رویداد

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۴۲۲۵۴

تهیه نقشه تراکم جمعیت جهان با هوش مصنوعی

ورج | تازه‌ترین برنامه جاه‌طلبانه فیس‌بوک، استفاده از هوش مصنوعی برای اندازه‌گیری تراکم جمعیت در جهان است. این شرکت از سال ۲۰۱۶ در حال برنامه‌ریزی در این زمینه است.

 فیس‌بوک پیش از این نقشه تراکم جمعیتی ۲۲ کشور جهان و سپس همین نقشه را در ارتباط با اکثر کشورهای آفریقایی تهیه کرده بود و حالا قصد دارد نقشه تراکم جمعیت کل جهان را تهیه کند.

تهیه این نقشه‌ها امری بسیار پرچالش است و اگر چه امروزه نقشه‌های دقیق ماهواره‌ای در دسترس انسان‌ها قرار دارد، اما تهیه نقشه تراکم جمعیتی جهان با استفاده از این تصاویر مستلزم جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد تک تک ساختمان‌ها، داده‌های آماری همه شهرها و روستاها و غیره است.

این کار در برخی نقاط جهان و به خصوص کشورهای آفریقایی کار ساده‌ای نیست و باید توجه داشت در این قاره نقاطی وجود دارد که نزدیک به ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارند، اما در آنها کمتر از ۵۵ هزار نفر زندگی می‌کنند.

حل این مشکل نیز با ارایه اطلاعات و تصاویر جمع‌آوری شده به یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته و پردازش آنها از این طریق ممکن است. مهندسان فیس بوک برای خودکار‌سازی این فرایند یک سیستم رایانه‌ای را آموزش داده‌اند تا به‌طور خودکار قادر به شناسایی ساختمان‌های موجود در تصاویر ماهواره‌ای باشد. این سیستم سپس از داده‌های آماری موجود برای محاسبه جمعیت هر ساختمان، هر محله و در نهایت هر شهر یا روستا استفاده می‌کند.

 

پهپادهای گوگل هرچه بخواهید برایتان می‌آورند

گیزمک |  شرکت «آلفابت» گوگل پس از سال‌ها آزمایش اکنون برای اولین‌بار خبر آغاز به کار سرویس تحویل هوایی کالاها طی آینده نزدیک در شهر کانبرا، پایتخت استرالیا را داده است.

در حال حاضر با توجه به مجوز سازمان هوایی کشور استرالیا به شرکت آلفابت، این شرکت با پهپاد می‌تواند کالاهایی را که مشتریان توسط یک برنامه سفارش داده‌اند برای آنها ارسال کند.

شرکت «آلفابت» از سال ۲۰۱۴ تاکنون فناوری پهپاد را با قصد ارسال بسته‌های کوچک در استرالیا آزمایش کرده است اما اکنون قصد دارد تا با کمک این فناوری بتواند ارسال هوایی بسته‌های کالایی بزرگ را نیز برای مشتریان محقق سازد.

به گزارش گاردین در حال حاضر «اداره امنیت هوانوردی غیرنظامی» (CASA) استرالیا با انجام عملیات تجاری این شرکت موافقت کرده است و به آنها مجوز نیز اعطا کرده است. تحویل هوایی محصولات راه‌حلی مناسب برای کاهش ترافیک، آلودگی هوا و افزایش سرعت در انجام کارها است. افراد ساکن شهر کانبرا طی ماه‌های آینده تنها ظرف چند دقیقه پس از سفارش، کالای مورد نظر خود را تحویل خواهند گرفت. توسط این برنامه آنها می‌توانند محصولاتی از قبیل قهوه از یک کافه محلی، دارو از نزدیک‌ترین داروخانه، غذا و نان را سفارش دهند.

«آلفابت» یک شرکت فناوری هلدینگ مستقر در کالیفرنیا است که شرکت گوگل زیرمجموعه‌ای از آن است. موسسان شرکت آلفابت «لری پیج» و «سرگئی برین» هستند که پیش از این نیز با همکاری یکدیگر گوگل را پایه‌گذاری کرده بودند.

 

تعیین مهلت فیس‌بوک برای کاربران ویندوزفون

انگجت |  فیس‌بوک اعلام کرده است که تنها تا پایان ماه آوریل ۲۰۱۹ میلادی از گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوزفون پشتیبانی خواهد کرد. از آنجایی که گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل ویندوزفون هرگز نتوانستند در رقابت تنگاتنگی که میان سیستم عامل‌های موبایل همچون اندروید و‌ای او اس وجود داشت، موفق شوند حالا به نظر می‌رسد که پشتیبانی بسیاری از شرکت‌های توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های مختلف از آن نیز به پایان رسیده و آنها دیگر تمایلی ندارند برای سیستم عاملی که دیگر طرفدار چندان زیادی در جهان ندارد، آپدیت و به‌روزرسانی منتشر کنند و در حقیقت برای آن صرف هزینه کنند.

