تشدید فشارها برای فیلتر شدن اینستاگرام

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۸۶
تشدید فشارها برای فیلتر شدن اینستاگرام

گروه دانش و فن | مرجان محمدی |

 اینستاگرام را می‌توان ازجمله شبکه‌های اجتماعی دانست که در ایران دارای بیشترین کاربر است، ‌اپلیکیشنی که در ابتدا قرار بود برای عکاسان در دنیا باشد و عکس‌های عکاسان را به اشتراک بگذارد، ‌اما کم‌کم فراگیر شد و در حال حاضر کاربران زیادی در سراسر دنیا از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، در ایران نیز اینستاگرام از محبوبیت خاصی برخوردار است، ‌بطوریکه پس از تلگرام و واتس آپ این اینستاگرام است که با اختلاف در صدر اپلیکیشن‌های محبوب قرار دارد و این محبوبیت زمانی بیشتر شد که تلگرام فیلتر شد، ‌اما در حالی که برخی از مسوولان اعتقاد داشتند و دارند که به منظور حمایت از اپلیکیشن و پیام‌رسان‌های داخلی باید اینستاگرام هم به سرنوشت تلگرام دچار شود و بارها زمزمه‌هایی برای فیلتر شدن این اپلیکیشن به گوش رسد اما تاکنون اینستاگرام فیلتر نشده است ولی به نظر می‌ر سد که با مسدود شدن حساب فرماندهان سپاه و نیز آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، فشارها برای مسدود شدن آن طی روزهای گذشته بیشتر شده است . بنا بر گزارش‌ها طی چند روز گذشته حساب‌های اینستاگرام منسوب به سردار سلیمانی، ، ‌محسن رضایی، قالیباف، ‌سردار هادیانفر، سردار جعفری، ‌سردار نیک پور، سردار سلامی، ‌عزت‌الله ضرغامی، محمد پاکپور، مسدود شده که ‌این مساله با واکنشهای تندی همراه شده است بطوریکه معاون دادستانی کشوردر اظهارنظری به فارس گفته است، اتفاقات اخیر و مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسوولان ما در اینستاگرام بزرگ‌ترین بی‌احترامی به ملت ایران است. از همین رو دولت اگر راهی جز فیلترینگ دارد ورود کرده و بر آن اعمال حاکمیت کند؛ اما اگر واقعاً راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت:  هرچند که در گذشته این اتفاق پیش‌بینی شده و حتی در مقطعی وزارت ارتباطات به دنبال برقراری مذاکره بوده‌ است، اما این اقدام کافی نیست.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: باید طبق مصوبات فضای مجازی همه نرم‌افزارهای مجازی و دیتابیس‌های آنها به کشور منتقل شود و متعهد شوند که قانون ما را رعایت می‌کنند در غیر این صورت مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود.

جاویدنیا ادامه داد: این ساماندهی را وزارت ارتباطات باید انجام دهد که متاسفانه هیچ گونه اقدامی نشده و اکنون می‌بینیم اعمال قانونی و حاکمیتی از ایران در این زمینه انجام نگرفته است.

وی گفت: هدف و اساس کار، فیلترینگ اینستاگرام نیست اما یک مثالی همیشه مطرح است اگر دشمن حمله کند و یک پل ارتباطی وجود داشته باشند که از آن طریق بتواند وارد کشور شود یا باید آن پل مستحکم شود و احتمال لطمه دیدن از بین برود و در غیر این صورت کار عاقلانه این است که آخرین حربه را به کار گرفته و پل ارتباطی را قطع کنیم پس فیلتر کردن گام آخر است.

معاون دادستانی کل کشور ادامه داد: متاسفانه در مورد اینستاگرام از همان 5 سال پیش گفته شد فیلتر هوشمند انجام می‌شود و با وجود اینکه دادستانی کل مخالف این اتفاق بود متاسفانه با اصرار دولت و صرف هزینه کلان، این اتفاق افتاد اما یکی دو روز بیشتر دوام نیاورد و هزینه و وقت صرف شده به هدر رفت؛ پس از آن گفتند مذاکره می‌کنیم که آن هم نتیجه‌ای نداشت.

وی افزود: این در حالی است که نمونه‌های داخلی خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند جایگزین صفحه اینستاگرام خارجی شود.

در همین خصوص عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی خواستار اجرای سریع مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام شد و گفت: بندهای این مصوبه می‌گوید که اگر پیام رسان خارجی این شرایط را قبول دارند که فعالیت کنند، وگرنه تشریف ببرند.

رضا تقی‌پور درباره اقدام اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام در مسدود کردن صفحات سرداران سپاه، اظهار داشت: زمانی که سیزدهم خردادماه سال ۹۶ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی با اهمال مسوولان روبرو می‌شود و در نتیجه پیام‌رسان‌های خارجی در چارچوب تعیین شده قرار نمی‌گیرند و نقض آشکار قانون اتفاق می‌افتد، امروز باید گفت از ماست که بر ماست. وی ادامه داد: طبیعی است پیام‌رسانی که مالکیت آن مشخص نیست، پررو می‌شود و دست به چنین کاری می‌زند. عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اجرای این مصوبه شرط اضافی نمی‌خواهد و تنها مصوبه‌ای که تصویب شده باید اجرا و بندهای مربوط به اینستاگرام پیگیری شود.

وی گفت: دو بند اصلی این مصوبه، تعیین نماینده‌ای از سوی پیام‌رسان خارجی در داخل کشور و عدم خروج اطلاعات کاربران ایرانی از کشور است.

تقی‌پور ادامه داد: اگر امروز اینستاگرام در ایران نماینده‌ای داشت، سئوال می‌کردیم که چرا صفحات داعش فعال است، در حالی که چنین تصمیمی درباره صفحات سرداران سپاه گرفته شده است؟ می‌پرسیدیم آیا با مردم، فرهنگ و انقلاب ایران ضدیت دارند؟  وی ادامه داد: همچنین مساله دوم این است که اطلاعات کاربران ایرانی نباید از کشور خارج شود که این اتفاق هم‌اکنون رخ می‌دهد و اگر اینستاگرام در ایران نماینده داشت، باید به این سوال پاسخ می‌داد.

وی تأکید کرد: بندهای این مصوبه می‌گوید که اگر پیام رسان خارجی این شرایط را قبول دارند که فعالیت کنند، وگرنه تشریف ببرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به بستن صفحات منسوب به برخی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط شبکه اجتماعی «اینستاگرام» بعد از اعلام سپاه از سوی امریکا به عنوان سازمان تروریستی، در صفحه توییتر خود نوشت: «وقتی دهان یک مرد را می‌بندی، دروغگو بودنش رو ثابت نمی‌کنی، بلکه فقط به دنیا می‌گی، از چیزی که او ممکنه بگه می‌ترسی.»

گفتنی است، این دیالوگ مربوط به سریال محبوب «بازی تاج و تخت» ساخته امریکا است که مورد اقبال کاربران فضای‌مجازی قرار گرفته است.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز طرح دوفوریتی را به مجلس ارایه کرده‌اند تا ورود گوشی‌های آیفون به ایران تحریم شود، ‌طرحی که قرار است خارج از نوبت بررسی شود !

هنوز مشخص نیست که با این اقدام اینستاگرام برای مسدود کردن صفحه‌های برخی از فرماندهان و سرداران کشور که روز به روز به تعداد آنها اضافه می‌شود، ‌وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند، اما از شواهد و قراین اینگونه بر می‌آید که باید غزل خداحافظی اینستاگرام را خواند .

 

ارسال نظر