بلاتکلیفی کاربران در باز و بسته شدن ناگهانی سامانه همتا

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۰:۴۶:۲۴
کد خبر: ۱۴۳۱۲۸
بلاتکلیفی کاربران در باز و بسته شدن ناگهانی سامانه همتا

فارس| در حالی که طبق آخرین تصمیم رسمی اعلام شده قرار بود سامانه گمرک برای ثبت گوشی تلفن همراه مسافری تا اطلاع ثانوی بدون تغییر روش فعالیت کند ناگهان فعالیت سامانه متوقف شد و هنوز اطلاع‌رسانی رسمی درباره نحوه ادامه کار آن انجام نشده است.

 فعالان بازار موبایل چند روزی است از توقف سامانه گمرک برای ثبت تلفن همراه مسافری خبر داده‌اند. آنها می‌گویند این سامانه دیگر روی گوشی‌هایی که قرار است با شماره کد ملی و پاسپورت ثبت شوند، بسته شده است.

این در حالی است که طبق آخرین تصمیم‌گیری انجام شده در پایان سال قبل مقرر شد تا اطلاع ثانوی این سامانه برای هر کد ملی حداکثر یک گوشی در سال باز باشد و در آن زمان تاریخی برای تغییر روال کار این سامانه اعلام نشد. اواخر فروردین ماه که فعالان بازار از توقف فعالیت این سامانه خبر دادند کمیته اجرایی طرح رجیستری گوشی موبایل اعلامی در این زمینه نداشت و تا این لحظه نیز اطلاعیه‌ای برای شفاف‌سازی نداده است. محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا از مذاکره با وزیر کشور برای باز شدن دوباره این سامانه خبر داده و گفته پیرو درخواست‌های مردم با مساعدت و پیگیری وزیر کشور مقرر شد سامانه گمرک برای ثبت تلفن همراه که خدمت‌رسانی را متوقف کرده بود تا ساعاتی دیگر خدمت رسانی را از سر بگیرد. وزیر کشور نیز در واکنش به این موضوع توضیح داده با توجه به درخواست دستگاه‌های متولی تا پایان اردیبهشت ماه فرصت داده شد تا با آگاه‌سازی مردم، اقدامات لازم در تامین گوشی تلفن همراه مورد نیاز کشور و اقدامات لازم برای مقابله با قاچاق انجام شود.

ثبت یک گوشی با هر کد ملی در سال از طریق سامانه گمرکی گوشی مسافری در شرایط فعلی مخالفان و موافقانی دارد. فعالان بازار معتقدند در شرایطی که تامین کالای رسمی با مشکل مواجه است و بازار به‌شدت با کمبود کالا مواجه شده بستن مسیر کالای مسافری عملا مسیر ورود کالا را قطع می‌کند و آنها مجالی برای ادامه فعالیت و خریدو فروش کالا نخواهند داشت که در این شرایط عدم عرضه بر افزایش قیمت‌های کالا دامن می‌زند و به ضرر مصرف‌کننده و فروشنده است.

اما از سوی دیگر مخالفان فعالیت این سامانه به روش فعلی معتقدند تا زمانی که کالای مسافری از این روش امکان ورود دارد و از کد ملی افراد سفر نکرده برای این منظور استفاده می‌شود، شرکت‌های رسمی و قانونی امکان فعالیت ندارند زیرا صرفه اقتصادی کار رسمی و قانونی از بین رفته و با ادامه این چرخه معیوب بازار نمی‌تواند شکل درست به خود بگیرد. اگرچه آخرین تصمیم‌های ابراز شده این است که سامانه گمرک به روش فعلی تا پایان اردیبهشت ماه مجددا فعالیت کند اما فعالیت این سامانه همچنان با اختلال مواجه است و کاربران در ثبت گوشی با پیام‌های خطایی مواجه می‌شوند. یکی دیگر از نکات مهم در این قضیه علاوه بر بلاتکلیفی بودن مردم در باز یا بسته بودن این سامانه عدم اطلاع‌رسانی رسمی صحیح در این باره است که با وجود انتظار و توقع برای اطلاع‌رسانی از سوی کمیته اجرایی طرح رجیستری این انتظار برآورده نشده و مردم همچنان باید از مسیرهای متعدد اخبار مربوط به این موضوع را جویا شوند.

 

ارسال نظر