شتاب دنیای فناوری برای دسترسی به نسل پنجم ارتباطات

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۵۶
شتاب دنیای فناوری برای دسترسی به نسل پنجم ارتباطات

گروه دانش و فن |

نسل پنجم ارتباطی را به جرات می‌توان گامی نوین در حوزه تکنولوژی موبایل به حساب آورد که تجربه کاربران را از به‌کارگیری گوشی‌ها یا تبلت‌های هوشمند به منظور تبادل داده‌ها بهبود می‌بخشد. این تکنولوژی، با عرضه گسترده به بازار، بهبود سرعت را برای کاربران تا اندازه‌ای به همراه خواهد داشت که پیش از این با عرضه شبکه‌های LTE، در مقایسه با شبکه‌های نسل سوم شاهد بهبود تجربه کاربران بودیم.

نسل پنجم ارتباطات در کنار سرعت بالا، پوش گسترده‌تر و پایداری بیشتر را نیز به همراه خواهد داشت. شبکه نسل پنجم حتی در بسیاری از موارد قرار است جایگزین شبکه‌های وای‌فای خانگی شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند با سرعت نسل پنجم ارتباطات می‌توان در چند صدم ثانیه یک فیلم را دانلود کرد .

اما با دسترسی کاربران به شبکه اینترنت G5، سوالی مهم مطرح می‌شود؛ این شبکه پرسرعت با چه شتابی بین کاربران جای خود را خواهد یافت و پذیرفته خواهد شد؟

بد نیست بدانید شبکه اینترنت G2 در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. در سال ۲۰۱۱، شاهد معرفی شبکه تجاری اینترنت G3 بودیم. البته تا سال ۲۰۱۳ میلادی، کاربران اروپایی و امریکایی هنوز به شبکه G3 دسترسی نداشتند.

 در حالی که گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه اینترنت G3 نتوانستند در جهان توفان به‌پا کنند. MMS توسط عموم کاربران مورد استفاده‌ قرار نمی‌گرفت و باتوجه به هزینه بالای مربوط‌به تعرفه‌های داده‌های استریم ویدئویی، تقریبا هیچ‌یک از کاربران از تماس‌های تصویری استفاده نمی‌کردند. با این وجود طی چند سال بعدی، تماس‌های تصویری محبوبیت خوبی کسب کردند.

در سال ۲۰۰۷، گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه G3 بیش‌ازپیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند و استفاده از چنین دستگاه‌هایی با قابلیت اتصال به شبکه نسل سوم ارتباطی به امری عادی تبدیل شد. در سال ۲۰۰۷ در اصل ۱۶ سال از معرفی شبکه G2 می‌گذشت و ۴ سال بود که G3 در بین کاربران از محبوبیت خاصی برخوردار شده بود.

اما در سال ۲۰۰۹ میلادی، اولین شبکه تجاری G4کار خود را آغاز کرد و همانطور که انتظار می‌رفت، چند سال طول کشید تا گوشی‌های هوشمندی که بتوانند از این شبکه اینترنت پشتیبانی کنند، به بازار عرضه شوند. چنین اتفاقی اصلا غیرمعمول نیست و برای شبکه اینترنت پرسرعت G5 نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است. اولین دستگاه‌هایی که به شبکه اینترنت پرسرعت جدید متصل می‌شوند، معمولا کامپیوترهایی هستند که ازطریق مودم (‌ازطریق USB یا Wi-Fi) موفق به اتصال به شبکه‌ می‌شوند.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه G4، از محبوبیت بیشتری نسبت به گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه G3 برخوردار بودند. دقیقا فاصله زمانی معرفی شبکه G4 و محبوبیت پیدا کردن گوشی‌های G4 در بازه زمانی ۴ ساله رخ داد. در آن برهه زمانی در حدود ۱۰ سال از معرفی شبکه G3 می‌گذشت.

اما در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه ارتباطات و فناوری در حال تست نسل پنجم ارتباطت هستند تا بتوانند اولین شبکه تجاری G5 را در سال جاری به نام خود ثبت کنند. برخی اپراتورها ادعا می‌کنند که زودتر شبکه نسل پنجم ارتباطات را پشتیبانی کرده‌اند، اما اگر هم این ادعا صحت داشته باشد، تنها برای تست و بررسی شبکه G5 بوده و جنبه عمومی نداشته است. با این حساب می‌توان انتظار داشت که تقریبا به‌صورت میانگین تا سال ۲۰۲۳ میلادی، گوشی‌های هوشمند از شبکه G5 پشتیبانی کنند. در یک بازه زمانی طولانی، طول عمر باتری گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه G3 اصلا مناسب نبود. از سوی دیگر، نخستین مودم‌های G4 خیلی داغ می‌شدند. گزارش‌های اولیه در مورد نخستین مودم‌های G5 نیز نشان می‌دهد که چنین اتفاقی دوباره تکرار می‌شود و نسل پنجم ارتباطات هم مسائلی همچون طول عمر باتری و باگ‌های خاص خودش را دارد. یکی دیگر از مسائل، پوشش‌دهی است. معمولا ابتدا شهرهای بزرگ به شبکه‌های جدید دسترسی پیدا می‌کنند. اما قابلیت اتصال به شبکه G5 نیز به سرعت در خارج از شهرهای بزرگ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۳ میلادی، نسل پنجم شبکه ارتباطات عمومیت بیشتری پیدا کند و در اصل جایگزین شبکه G54ود. گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار از اتصال به این شبکه اینترنت پرسرعت پشتیبانی می‌کنند. اما زمانی می‌توان گفت که شبکه G5 بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که گوشی‌های هوشمند میان‌رده از آن پشتیبانی کنند.

 در ایران نیز نسل پنجم ارتباطات نیز از سوی اپراتورها در حال انجام است و سعی بر این است تا همزمان با ارایه جهانی این فناوری در ایران نیز اپراتورها آن را در اختیار کاربرانشان قرار دهند، ‌دهمین خصوص نیز اپراتورهای فعال تست‌هایی را نیز انجام داده‌اند.

 

ارسال نظر