رویداد

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۷۹۷

نجات کودکان از بیماری‌های مرگبار با لیزر و هوش مصنوعی

دیجیتال ترندز|  بیل گیتس با یادآوری این موضوع که ناتوانی روش‌های درمانی متعارف به مرگ ده‌ها میلیون نفر در عرض چند ماه خواهد انجامید، از ابداع روش‌های جدیدی در این زمینه سخن گفت.

بیل گیتس با همکاری شرکتی موسوم به اینتلکچوال ونچرز موسسه‌ای به نام Disease Modeling را تاسیس کرده که قصد دارد با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و لیزر روش‌های جدیدی را برای درمان بیماری‌هایی ابداع کند که کودکان کم سن و سال را در کشورهای در حال توسعه به کام مرگ می‌فرستد.

از جمله بیماری‌هایی که در قالب این طرح برای مقابله با آنها تلاش می‌شود می‌توان به مالاریا، فلج اطفال و ذات الریه اشاره کرد. حدود ۶۰ محقق با طرح یادشده همکاری دارند و تلاش می‌کنند با استفاده از محصولاتی همچون چاپگرهای سه بعدی پیشرفته، انواع دستگاه‌های پرتاب لیزر، محصولات پزشکی جدید و غیره حشرات و باکتری‌های عامل ایجاد بیماری‌های مختلف را بررسی کرده و روش‌های جدیدی برای مقابله با آنها بیابند.موسسه Disease Modeling از تعداد زیادی نرم‌افزار هوشمند و دوربین برای شناسایی ویژگی‌ حشره‌های بیماری زا استفاده می‌کند و تابش نور لیزر روی این حشرات نمونه‌های مرگبار و خطرناک‌تر آنها را مشخص می‌کند.بیل گیتس و ناتان میرولد موسسه  Intellectual Ventures امیدوارند که با صرف هزینه و جذب متخصصان توانمند بتوانند نمونه اولیه واکسن‌هایی را تولید کنند که در آن واحد بتوانند با چند نوع بیماری مرگبار مقابله کنند. یکی از نتایج همکاری این دو شرکت تولید محصولی موسوم به Arktek بوده که برای خنک نگهداشتن واکسن‌ها در نقاط بدون برق به مدت یک ماه با استفاده از یک نوع عایق حرارتی خاص به کار می‌رود. این دو مجموعه برای مقابله با بیماری ذات الریه که قاتل بسیاری از کودکان زیر ۵ سال در کشورهای کمتر توسعه یافته است، سیستمی را برای استفاده در بیمارستان‌های صحرایی ابداع کرده‌اند که از الکتریسیته ساکن برای تامین و ذخیره‌سازی اکسیژن درمانی بهره می‌گیرد.

تولید باتری‌های کاغذی خورشیدی با گرافن

ونچربیت| محققان برای اولین‌بار توانسته‌اند با استفاده از گرافن باتری‌های کاغذی و باریکی بسازند که شارژ آنها با استفاده از انرژی خورشیدی انجام می‌شود.

تا چهار سال قبل گرافن ماده‌ای بسیار ترد و شکننده محسوب می‌شد که تولید محصولاتی منعطف و محکم با استفاده از آن تنها یک رویا محسوب می‌شد، اما حالا شرایط در این زمینه کاملا تغییر کرده است.

پژوهشگران دانشگاه گلاسکو توانسته‌اند با استفاده از گرافن باتری‌های منعطفی تولید کنند که از ظرفیت بالایی برای ذخیره‌سازی انرژی نیز برخوردار است. این باتری‌های منعطف با استفاده از نور خورشید شارژ می‌شوند و از آنها می‌توان در انواع پوشیدنی‌های هوشمند و غیره استفاده کرد.

باتری‌های پرظرفیت مذکور با استفاده از گرافن و پلی اورتان تولید شده‌اند و هزینه تولید آنها نیز پایین است و می‌توان امیدوار بود که در آینده در بسیاری از صنایع و حرفه‌ها جایگزین باتری‌های معمولی لیتیومی شوند. باتری‌های کاغذی لیتیومی می‌توانند انرژی خورشیدی دریافتی را برای ماه‌های متمادی در درون خود ذخیره کنند و به محض آنکه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند، مجددا شارژ می‌شوند.

