رویداد

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۴۳۳۹۲
رویداد

رسوایی‌های امنیتی فیس‌بوک جلوی محبوبیتش را نگرفت

ورج |

فیسبوک برخلاف تمام رسوایی‌های امنیتی و اطلاعاتی همچنان وضعیت خوبی را از لحاظ مالی و افزایش کاربران در نخستین فصل سال جاری میلادی برای خود به ثبت رسانده است.  فیسبوک در چند سال اخیر به‌شدت از سوی نهادهای سیاسی، دولتی و غیردولتی در جهان به خصوص ایالات متحده امریکا تحت فشار قرار گرفته و بارها جریمه‌های سنگینی را به خاطر سهل‌انگاری و همکاری با موسسات تحقیقاتی و افشای اطلاعات خصوصی کاربران و نقض حریم خصوصی آنها متحمل شده است، حالا به نظر می‌رسد که همه این موارد نتوانسته جلوی موفقیت و محبوبیت این شبکه اجتماعی را بگیرد چرا که فیس‌بوک با انتشار گزارش مالی خود در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نشان داد که همچنان آمار کاربرانش رو به افزایش گزارش شده که این امر برای یک شبکه اجتماعی بسیار افتخارآمیز به شمار می‌رود. در این بازه زمانی ۲.۳۸ میلیارد کاربر ماهانه از فیس‌بوک استفاده کردند که ۲.۵ درصد بیشتر از آمار مربوط به آخرین فصل از سال گذشته میلادی بوده است. همچنین آمار کاربران فعال روزانه فیس‌بوک نیز از مرز ۱.۵۶ میلیارد نفر عبور کرده که نسبت به فصل گذشته که ۱.۵۲ میلیارد نفر بوده، یک رشد و افزایش ۲.۶۳ درصدی را تجربه کرده است. بطور کلی می‌توان ادعا کرد که فیس‌بوک در دو فصل گذشته رشد و افزایش قابل ملاحظه‌ای را از لحاظ تعداد کاربران فعال در این پلت‌فرم برای خود به ثبت رسانده است.

انتشار این گزارش ارزش سهام فیس‌بوک را با رشد قابل قبولی مواجه کرد و آن را به شاخص ۱۹۷.۸۴ دلار رساند که در مقایسه با پایین‌ترین آمار مربوط به ماه دسامبر سال گذشته که معادل ۱۲۴.۰۶ دلار بود، شاهد یک رشد ۸.۳ درصدی بوده است که البته فعالان وال‌استریت جریمه احتمالی فیسبوک را نیز در این ارزش‌گذاری سهام آن در نظر گرفته‌اند.

پروژه استارلینک در یک قدمی بهره‌برداری

ورج |

کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا (FCC) با تایید درخواست شرکت فضایی اسپیس ایکس برای تغییر مدار قرارگیری ماهواره اینترنتی این شرکت موسوم به «استارلینک»، این پروژه را یک گام دیگر به بهره‌برداری نزدیک کرد. به موجب توافق اولیه میان کمیسیون ارتباطات فدرال و اسپیس ایکس، این شرکت مجاز به فرستادن 4 هزار و 425ماهواره استارلینک به مدارهایی در ارتفاع 1 هزار و 110 تا 1 هزار و 325 کیلومتری زمین شده بود. اما اسپیس ایکس در پی درس‌هایی که از ارسال دو ماهواره آزمایشی آموخت، تصمیم گرفت تا در عوض 1 هزارو 584 ماهواره را به مدارهایی در ارتفاع 550 کیلومتری زمین ارسال کند.  قرار گرفتن ماهواره‌های اینترنتی در مدارهای پایین‌تر با کاهش تاخیر در انتقال سیگنال‌ها، زمان انتقال داده‌ها را به تنها 15 میلی ثانیه می‌رساند و از این طریق می‌توان با 16 ماهواره کمتر محدوده مشابهی را پوشش داد. علاوه بر این، ماهواره‌ها در ارتفاع 550 کیلومتری بیشتر از قبل تحت تاثیر جو زمین قرار گرفته و سریع‌تر از ماهواره‌هایی که در مدارهای بالاتر قرار دارند، از مدار خارج می‌شوند. بنابراین اگر هرکدام از ماهواره‌های استارلینک از کار بیفتد، خارج کردن آن از مدار و سوختنش در اتمسفر، با سرعت نسبتا بالایی انجام می‌شود.  اسپیس ایکس در نظر دارد تا با ارسال نزدیک به 12 هزار ماهواره به مدار زمین، دسترسی به اینترنت را در هر نقطه‌ای از جهان ممکن کند.  با این وجود، این شرکت زمان زیادی برای عملی کردن ایده صورت فلکی ماهواره‌ای خود ندارد. تصویب این صورت فلکی توسط کمیسیون ارتباطات فدرال، مشروط به این است که اسپیس ایکس دست‌کم نیمی از این ماهواره‌ها را تا 6 سال آتی به مدار زمین ارسال کند.

آمازون فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد

پی‌سی‌ورلد |

شرکت آمازون با انتشار گزارش مالی سه ماهه نخست سال جاری میلادی نشان داد که از پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران وال‌استریت نیز عملکرد بهتری داشته است.

