روحانی: وزیر جوان ما نمی‌ترسد؛ آذری جهرمی: وارد مسائل حاشیه‌ای نمی‌شوم

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۵۷
روحانی: وزیر جوان ما نمی‌ترسد؛ آذری جهرمی: وارد مسائل حاشیه‌ای نمی‌شوم

گروه دانش و فن   مرجان محمدی|

روز یک‌شنبه پنجم اسفندماه معاون دادستان کل کشور خبر از شکایت علیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داد و اعلام کرد: احتمال می‌رود بعد از بررسی پرونده شکایت از وزیر ارتباطات، ‌حکم انفصال از خدمات دولتی برای وی صادر شود .

بدنبال این سخنان و طرح شکایت، رییس‌جمهوری و وزیر ارتباطات هر کدام به شیوه‌ای به این سخنان واکنش نشان دادند .

رییس‌جمهوری گفت: : جوانان با انرژی و انگیزه پیش می‌روند و افراد مسن در ذهن خود مرتب دستگاه‌های نظارتی را مرور می‌کنند وبه دادگاه فکر می‌کنند. ما الان وزیر جوانی داریم که حتی وقتی قوه قضاییه می‌گوید از او شکایت می‌کند او نمی‌ترسد و کار خودش را انجام می‌دهد و به نفع مردم اقدام می‌کند.

وی افزود: وزیر ارتباطات به دستورهای بی‌ربط عمل نمی‌کند و به این فکر نمی‌کند سه سال دیگر که دولت تمام شد، من را کجا می‌برند و برای من چه اتفاقی می‌افتد. در واقع اصلاً جایی ندارند که ببرند.

در همین حال، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری نیز واکنش جالبی داشت . او در واکنش به اظهارات معاون دادستانی کل کشور مبنی بر شکایت دو هزار نفر از مردم اهواز از وزیر ارتباطات به دلیل عدم پیگیری دستورات شورای عالی فضای مجازی و احتمال انفصال وی از خدمت، گفت: ما از ۶ صبح تا ۱۰ شب مشغول کار هستیم و انصافاً با توجه به مشکلات اقتصادی که برای مردم وجود دارد و وظایفی که بر عهده ماست، وارد حاشیه شدن نه به سود ما بوده نه به سود کشور است.

وی با بیان اینکه موضوع اشتغال یکی از موضوعات جدی بوده و درخواست مردم و رییس‌جمهور از ما است، اضافه کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که همه وقت و انرژی خودمان را روی این مسائل بگذاریم و وارد حاشیه‌ها شدن به سود کشور و به سود ذهن مردم نخواهد بود.

آذری جهرمی تاکید کرد: در این زمینه خیلی پیگیری نکردم که مساله چیست و نه اینکه این مسائل می‌تواند ما را از مسیری که در آن قرار داریم و پیش می‌بریم به حاشیه ببرد.

وزیر ارتباطات اظهارداشت: موضوع اصلی این است که ما باید تلاش کنیم وضعیت اشتغال را در حوزه فناوری اطلاعات توسعه دهیم و ماموریت‌هایی نیز در این زمینه به ما محول شده است و وقت اضافی برای پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای را ندارم.

لازم به یادآوری است که جاوید نیا معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور که دبیر کار گروه فیلترینگ نیز است گفته بود: حدود ۲هزار نفر از مردم اهواز و مدعی العموم از وزیر ارتباطات طرح شکایت کرده‌اند.

او همچنین اظهار داشت: تذکرات متعددی مبنی بر ضرورت اجرای قوانین و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اجرای دستورات قضایی به وزیر ارتباطات داده‌شده بود. و با وجود اینکه اجرای قانون، دستورات قضایی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی بر هر مسوولی واجب و لازم است، اما متأسفانه آقای وزیر به هیچ‌کدام از این تذکرات تمکین نکرده است.

معاون دادستان کل کشور در ادامه افزوده است: ‌با وجود اینکه تلاش شد این قضیه به نحو مسالمت‌آمیزی حل‌وفصل شود و وزیر ارتباطات به اجرای قانون تمکین کنند، اما به دلیل اینکه این کار انجام نشد طرح شکایتی علیه وزیر ارتباطات در دادسرای کارکنان تهران مطرح‌شده است.این طرح شکایت هم از سوی مدعی‌العموم و هم از سوی ۲ هزار نفر از مردم اهواز بوده است.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور همچنین یادآور شد: یکی از شکایت‌ها از وزیر ارتباطات بسترسازی برای جاسوسی رایانه‌ای دشمنان از اطلاعات کلان مردم (بیگ دیتا) است؛ طبق قانون جرایم رایانه‌ای در دسترس قرار دادن اینگونه داده‌های سری برای بیگانگان جاسوسی رایانه‌ای محسوب می‌شود؛ بیگانگان می‌توانند با تحلیل دیتا و جاسوسی نقطه‌به‌نقطه‌ای که از شهروندان کشور ایجاد می‌شود و همچنین اطلاعاتی که برای به‌کارگیری در اغتشاشات از این اطلاعات به دست می‌آوردند نظم و امنیت کشور را به هم بزنند و این موارد مصداق دقیق جاسوسی رایانه‌ای است.

   ماهواره‌های «پیام» و «دوستی» در مدار قرار نگرفتند

در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ماهواره‌های «پیام» و «دوستی» در مدار قرار نگرفتند، گفت: برای این دو ماهواره نقاط مداری نداشتیم، چرا که نقاط مداری برای ماهواره‌های ژئو است.

آذری جهرمی در جمع خبرنگاران در خصوص نقاط مداری این دو ماهواره، توضیح دادو گفت: نقاط مداری برای ماهواره‌های ژئو و زمین آهنگ است که در ارتفاعات بالاتر قرار می‌گیرند.

وی طراحی و ساخت ماهواره‌های ژئو را از برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و افزود: این پروژه در پژوهشگاه فضایی بطور جدی پیگیری می‌شود.

وی همچنین طراحی و ساخت ماهواره ملی با توان داخلی را از جمله برنامه‌های این وزارتخانه ذکر کرد و یادآور شد: همکاری‌های بین‌المللی و خرید ماهواره از دیگر برنامه‌های ما است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما پروانه اپراتوری فضایی را واگذار و صادر کردیم، خاطرنشان کرد: اصول حاکم بر پروانه اپراتوری فضایی تدوین شده است و برای حضور بخش خصوصی فراخوانی صادر کردیم. در قالب این برنامه مذاکراتی برای حضور بخش خصوصی برای طراحی و ساخت ماهواره‌ها برای قرار گرفتن در مدار ژئو در حال اجرا است.

 

ارسال نظر