسال نظر