با توجه به آنکه با پایان فصل نخست سال ۲۰۱۹ میلادی بسیاری از شرکت‌های مختلف اعم از غول‌های تکنولوژی اقدام به انتشار گزارش مالی خود در این بازه زمانی می‌کنند، آمازون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین در جهان و همچنین یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فناوری امریکایی پس از آنکه گزارش مالی سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی را منتشر کرد، نشان داد که برآوردهای انجام شده از سوی بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران وال‌استریت بسیار پایین‌تر از عملکرد موفقیت‌آمیز آمازون بوده است.

این نشان می‌دهد که عملکرد شرکت آمازون بسیار فراتر از انتظارات خوش‌بین‌ترین تحلیلگران وال‌استریت بود البته این در حالی است که سرعت افزایش درآمدزایی این شرکت تا حدودی روندی نزولی را در پیش گرفته اما شایان ذکر است که سودآوری آمازون رشد و افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. بر اساس آمارهای ارایه شده درآمد آمازون با افزایش ۱۶.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمترین درآمد از سال ۲۰۱۵ میلادی را شاهد بوده است و این بدان معناست که آمازون در زمستان سال ۲۰۱۹ میلادی درآمدی بالغ بر ۵۹ میلیارد دلار کسب کرده است.

بر اساس همین آمار و اطلاعات ارایه شده، سود خالص کسب شده توسط آمازون در این بازه زمانی به عدد ۳.۶ میلیارد دلار رسیده که رکورد جدیدی برای این شرکت به شمار می‌آید. بخش اعظمی از این سودآوری مرهون سرویس‌های آنلاین مربوط به سرویس‌های ابری (کلاد) و همچنین تبلیغات و آگهی‌های اخذشده بر رویی پلت فرم‌های آمازون بوده است. سود عملیاتی به دست آمده نیز برای این شرکت ۴.۴ میلیارد دلار گزارش شده است.

ابزاری برای شناسایی «داده‌های کثیف»

تک‌کرانچ |

پژوهشگران امریکایی، ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند داده‌های غیرمرتبط را با سرعت و دقت بیشتری شناسایی و حذف کند.

ما در جهان داده‌ها زندگی می‌کنیم. بیشتر ابزار مورد استفاده ما، هوشمند هستند و کلیدها و حسگرهای گوناگونی دارند که داده‌ها را تحلیل می‌کنند و با روش‌های متفاوتی به کار می‌برند. در چنین شرایطی، ممکن است داده‌های اشتباه هم وجود داشته باشند و ارسال شوند؛ در نتیجه نیاز به شناسایی داده‌های اشتباه و پاکسازی این داده‌های موسوم به «داده‌های کثیف» احساس می‌شود. پژوهشگران «دانشگاه واترلو»، «دانشگاه ویسکانسین- مدیسن» و «دانشگاه استنفورد»، ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند داده‌های کثیف را شناسایی و حذف کند.

داده‌های کثیف، نویزهایی هستند که با حسگرها یا الگوریتم‌های گوناگونی گردآوری می‌شوند. سیستمی که داده‌های یک وبسایت را تحلیل می‌کند، می‌تواند به همه انواع اطلاعات دست یابد اما لزوماً همه داده‌ها، واقعی نیستند و شاید فقط نویزهایی باشند که در همه سیستم‌های الکترونیکی وجود دارند.

این ابزار جدید موسوم به «هولوکلین»، نخستین فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند داده‌های کثیف را تشخیص دهد و آنها را پیش از گذشتن از مرحله پردازش، تصحیح کند. دانشمندان باور دارند که این ابزار می‌تواند برای سازمان‌های گوناگونی که با حجم گسترده‌ای از داده‌ها کار می‌کنند، مفید باشد.

بانک‌ها، شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزار و بسیاری شرکت‌های دیگر، با مجموعه بزرگی از داده‌ها سر و کار دارند. طبیعی است که در این مجموعه بزرگ، داده‌های غیر‌مرتبط یا اشتباه هم وجود داشته باشند. هولوکلین را می‌توان طوری آموزش داد که اشتباهات را شناسایی و آنها را تصحیح کند.

آموزش هوش مصنوعی، به تنهایی یک فرآیند طولانی محسوب می‌شود اما هولوکلین می‌تواند با سرعت کمتری داده‌ها را مورد بررسی قرار دهد، اشتباهات را تفکیک و آنها را تصحیح کند. این قابلیت، مجموعه داده پاکی را برای کاربران فراهم می‌کند تا تجزیه و تحلیل خود را به سادگی انجام دهند و نهایتاً نتایج دقیق‌تر و معتبرتری به دست آورند.

شناسایی و تصحیح داده‌ها تا به امروز به صورت دستی انجام شده است. این روش، به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد و دقت کامل را نیز ندارد. دانشمندان امیدوارند که هولوکلین کمک کند تا این کار، به سادگی و با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

سیستم‌های کنونی، مشکل را در قسمتی گزارش می‌کنند که خالی از اطلاعات است اما این روش درست نیست. هولوکلین به جای ارایه اطلاعاتی که وجود ندارند، اطلاعات اشتباهی که درست جلوه می‌کنند، شناسایی و حذف می‌کند.

 

 

ارسال نظر