اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۵۲۲

سلمانی و تهیه پیتزا در فضا

ناسا| فضانوردان کنونی مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی چند وقتی است که در این آزمایشگاه فضایی زندگی می‌کنند. بنابراین مجبورند زندگی معمولی خود را در فضا انجام دهند.

در این راستا فضانوردان مستقر در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» باید علاوه بر کارهای تحقیقاتی ارزشمندی که در فضا انجام می‌دهند، کارهای متداول و روزمره خود را انجام دهند. از میان این کارها می‌توان به رعایت نظافت و انجام کارهای شخصی یا تهیه غذا اشاره کرد. فضانوردان این آزمایشگاه فضایی، «آن مک‌کلین» ، «نیک هگ» و «دیوید سنت-ژاک»  تصاویری از خود منتشر کردند که در حال اصلاح موی سر یکدیگر هستند. البته وجه تمایز اصلاح موی سر در فضا با زمین این است که این فضانوردان از یک ماشین اصلاح استفاده می‌کنند که مجهز به یک مکش است تا موهای کوتاه شده در ایستگاه فضایی معلق نشوند و نظافت کابین حفظ شود. این فضانوردان علاوه بر آن طی این چند شب اخیر جشن پیتزا برگزار کردند و پیتزاهای تک نفره برای خود تهیه کردند. تهیه پیتزا در فضا بدون هیچ محدودیتی انجام شد و امکاناتی که فضانوردان داشتند، مانند تجهیزات یک آشپزخانه معمولی در زمین بود.

 فیس‌بوک توسط روسیه جریمه شد

آسین‌ایج| دادگاهی در روسیه فیس‌بوک را به علت عدم ارایه اطلاعات مورد نیاز در مورد محل ذخیره‌سازی داده‌های کاربران روسی این شبکه اجتماعی در داخل خاک این کشور جریمه کرد.

این دادگاه روز گذشته حکم داد که فیس‌بوک به علت این تخلف باید ۳۰۰۰ روبل معادل ۴۷ دلار امریکا پرداخت کند.

صدور این حکم نشانه‌ای از جدیت روسیه برای وادار کردن شرکت‌های فناوری امریکایی به تبعیت از قوانین داخلی این کشور و ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران روسی بر روی سرورهایی در داخل خاک این کشور است تا از هرگونه سواستفاده از این داده‌ها توسط دولت امریکا جلوگیری شود.

بر اساس قانونی که در سال ۲۰۱۵ به تصویب پارلمان روسیه رسیده، شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات شبکه‌های اجتماعی در داخل روسیه ملزم به ذخیره‌سازی داده‌های کاربران بر روی سرورهای مستقر در روسیه هستند.

روسیه در سال ۲۰۱۶ هم شبکه اجتماعی LinkedIn را به علت عدم نگهداری از داده‌های کاربران روس خود بر روی سرورهای روسی بلوکه کرد. فیس‌بوک نماینده‌ای در این دادگاه نداشت و تقاضای تجدیدنظر در این حکم را هم مطرح نکرد. هفته گذشته نیز دادگاهی در روسیه، توئیتر را به همین دلیل ۳۰۰۰ روبل جریمه کرده بود.

مخالفت ترامپ  با  ملی شدن شبکه نسل پنجم تلفن همراه

آسین ایج| کاخ سفید و شخص ترامپ رییس‌جمهور امریکا با ایده ملی شدن شبکه نسل پنجم تلفن همراه این کشور مخالفت کرده و خواستار فراهم کردن زیرساخت‌های آن توسط بخش خصوصی شده‌اند. ترامپ روز ۱۲ آوریل اعلام کرد که امریکا نباید شبکه نسل پنجم خود را ملی کند و شرکت‌های خصوصی باید با سرعت بیشتری به سمت ارایه این خدمات حرکت کنند. وی تصریح کرده است: رویکرد ما در ایالات متحده مبتنی بر حرکت بخش خصوصی و رهبری بخش خصوصی است. دولت نباید پول زیادی را در این زمینه خرج کند. راهبری این کار از طریق دولت باعث می‌شود این کار نه به خوبی و نه به سرعت انجام شود. پیش از این، برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که کاخ سفید از یک سال قبل به دنبال ملی کردن گسترش شبکه نسل پنجم در این کشور است و ترامپ این ایده را به عنوان یکی از شعارهای تبلیغاتی خود در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری پیگیری می‌کند. این در حالی است که برخی مشاوران اقتصادی برجسته ترامپ مانند لری کادلو به‌شدت با این ایده مخالف بوده‌اند.

قوانین کپی‌رایت اروپا بر ضد «گوگل» و «فیس‌بوک» به‌روز شد

آسین ایج| بر اساس قوانین کپی‌رایت جدید اتحادیه اروپا، گوگل و فیس‌بوک باید تعهدات جدیدی را اجرا کرده و موافقتنامه‌های جدیدی را در این قاره به امضا برسانند. کشورهای اتحادیه اروپا با تغییر قوانین کپی‌رایت این قاره بعد از دو دهه موافقت کرده‌اند و بر همین اساس گوگل موظف به پرداخت مبالغی به ناشران بابت انتشار مطالب آنها از طریق سرویس‌های خود خواهد بود. همچنین هم باید مطالب حفاظت شده‌ای که ناشران تمایلی به انتشار آنها بطور عمومی ندارند را فیلتر کند. این تحول با مخالفت برخی دولت‌های اروپایی مواجه شده است. پارلمان اروپا در ماه گذشته با این تغییرات موافقت کرد و هدف از این کار را حفاظت از صنعت چاپ و نشر اروپا به ارزش 915 میلیارد دلار دانست که 11.65 میلیون نفر در آن شاغل هستند. تغییرات یادشده شرکت‌های فناوری مانند گوگل، فیس‌بوک و سایر پلاتفورم‌های اینترنتی را موظف به عقد قراردادهای جدیدی با نوازندگان، موسیقی دانان، نویسندگان، ناشران و روزنامه‌نگاران برای استفاده از آثارشان در فضای آنلاین خواهد کرد.

همچنین سایت‌هایی مانند گوگل، یوتیوب، فیس‌بوک، اینستگرام و غیره موظف به نصب فیلترهایی برای جلوگیری از آپلود محتوای تحت قانون کپی‌رایت خواهند شد و در غیر این صورت ممکن است جریمه شوند.

 

ارسال نظر