در همین راستا، شرکت فیس‌بوک به تازگی اعلام کرده است که اپلیکیشن‌های زیرمجموعه آن یعنی اینستاگرام، فیس‌بوک مسنجر، واتس اپ و شبکه اجتماعی فیس‌بوک تنها تا تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ یعنی پایان ماه جاری میلادی روی گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوزفون کار می‌کنند و بعد از آن دیگر هیچ گونه پشتیبانی دریافت نخواهند کرد.

سخنگوی شرکت مایکروسافت نیز با انتشار یک بیانیه جدید تأیید کرد که پشتیبانی اپلیکیشن‌های فیس‌بوک از ویندوزفون تا ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ معتبر خواهد بود.

بدین‌ترتیب کاربران گوشی‌های ویندوزفون با تعویض به موقع گوشی و همچنین تهیه نسخه بک‌آپ و پشتیبان از اطلاعات ذخیره شده خود در اپلیکیشن‌های مربوطه، از نابود شدن اطلاعات شخصی و موردنیاز خود جلوگیری به عمل بیاورند.

اعطای ویزای 5 ساله امارات به مدیران استارت‌آپ‌های خارجی

آ‌تی‌جی |   امارات به مدیران یا موسسان استارت‌آپ‌های معتبر و خوش فکر در سراسر جهان ویزای پنج ساله می‌دهد. این ویزا به شرکای تجاری این استارت‌آپ‌ها و حداکثر به سه مدیراجرایی آنها نیز اعطا می‌شود. دولت امارات در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی گسترده‌ای به منظور جذب نخبگان دنیای فناوری به این کشور انجام داده و قصد دارد موسسان و مدیران استارت‌آپ‌های موفق در جهان را به هر شکل ممکن به این کشور بکشاند. بر اساس آمار منتشر شده توسط دولت امارات، تا به حال به مدیران ۱۰۰ شرکت و استارت‌آپ برتر از کشورهای مختلف عربی ویزای طولانی مدت برای کار و سرمایه‌گذاری در این کشور اعطا شده است. اما قرار است این ایده در سطحی جهانی اجرا شود. از میان این استارت‌آپ‌ها تنها ۱۹ مورد در امارات مستقر شده‌اند. اعطای بودجه و حمایت‌های مختلف نیز در دستور کار دولت این کشور قرار دارد.

از سوی دیگر قرار است سیلیکون پارک دوبی در نیمه اول سال ۲۰۱۹ در این شهر تأسیس شود. سیلیکون پارک اولین شهر هوشمند دوبی است که دارای بخش‌های مسکونی، اداری و غیره است. این شهر هوشمند متشکل از ۷۱ هزار متر مربع فضای اداری، ۲۵ هزار متر مربع فضای تجاری، ۴۶ هزار متر مربع فضای مسکونی، هتلی با ۱۱۲ اتاق و ۵۹ آپارتمان مبله است. قرار است ۲۰ هزار نفر در این پارک مشغول به کار شوند و افتتاح آن در دو مرحله اتفاق بیفتد. کنترل این شهر هوشمند از طریق یک سیستم کنترل مرکزی با استفاده از حسگرهایی متعدد صورت می‌گیرد و سه سیستم هوشمند هم برای مدیریت ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است.

زمان حمله هکری به زیر یک دقیقه رسید

زددی‌نت |  نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد جنایتکاران سایبری تنها در عرض کمتر از یک دقیقه، رایانه‌های سرور تازه نصب شده را شناسایی و حملات هکری خود را به آنها آغاز می‌کنند.

همین مساله ضرورت ایمن‌سازی سرورها را که از آنها به‌طور گسترده برای میزبانی سایت‌ها، ارایه خدمات کلود و غیره استفاده می‌شود را آشکار می‌سازد.

محققان شرکت امنیتی سوفوس با بررسی پایگاه‌های داده مشهور و پرطرفدار جهان در ده کشور جهان در امریکا، اروپا، استرالیا و آسیا توانسته‌اند به این نتیجه برسند. هکرها معمولاً تلاش می‌کنند به شیوه‌های مختلف به فایل‌های ذخیره شده روی سرورها دسترسی پیدا کنند و از این طریق راه نفوذ خود را به سایت‌ها و سرویس‌های بیشتری بگشایند.

در میان سرورهای مورد بررسی قرار گرفته در کشورهای مختلف، سائوپائولو در برزیل اولین سروری بود که مورد حمله قرار گرفت و تنها ۵۲ ثانیه بعد از راه‌اندازی هکرها سراغ آن رفتند.

دومین سرور مورد حمله در اوهایو قرار داشت که در عرض ۴ دقیقه و ۴۶ ثانیه به آن حمله شد. سرورهای کالیفرنیا و پاریس به ترتیب بعد از ۱۴ و ۱۷ دقیقه مورد حمله قرار گرفتند و سرورهای واقع در سیدنی، سنگاپور، بمبئی، فرانکفورت، لندن و ایرلند در رتبه‌های بعدی بودند.

از همین رو کارشناسان امنیتی به مدیران شبکه‌ها توصیه می‌کنند قبل از راه‌اندازی سرورها، حتماً تنظیمات امنیتی دقیقی را روی آنها اعمال کرده و در استفاده از کلمات عبور پیش فرض بطور جدی خودداری کنند.

 

ارسال نظر