اخاذی از کاربران با سیم‌کارت‌هایی که موجود نیست

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۸:۴۱
کد خبر: ۱۴۳۸۸۹
اخاذی از کاربران با سیم‌کارت‌هایی که موجود نیست

گروه دانش و فن   

 محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های شرکتی برای ارسال پیامک‌ تبلیغاتی مزاحم خبر داد.

وی در توییتی اعلام کرد: دو شرکت به نام‌های «داتیس شهر راز» و «تک رایان سپهر» مربوط به دو برادر، در تامین سیم‌کارت‌های ارسال پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی نقش زیادی داشته‌اند. اولی ۴۲ درصد و دومی ۳۱ درصد از سیم‌کارت‌هایشان- حدود ۲۰۰۰ عدد- برای ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم استفاده شده است. برخورد می‌کنیم.

وی پیش از این گفته بود: تاکنون از انواع شیوه‌های فنی برای توقف ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بهره گرفتیم. از هزاران سیم‌کارت ارسال‌کننده در روز به حدود ۴۰۰ سیم‌کارت رسیده‌اند. خواستم برخورد جدی‌تر شود. شرکت‌ها و افراد ارسال‌کننده را شناسایی و علاوه بر پیگیری قضایی همزمان به مردم نیز معرفی خواهیم کرد.

 پس از محدود شدن ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم توسط سیم‌کارت‌های شخصی به راه‌کار جایگزین تبدیل شده بود.

حال در شرایطی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نام دو شرکت متخلف تامین‌کننده سیم‌کارت‌های شخصی را برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی اعلام کرده است، ‌برخی شرکت‌ها طی تماس با کاربران خبر از فروش سیم‌کارت‌هایی با شماره‌های استثنایی، دارای اینترنت رایگان، ‌ام‌ام‌اس و چند‌صد پیامک رایگان با تعرفه‌های دولتی می‌دهند که کاربران باید بدانند این سیم‌کارت‌ها نه تنها تنها وجود ندارد بلکه کلاهبرداری است و شرکت‌هایی که اقدام به تماس با کاربران می‌کنند و برای راضی کردن کاربران این ویژگی‌ها را عنوان می‌کنند تنها قصد اخاذی و کلاهبرداری دارند و چنین سیم‌کارت‌هایی اصلا وجود خارجی ندارد .

بد نیست کاربران بدانند طی ماه‌های اخیر تماس‌هایی است که باکاربران گرفته می‌شود و ادعاهایی از جمله سیم‌کارت دولتی، وعده جایزه‌های میلیونی، برنده شدن در قرعه‌کشی و اخیراً سیم‌کارت پشتیبان دارد. این سیم‌کارت‌ها ممکن است قیمت‌هایی بالاتر از سیم‌کارت‌هایی باشند که توسط خود اپراتور عرضه می‌شوند و کمترین آسیب‌شان، اخاذی مالی از کاربر باشد.

بدین‌ترتیب در روزهای اخیر تماس‌هایی با مشترکان تلفن همراه گرفته شده و حرف از سیم‌کارت‌هایی با عنوان پشتیبان می‌زند. این سیم‌کارت‌ها بنا به ادعای شخص تماس‌گیرنده ممکن است اینترنت رایگان داشته باشند، هزینه مکالماتشان کمتر از سایر سیم‌کارت‌ها باشد، سیم‌کارت‌های ماهواره‌ای باشند که آنتن‌دهی بالاتری نسبت به سیم‌کارت‌های معمولی دارند، در صورتی که چنین سیم‌کارت‌هایی با قابلیت‌های ذکرشده وجود ندارند و صرفاً کلاهبرداری از اسم اپراتور هستند.

در همین خصوص بارها اپراتورهای فعال در کشور طی اطلاعیه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که شرکت‌های فروش سیم‌کارت هیچگونه وابستگی با این اپراتورها ندارند و تبلیغاتی که به عنوان سیم‌کارت پشتیبان از سوی فروشندگان این سیم‌کارت‌ها با اسم اپراتورها صورت می‌گیرد تنها به دلیل قانع کردن کاربران برای خرید سیم‌کارت است .

افراد تماس‌گیرنده با توجه به سیم‌کارت‌های مشابهی که که در اختیار دارند اقدام به تماس می‌کنند و با این عنوان که سیم‌کارت پشتیبان شما با ویژگی‌های خاص اینترنت و پیامک نا محدود، موجود شده است، ‌در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت ..... تومان سیم‌کارت پشتیبان خود را دریافت کنید. برخی کاربران که فریب این تماس‌ها را خورده‌اند اعلام می‌کنند نه تنها سیم‌کارتی با ویژگی‌هایی که فروشنده اعلام می‌کند دریافت نکرده‌اند بلکه برای باز گرداندن پول با شماره دریافتی تماس گرفته‌اند اما کسی پاسخگو نیست .

کاربران و دارندگان سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف بدانند که سیم‌کارت‌هایی با ویژگی‌های مذکور و تعرفه‌های دولتی وجود ندارد و این شیوه‌ای برای اخاذی از کاربران است .

گفتنی است، پیش از این هم کلاهبرداری با اسم سیم‌کارت‌های دولتی وجود داشت که ادعا می‌کرد تعرفه‌اش نصف تعرفه سایر سیم‌کارت‌هاست، در حالی که این روش هم تنها برای کلاهبرداری از افراد ایجاد شده بود و حتی در پاسخ به دریافت این سیم‌کارت‌ها عنوان شد که نرخ مکالمه سیم‌کارت‌های دایمی و اعتباری مشخص و برای سیم‌کارت‌های دولتی و خصوصی یکسان است. البته گاهی بسته‌هایی در قالب مکالمه همراه یا سرویس‌های دیگر اعلام می‌شود که برای مشترکان تفاوتی ندارد و دولتی یا خصوصی یک قیمت است. به همین دلیل است که اپراتورها به مشترکان خود هشدار می‌دهند سیم‌کارت را تنها باید از درگاه‌های معتبر فروش خریداری کنید، زیرا اپراتورها تنها از طریق درگاه‌های رسمی فروش خود، اقدام به واگذاری و فروش سیم‌کارت می‌کند و افرادی که با شما تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند در ارتباط با اپراتورها هستند، تنها قصد سوءاستفاده از برند اپراتور و کلاهبرداری از کاربر را دارند.

 

 

ارسال نظر