در جریان آزمایش‌های انجام شده در این زمینه مشخص شده که این باتری‌های گرافنی برای ۱۵ هزار بار شارژ مکرر قابل استفاده هستند؛ بدون آنکه ظرفیت ذخیره‌سازی خود را از دست بدهند. این در حالی است که باتری‌های لیتیومی عادی بعد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار استفاده برای شارژ به تدریج توانایی ذخیره‌سازی خود را از دست می‌دهند.

میزان خروجی باتری‌های گرافنی خورشیدی برابر با ۲.۵ ولت است که برای روشن کردن ۸۴ لامپ ال‌ای دی کافی است. البته این میزان انرژی برای تامین برق ساعت‌های هوشمند که به ۳.۷ تا ۳.۸ ولت باتری نیاز دارند، کافی نیست. اما انتظار می‌رود در آینده این چالش هم برطرف شود.

اعلام جدیدترین تغییرات در بدن فضانورد ناسا

یاهو نیوز|  3 سال بعد از بازگشت «اسکات کلی» فضانورد ناسا بعد از حدود یک سال حضور در مدار زمین، پزشکان در حال مقایسه وضعیت سلامت او با برادر دوقلویش هستند.

ناسا داده‌های فراوانی را در مورد وضعیت سلامت این فضانورد جمع‌آوری کرده و حالا این داده‌ها را با داده‌های مربوط به برادر دوقلوی وی که طی این مدت روی کره زمین حضور داشته مقایسه کرده تا دریابد آیا سفر فضایی شرایط جسمانی و فیزیکی اسکات کلی را بدتر کرده یا خیر.

مقایسه‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که حضور اسکات کلی در ایستگاه فضایی بین‌المللی تاثیر مخربی روی سلامت وی نداشته و در مجموع شرایط او امیدوارکننده است.

ناسا قصد دارد طی سال‌های آینده فضانوردانی را به کره ماه و مریخ اعزام کند و از همین رو تحقیقات گسترده‌ای را در مورد تاثیر حضور طولانی مدت انسان‌ها در فضا آغاز کرده تا دریابد چه خطراتی سلامت افراد را در چنین شرایطی تهدید می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده در این زمینه در نشست سالانه انجمن پیشرفت علوم در امریکا

ارایه شد.

البته برخی تغییرات در وضعیت جسمانی اسکات کلی در زمان حضور در فضا رخ داده که از نظر ناسا باید بطور دقیق‌تر مورد بررسی قرار بگیرند. این تغییرات عبارتند از افزایش شدید سرعت واکنش سیستم ایمنی بدن، تشدید نرخ بازسازی

دی ان ای‌ها در ژن‌های این فضانورد و افزایش سطح میتوکندری در خون وی. میتوکندری اندامکی است که برای تنفس سلولی و انتقال انرژی در بدن به کار می‌رود.

محققان ناسا هنوز علت وقوع این تغییرات را در فضا درک نکرده‌اند، ولی امیدوارند در نهایت راهی برای تثبیت شرایط بدن حین مسافرت‌های فضایی بلندمدت بیابند.

ردیابی کاربران در مرورگر کروم

زد دی نت |  کارشناسان و پژوهشگران امنیتی فعال در گوگل به تازگی دریافته‌اند که وجود یک رخنه و آسیب‌پذیری امنیتی در قابلیت Incognito Mode مرورگر گوگل کروم به برخی از سایت‌ها اجازه شناسایی کاربران را می‌داده است.قابلیت نسخه ناشناس موسوم به

 Incognito Mode که در مرورگر اینترنتی گوگل کروم وجود دارد، به کاربران در محیط‌های کاری این امکان را می‌دهد تا بدون مزاحمت شبکه‌های اجتماعی و احتمال شناسایی شدن توسط هکرها، مجرمان سایبری و همچنین طراحان وب‌سایت‌های مختلف به رد و بدل اطلاعات و جزییات موردنیاز خود بپردازند و به انجام کار و فعالیت‌های مدنظر خود که حاوی اطلاعات محرمانه و کاری است، بپردازند.

