ترمیم آسیب‌ مغزی با تبدیل سلول‌ها به نورون‌های جدید

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۷۴
ترمیم آسیب‌ مغزی با تبدیل سلول‌ها به نورون‌های جدید

گیزمگ |

دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به ابداع یک فرمول شیمیایی شده‌اند که می‌تواند با تبدیل سلول‌ها به نورون‌های جدید، منجر به ساخت دارویی شود که می‌تواند آسیب مغزی را ترمیم کند.

با اینکه مغز انسان بسیار قدرتمند است اما زمانی که آسیب می‌بیند، نمی‌تواند خود را بطور کامل بهبود بخشد.

در حال حاضر محققان دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از مولکول‌هایی خاص برای تبدیل سلول‌های همسایه به نورون‌های جدید، راهی برای تقویت توانایی‌های بازسازی مغز پیدا کرده‌اند. این روش در نهایت منجر به تولید قرص‌هایی خواهد شد که آسیب‌های مغزی به جا مانده از سکته مغزی یا بیماری آلزایمر را درمان خواهد کرد.

اکثر سلول‌های بدن می‌توانند به وسیله تقسیم کردن خود به نسخه‌های جدیدی از خودشان، آسیب ایجاد شده را ترمیم کنند. اما نورون‌ها فاقد این توانایی هستند، بنابراین هنگامی که بر اثر یک بیماری آسیب می‌بینند کاری از دستشان برنمی‌آید. بدتر از آن، سلول‌های گلیال در تلاش بیش از حد برای محافظت از محل آسیب دیده، اطراف محل آسیب دیده مغز، بافت زخم را تشکیل می‌دهند که می‌تواند رشد اندک نورون‌ها را کاهش دهد و مانع ارتباط موثر آنها با یکدیگر شود. محققان دانشگاه پنسیلوانیا با این مطالعه جدید متوجه شدند که این سلول‌های گلیال می‌توانند به جای بستن راه، برای ترمیم آسیب به کار گرفته شوند.

 “گونگ چن “ پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل برای ترمیم مغز این است که نورون‌ها پس از آسیب مغزی بازسازی نمی‌شوند، چرا که آنها تکثیر نمی‌شوند. در مقابل، سلول‌های گلیال که در اطراف بافت آسیب دیده مغز جمع می‌شوند می‌توانند پس از آسیب مغزی تقسیم شوند.

وی افزود: من اعتقاد دارم که تبدیل سلول‌های گلیال که همسایگان نورون‌های مرده هستند به نورون‌های جدید بهترین راه برای بازگرداندن کارایی نورون‌ها است.

در مطالعات گذشته محققان دریافتند که یک ترکیب از ۹ مولکول می‌تواند سلول‌های گلیال را به نورون‌های جدید تبدیل کند. اما با وجود امیدوارکننده بودن این ترکیب، درمانی بسیار پیچیده بود که آن را از کاربردی شدن دور می‌کرد.

 

ارسال نظر