هوش مصنوعی تهدیدی بزرگ برای بشریت و آینده جهان

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۰۵
هوش مصنوعی تهدیدی بزرگ برای بشریت و آینده جهان

پی‌سی ورلد| بسیاری از دانشمندان و کارشناسان بر این باورند که توسعه هوش مصنوعی در کنار تمام فرصت‌های جدیدی که در صنعت تکنولوژی به وجود می‌آورد، تهدید بزرگی نیز برای بشریت و آینده جهان به شمار می‌رود.

 یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که فناوری هوش مصنوعی را تهدید می‌کند، امکان استفاده از آن در صنایع جنگی و نظامی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، می‌تواند علیه بشریت استفاده شود که در نهایت به ضرر کل انسان‌ها در جهان تمام خواهد شد.بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی، هوش مصنوعی به عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های روز جهان همواره به یکی از پرچالش‌ترین تکنولوژی‌ها تبدیل شده است به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بیشتر از آنکه به کمک بشریت و پیشرفت تکنولوژی بپردازد، یک تهدید بزرگ برای آینده و سرنوشت جهان به شمار می‌رود.

حالا یکی از این تهدیدهای بزرگ بدون شک کاربرد وسیع و گسترده آن در صنایع نظامی و جنگی است تا سیستم‌های مبتنی بر این فناوری بتوانند در عرصه‌های مختلف در پیشرفت و توسعه تجهیزات و تسلیحات نظامی و دفاعی استفاده شوند.

البته این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که هوش مصنوعی نقش مهمی در دفاع سایبری و جلوگیری از حملات بدافزاری و اینترنتی را ایفا خواهد کرد به گونه‌ای که بطور کامل با نظر آن دسته دیگر از کارشناسان مخالف بوده و معتقدند که هوش مصنوعی نه تنها یک تهدید به شمار نمی‌رود بلکه فرصت درخشان و بزرگی برای صنعت تکنولوژی است تا تعاملات انسانی را بهبود بخشیده و در صورت کارهای سخت و طاقت‌فرسا، جای نیروی انسانی را بگیرد.

در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی بود که خبری مبتنی بر تلاش و نگرانی جامعه جهانی در خصوص توسعه هوش مصنوعی و تهدیدات آن منتشر شد. در آن زمان بسیاری از کارشناسان، متخصصان، دانشمندان و همچنین شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در جریان یک اجلاس جهانی که در سویس برگزار شد، از لزوم مقابله با توسعه بی‌رویه و جایگزینی کامل و بدون برنامه هوش مصنوعی با انسان سخن گفتند.از آنجا که فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سال‌های اخیر با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است، غول‌های تکنولوژی متعددی همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون، اپل، سامسونگ و غیره به طراحی و ساخت ابزارهای هوشمند مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی (Artificial intelligence) بسیاری روی آورده‌اند. همانطور که در اخبار گذشته نیز اشاره شده بود، یکی از جدیدترین نمونه‌هایی که سرو صدا و جنجال‌های بسیاری را در جهان به پا کرد، دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل دوپلکس بود که صدای آن شباهت بسیار بی‌نظیری به صدای انسان دارد به گونه‌ای که توسط کاربران قابل تشخیص نیست و مخاطب یک روبات است نه یک انسان! جالب است بدانید که استفن هاوکینگ، ایلان ماسک، استیو ووزنیاک، بیل گیتس و بسیاری دیگر از نام‌های بزرگ در زمینه علم و فناوری، مدت‌هاست که در رسانه‌ها و نامه‌های سرگشاده خود، درباره خطرات ناشی از هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده و به خیل محققان برجسته هوش مصنوعی پیوسته‌اند. خطراتی که می‌تواند به مجرمان این امکان را بدهد تا با سرعت و دقت بیشتری و با کمترین زحمت و احتمال ردیابی، به انجام سرقت، قتل‌های زنجیره‌ای، فریب افراد و کلاهبرداری‌های تلفنی و اینترنتی بپردازند.حالا به نظر می‌رسد که چالش‌های اخلاقی پیش روی هوش مصنوعی به سایر کشورهای جهان نیز سرایت کرده است چرا که بسیاری از مقامات چین نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار جلوگیری از توسعه بدون برنامه‌ریزی فناوری هوش مصنوعی شده‌اند تا از تهدیدات جدی آن که به عقیده آنها ممکن است به وقوع جنگ جهانی سوم منجر شود، جلوگیری به عمل بیاورند.

 

ارسال نظر