اندروید پلیس، طراحان و توسعه‌دهندگان سایت‌های مختلف به منظور کسب درآمد و تبلیغات کاربرانی که در محیط اینترنت و فضای مجازی به وب‌گردی و گشت و گذار اینترنتی مشغول هستند را شناسایی می‌کنند و برای آنها آگهی‌های مربوطه را نمایش می‌دهند که این کار عملاً نباید در قابلیت نسخه ناشناس یا Incognito Mode مرورگرهای مختلف همچون کروم وجود داشته باشد. اما حالا به تازگی محققان امنیتی گوگل دریافته و اعلام کرده‌اند که یک آسیب‌پذیری در این مرورگر وجود داشته که امکان ردیابی غیرمجاز کاربران مرورگر کروم را به آنها می‌داده است.

یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده کاربردی در گوگل کروم، Incognito Mode نام دارد. این قابلیت همانطور که از نامش پیداست، شما را در حالت ناشناس قرار می‌دهد تا بدون اینکه ردپایی از خود در تاریخچه، کش و دیگر موارد به ثبت برسانید، در صفحات مختلف وب جست‌وجو کنید. در واقع با فعال کردن قابلیت Incognito در کروم، اطلاعاتی که در طی وب‌گردی معمولی از کاربر درون مرورگر ذخیره می‌شدند، دیگر ثبت نخواهند شد.

دزدی از کاربران با اپلیکیشن‌های اندرویدی

هکر نیوز| گفته می‌شود برخی از اپلیکیشن‌های اندرویدی محبوب و پرطرفدار به صورت کاملاً مخفیانه اطلاعات کاربران را به سرقت برده و از آنها جاسوسی می‌کرده‌اند. با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری و هک اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی، این روزها کارشناسان و پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری و فناوری با بررسی اپلیکیشن و سرویس‌های مختلف اینترنتی سعی دارند که کاربران را از خطرات و تهدیدات مختلف آن مطلع کرده و علاوه بر اعلام هشدار به آنها برای محافظت از حریم خصوصی خود، شرکت‌های توسعه‌دهنده آنها را نیز مجبور کنند که امنیت اپلیکیشن و سرویس‌های خود را افزایش داده و با انتشار به روزرسانی‌های مختلف، آسیب رسانی‌های مربوطه را برطرف سازند. برخی از اپلیکیشن‌های اندرویدی محبوب و پرطرفدار که در فروشگاه آنلاین گوگل پلی استور نیز وجود داشته‌اند، به بسیاری از داده‌های کاربران دسترسی داشته و با نفوذ به حریم شخصی گوشی آنها، حجم زیادی از اطلاعات آنها را ربوده و جاسوسی کرده است.

از معروف‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی که اطلاعات کاربران را به سرقت برده‌اند، می‌توان به برنامه کتاب صوتی Audible، برنامه کاربردی کلین مستر و انگری بردز کلاسیک اشاره کرد. البته از چندین اپلیکیشن اندرویدی دیگر نام برده شده است که بر اساس یافته‌های محققان امنیتی، به سرقت اطلاعات شخصی کاربران می‌پرداختند. با اینکه هنوز هدف و انگیزه این رخداد معلوم و مشخص نشده است، باید گفت که این اتفاق نشان داده که هنوز با اینکه هر از گاهی کارشناسان از بروز ضعف‌های امنیتی سخن می‌گویند و به همین دلیل جنجال‌های زیادی نیز به راه می‌افتد، اما هنوز اطلاعات کاربران در برنامه‌های محبوب و پرطرفدار به سرقت می‌رود و معلوم نیست که اتفاقی برای این حجم از اطلاعات خواهد افتاد.

انتشار این گزارش‌ها در فضای مجازی جنجال‌های فراوانی را به وجود آورده و بسیاری از کاربران اپلیکیشن‌های مذکور درباره حریم خصوصی گوشی‌های هوشمند خود ابراز نگرانی کرده ‌‌اند.

 

ارسال نظر