تعمیر گوشی جایگزین خرید شده است

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۴:۴۳
کد خبر: ۱۳۹۶۳۳
تعمیر گوشی جایگزین خرید شده است

گروه دانش و فن |مرجان محمدی|

بازار گوشی تلفن همراه همچنان از سوی خریداران روزهای سرد و بی‌رونقی را پشت سر می‌گذارد، ‌بسیاری از فروشندگان تلفن همراه این امید را دارند که در روزهای اسفند و روزهای پایانی سال، ‌فروش آنها رونق بگیرد و بازار تلفن همراه همچون سال‌های گذشته روزهای پر رونقی را به خصوص در ماه پایانی سال سپری کند .

از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخی کاربرانی که ترجیح می‌دادند گوشی تلفن همراه خود را در روزهای پایانی سال نو کنند، ‌امسال تمایل کمتری دارند و ترجیح می‌دهند با همان گوشی که در دست دارند سال را نو کنند، چرا که قیمت گوشی تلفن همراه در سال جاری به یک‌باره افزایش چشمگیری پیدا کرد و بسیاری از واردکنندگان تلفن همراه نیز در پی افزایش ناگهانی قیمت ارز نتوانستند اقدام به واردات کنند و این مقدمه‌ای شد برای افزایش قیمت گوشی تلفن همراه، ‌از طرفی دیگر با وارد نشدن گوشی تلفن همراه برخی از گوشی‌های پرطرفدار در بازار ایران نایاب و کمیاب شد و فروشندگانی که این گوشی‌ها را داشتند اقدام به ارایه قیمت با نرخ دلخواه می‌کردند و این هم مساله‌ای شد برای جهش دوباره قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه .

با آشفته‌تر شدن بازار تلفن همراه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این مساله ورودکرد و با اعلام برخی شرکت‌های وارد کنند که ارز دولتی گرفته‌اند ولی گوشی تلفن همراه یا مطابق با ارز دریافتی وارد نکرده‌اند یا بخشی از ارز را در بازار به صورت آزاد به فروش رسانده‌اند و بخشی را اقدام به واردات گوشی کرده‌اند و گوشی‌های وارد شده را مطابق با ارز آزاد در بازار نرخ‌گذاری کرده‌اند، ‌مساله‌ای که باعث شد مدیران چند شرکت بازداشت و کالاهای آنها از سوی دولت توقیف شود. اما نابسامانی در بازار تلفن همراه به همین جا ختم نشد چرا که برخی از فروشندگان با سوءاستفاده از رجیستری و دریافت هزینه بیشتر از خریداران قیمت‌ها را برای چندمین بار طی یک سال افزایش دادند و ‌حال آنکه رجیستری کاملا رایگان است و هیچ هزینه‌ای نباید از مشترک یا خریدار دریافت شود . در مجموع این عوامل باعث شد تا کاربران تمایل کمتری برای خرید داشته باشند و همین مساله باعث رکود در بازار تلفن همراه شد، ‌بازاری که به گفته فروشندگان دیگر رونق ندارد و اکثر فروشندگان یا در حال تعطیلی مغازه‌های خود هستند یا ترجیح می‌دهند لوازم جانبی به فروش برسانند، ‌چرا که نه توان واردات گوشی با قیمت ارز دولتی را دارند و نه می‌توانند این گوشی‌ها را با قیمت بالا بفروشند . در این خصوص نیما یار احمدی از فروشندگان تلفن همراه در بازار به خبرنگار تعادل گفت: بسیاری از خریدارانی که برای خرید مراجعه می‌کنند بعد از شنیدن قیمت‌ها منصرف می‌شوند .

وی گفت: از آنجا که مغازه دارها نمی‌توانند هزینه مغازه خود را دربیاورند (چرا که بیشتر فروشندگان مستاجر هستند) مغازه‌ها را تلفیق کرده‌اند، ‌مثلا 4 مغازه در یک مغازه تلفیق شده است، ‌چرا که برای ادامه کار چاره‌ای جز این نیست .

وی درپاسخ به این سووال که برخی فروشندگان امید به رونق در روزهای پایانی سال دارند، ‌آیا این مساله اتفاق می‌افتد یا خیر؟ گفت: رونق زمانی به بازار تلفن همراه و دیگر بازار‌ها باز می‌گردد که نرخ ارز کاهش پیدا کند، ‌وقتی فروشنده فلان گوشی را 10 میلیون تومان می‌خرد قطعا دوست دارد یک میلیون تومان سود کند، ‌ولی در حال حاضر خریداران حاضر نیستند حتی میلغی پایین‌تر از این بپردازند، ‌هرچند در موارد نادری شاید گوشی‌هایی با قیمت بالاتر به فروش برسد ولی خیلی کم است .

این فروشنده تلفن همراه گفت: ‌در گذشته خریداران با پرداخت 4 تا 5 میلیون تومان می‌توانستند یک گوشی به روز و بالا رده خریداری کنند، ‌اما در حال حاضربا همین قیمت باید یک گوشی میان رده بخرند، ‌قطعا کسی که می‌خواهد گوشی خود را عوض کند باید آن را ارتقا بدهد نه اینکه گوشی در حد گوشی قبلی خود خریداری کند، ‌پس از آنجا که توان پرداخت هزینه را ندارد ترجیح می‌دهد گوشی خود را عوض نکند .

وی در خاتمه تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کاربران به تعمیر گوشی روی آورده‌اند، ‌و تعمیر کاران گوشی با افزایش نرخ دلار وضعیت بهتری پیدا کردند، چرا که تعمیر جایگزین خرید شده است، ‌همچنین فروش گوشی دست دوم نیز تا حدودی رونق دارد، ‌اما باز هم در وهله اول کاربران ترجیح می‌دهند گوشی که در دست دارند را تعمیر کنند، چرا که باید هزینه کمتری پرداخت کنند .

در هر صورت باید منتظر ماند و دید که بازار تلفن همراه می‌تواند در روزهای پایانی سال بازهم رونق سالیان گذشته را تجربه کند یا خیر.

 

ارسال نظر