اعتقادی به قطع کردن فضای مجازی ندارم

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۰:۵۳:۲۶
کد خبر: ۱۴۱۰۹۲
اعتقادی به قطع کردن فضای مجازی ندارم

گروه دانش و فن   

در حالی که برخی مسوولان غیر ارتباطی کشور معتقدند که فضای مجازی باید محدودتر شود و از همین رو خواستار مسدود شدن برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها هستند و بر موضع خود اصرار دارند، ولی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نه تنها موافق محدودیت در فضای مجازی نیست بلکه بارها در محافل خبری بطور رسمی مخالفت خود را اعلام کرده است، وی در تازه‌ترین اظهارنظر خود در خصوص محدودیت در فضای مجازی با تاکید به اینکه اعتقادی به قطع کردن فضای مجازی ندارد، تصریح کرد: علما و مراجع از طریق فضای مجازی با ۵۰۰ میلیون نفر مخاطب در کل دنیا در ارتباط هستند و اگر این فضا نبود امکان این ارتباط نیز وجود نداشت.

محمدجواد آذری جهرمی که در سفر رییس‌جمهور به استان گیلان حضور داشت، در بخشی از سخنان خود به نگرانی و دغدغه علما و مراجع درباره فضای مجازی اشاره کرد و افزود: توسعه فضای مجازی که می‌تواند دارای فرصت‌های بسیار باشد، تهدیداتی هم دارد که دغدغه علما و مراجع به ما برای استفاده از فرصت‌ها کمک می‌کند.

آذری جهرمی با تاکید به اینکه اعتقادی به قطع کردن فضای مجازی ندارد، تصریح کرد: علما و مراجع از طریق فضای مجازی با ۵۰۰ میلیون نفر مخاطب در کل دنیا در ارتباط هستند و اگر این فضا نبود امکان این ارتباط نیز وجود نداشت.

وی با بیان اینکه استفاده از تفکر و دستاوردهای ۸میلیارد انسان ارزشمندتر از یک شبکه محلی است، افزود: باید در این میدان ابزار خود را داشته باشیم و محصول خود را به دنیا عرضه کنیم که البته این کار با تلاش و مرارت به دست می‌آید.

وی افزود: با بیانیه «گام دوم» که ادامه مسیر و نقشه راه انقلاب است و مسوولیت اصلی بر دوش جوانان است، جوانان می‌توانند مسوولیت‌های اساسی را عهده‌دار شوند.

وی به تحریم‌ای پی‌های ایرانی توسط شرکت اپل در سال‌های ۸۷ و ۸۸ اشاره کرد و افزود: با این حال استفاده از گوشی‌های اپل فراگیرتر شد، اما امسال با ایجاد محدودیت توسط این شرکت بر اساس آمار مستند، استفاده از این گوشی‌ها کاهش یافت چراکه نیازمندی‌های افراد مانند خدمات بانکی، حمل و نقل و دیگر خدمات از طریق این گوشی ارایه نمی‌شود و مردم به دریافت آن خدمات نیازمندند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فضای مجازی فقط یک پیام رسان نیست، تاکید کرد: از آنچه باید انجام دهیم، فرو گذار نخواهم کرد.

  شناسایی عاملان دستکاری نظر مردم

همچنین روز گذشته وزیر ارتباطات از شناسایی عامل دستکاری در نظر مردم مربوط به برنامه تلویزیونی خبر داد و گفت: گزارش کامل و با جزییات فنی چگونگی دستکاری نظر مردم در جشنواره صداوسیما، نهایی و برای پلیس ارسال شده است.

 تعداد بسیاری از کاربران اپراتورهای تلفن همراه طی روزهای گذشته اعلام کردند پیامک تأیید رأی به یک برنامه تلویزیونی برایشان ارسال شده، در حالی که آنها اصلاً در این رأی‌گیری شرکت نکرده بودند یا رای‌شان برنامه دیگری بوده است. این موضوع از اختلال در سامانه رأی‌گیری بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم حاکی بود. محمدجواد آذری‌جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- همان زمان اعلام کرد آرای اعلام‌شده، واقعی نیستند و از بررسی این موضوع و ارسال نتایج به صداوسیما و پلیس فتا خبر داد.

البته پس از آن، دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم مدعی شد «جابه‌جایی آرای نظرسنجی محبوب‌ترین برنامه صداوسیما را شرکتی که از وزارت ارتباطات مجوز دارد، انجام داده است.»، اما سیدجمال هادیان - رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - این ادعا را رد کرده و گفت: تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد. ‎همچنین وزیر ارتباطات، با تاکید بر شفاف‌سازی در این زمینه در پست توییتری نوشت: ‌شرکت‌های ارزش افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آنها مطابق قانون تجارت است، اگر آنگونه که در بخش‌های خبری سیما طرح شد، فعالیت آنها باید با اخذ مجوز از وزارت ICT باشد، مطابق مصوبه ۱۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات، تبلیغ یا فعالیت آنها سریعاً در صداوسیما متوقف شود.

در نهایت آذری‌جهرمی از شناسایی عامل دستکاری در نظر مردم خبر داد و در توییتر نوشته است: گزارش کامل و با جزییات فنی چگونگی دستکاری نظر مردم در جشنواره صداوسیما، نهایی و برای پلیس ارسال شد. عامل دستکاری در نظر مردم شناسایی شده است. هک یا اختلال منتفی است. طبیعتاً شناسایی آمر یا آمران و انگیزه آنها را پلیس پیگیری خواهد کرد.

 

ارسال نظر