اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۶۳

شعار روزجهانی ارتباطات: کاهش شکاف در استانداردسازی

مهر| دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) در پیامی، «کاهش شکاف استانداردسازی بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه» را به عنوان شعار پنجاهمین سالروز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی اعلام کرد.

هولین ژائو در آستانه ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیامی با اشاره به اینکه اتحادیه جهانی ارتباطات در سال جاری بر کاهش شکاف استانداردسازی تمرکز می‌کند، عنوان کرد: «تدوین استانداردها، یکی از ارکان اساسی ماموریت‌های ITU، به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات است . اگر دوست دارید به اینترنت وصل شوید، از تماشای یک رویداد ورزشی در تلویزیون لذت ببرید، در ماشین خود رادیو گوش کنید یا از گوشی هوشمند خود فایل تصویری تماشا کنید، این استانداردهای ITU هستند که این امکان را فراهم می‌سازند.»

وی افزود: «استانداردهای آتی نسل پنجم شبکه‌های موبایل، به ویژه اگر با هوش مصنوعی ترکیب شوند، طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی را پشتیبانی خواهند کرد که به زودی از آنها بهره‌مند خواهیم شد؛ از اتومبیل‌های خودران گرفته تا شهرهای امن و هوشمند.» به گفته دبیرکل اتحادیه جهانی ارتباطات، «استانداردهای ITU قابلیت عملکرد متقابل را فراهم می‌سازد، بازارهای جهانی را رونق می‌بخشد و نوآوری و رشد را ترغیب می‌کند. این استانداردها برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مناسب هستند و به شتاب ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق اهداف توسعه پایدار کمک می‌کنند.»

هند دومین اقتصاد دیجیتال سریع جهان

یو اس نیوز| کاربران موبایل در هند ماهانه بطور میانگین ۸.۳ گیگابایت اطلاعات مصرف می‌کنند. این مقدار در چین ۵.۵ گیگابایت و در کره جنوبی بین ۸ تا ۸.۵ گیگابایت است. این یعنی یک اقتصاد پیشرفته دیجیتالی.

اشتهای هند برای تکنولوژی روبه افزایش است. این کشور مقصدی بزرگ برای تولیدات جدید است و بازاری است که به مدت طولانی باز می‌ماند.

یک مطالعه جدید از سوی موسسه مکنزی گلوبال نشان می‌دهد که کسب و کار در هند در حال تبدیل شدن به اقتصاد دیجیتال است آن هم با سرعتی که تنها در اندونزی دیده می‌شود. هند همچنین دومین بازاری است که رشد سریع مشتریان دیجیتال را دارد. این کشور 560 میلیون کاربر اینترنتی در 2018 داشت که تنها چین در این زمینه از آن پیشی می‌گیرد.

طبق این گزارش، کاربران موبایل در هند ماهانه بطور میانگین 8.3 گیگابایت اطلاعات مصرف می‌کنند. این مقدار در چین 5.5 گیگابایت و در کره جنوبی بین 8 تا 8.5 گیگابایت است. این یعنی یک اقتصاد پیشرفته دیجیتالی.

ربات‌ها «سوشی» درست کردن را یاد گرفتند

انگجت| تلاش برای آموختن امور پیچیده به ربات‌ها به نقطه عطف جدیدی رسیده و پژوهشگران دانشگاه ام‌ای تی توانسته‌اند با شناساندن اشیای گوناگون به ربات‌ها، درست کردن سوشی را به آنها بیاموزند.

پژوهشگران دانشگاه ام‌ای تی، بدین منظور یک سیستم شبیه ساز برای شناسایی ذرات توسط ربات‌ها ابداع کرده‌اند که به آنها امکان می‌دهد با اشیای بسیار ریز هم تعامل کرده و آنها را در دست بگیرند. این سیستم باعث واکنش مناسب ربات‌ها به مواد کوچک شده و درک آنها از مواد مختلف را ارتقا می‌بخشد. رباتی که بدین منظور طراحی شده RiceGrip نام داشته و دارای دو انگشت است. این ربات می‌تواند با انگشت‌های خود مواد منعطف را به اشکال مختلف درآورد. یک دوربین پیشرفته با قابلیت شناسایی اشیا هم، تغییر شکل مواد مختلف با استفاده از انگشتان این ربات را تسهیل می‌کند. محققان امیدوار هستند که ربات یادشده در آینده علاوه بر تهیه سوشی بتواند غذاهای مختلف دیگری را نیز تهیه کند.

افزایش خدمات واقعیت افزوده گوگل

انگجت| گوگل قصد دارد خدمات بیشتری را از طریق فناوری لنز خود در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد که از جمله آنها می‌توان به ترجمه آنی و یافتن رستوران مورد نظر اشاره کرد.

گوگل لنز یک فناوری شناسایی محتوای تصاویر با استفاده از خدمات واقعیت افزوده است که دسترسی به اطلاعات مرتبط با اشیای پیرامون را با تحلیل آنها و از طریق کاربرد هوش مصنوعی ممکن می‌کند.

به زودی قرار است فیلترهایی به گوگل لنز افزوده شود که ترجمه سریع محتوای تابلوها و منوها و غیره را در محیط اطراف ممکن می‌کند. با این کار دیگر نیازی به کپی کردن متن به مترجم گوگل و انتظار کشیدن برای ترجمه آن نخواهد بود.

همچنین با ارایه فیلترهایی تازه، یافتن رستوران‌های باب طبع و متناسب با سلیقه هر فرد در اطراف وی تسهیل می‌شود. گوگل لنز به زودی خدمات خرید هم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد تا آنها بتوانند با جست‌وجوی سریع در محیط اطراف اقلام مد نظر خود را یافته و خریداری کنند. از این طریق با قراردادن گوشی در برابر اقلام مورد نظر، کلیه اطلاعات مربوط به آنها و نیز قیمت آنها در دسترس قرار می‌گیرد.هنوز مشخص نیست این خدمات چه زمانی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، اما گفته می‌شود همزمان با برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل در ماه می‌در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

ارسال نظر