ابداع سیستمی برای پیش بینی تندباد و باران سیل آسا

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۸۴
ابداع سیستمی برای پیش بینی تندباد و باران سیل آسا

گیزمگ|  مقامات توکیو مشغول ابداع سیستمی هستند که با استفاده از رادارهای آب وهوایی، وقوع تندباد و باران‌های سیل آسا را 20 تا 30 دقیقه قبل از وقوع پیش بینی می‌کند. مقامات توکیو مشغول آزمایش فناوری جدیدی هستند که با استفاده از رادارهای آب وهوایی و امواج رادیویی دیجیتال در زمین می‌تواند به سرعت و با دقت باران‌های شدید و تندبادها را ۲۰تا ۳۰ دقیقه قبل از وقوع، پیش بینی کند. این فناوری جدید با همکاری سازمان‌های صنعتی، دولتی و دانشگاهی از جمله انستیتو ملی فناوری اطلاعات و مخابرات در کوگانی ابداع شده است. مقامات امیدوارند این سیستم را قبل از المپیک ۲۰۲۰ میلادی اجرا کنند. سیستم‌های رادار فعلی توانایی محدودی برای پیش‌بینی باران‌های سیل آسا دارند که به نام باران‌های چریکی

(guerilla rainstorms) مشهور هستند. این نوع بارش از ریزش و خنک شدن بخار آب به وجود می‌آید و بطور ناگهانی در مناطق گرم آغاز می‌شود.

اما سیستم جدید قدرتمندتر از نمونه‌های فعلی است و می‌تواند اندازه قطرات باران و ساختار ابر را بسنجد.

در مرحه بعد این سیستم با امواج رادیویی روی زمین یکپارچه می‌شود. می‌توان از این امواج برای اندازه‌گیری تغییرات لحظه‌ای در سطح بخار آب استفاده کرد. به وسیله این امر می‌توان زمان احتمالی توفان را بطور دقیق‌تر پیش بینی کرد.

 

ارسال نظر