اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۱۷

تاکید وزیر ارتباطات بر پایان دادن به جنگ با فضای مجازی

ایسنا | وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که باید هرچه زودتر به جنگ با فضای مجازی در کشور پایان داده شود و با بهره‌گیری از همین فضا به دشمنان نظام پاسخ دهیم.

محمدجواد آذری جهرمی، با انتقاد از سیاستگذاری‌ها و رویکردهای نامعقول درباره فضای مجازی و رسانه‌های نوین اظهار کرد: نباید عرصه را بیش از این خالی کنیم، باید اجازه دهیم جوان‌ها با استفاده از همین فضا پاسخ دشمنی‌های دشمنان نظام را بدهند.وی ادامه داد: نمی‌توان موضوعی که در رسانه‌های نوین جهانی و شبکه‌های مجازی مطرح شده را در صداوسیما پاسخ داد. اصلا مگر مخاطبان جهانی صداوسیما را می‌بینند؟وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته، هیچگاه از حجم دشمنی‌های استکبار کاسته نشده گفت: در همه این سال‌ها، این مردم بودند که با ایستادگی و پایمردی به میدان آمده و مشکلات را پشت سر گذاشتند.وی با بیان اینکه مردم در این ۴۰ سال مراحل متعددی از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های ظالمانه را پشت سر گذاشتند، افزود: ما در این سال‌ها بعد از طی هر کدام از این مراحل، به رشد بهتری دست یافتیم.آذری جهرمی از عصر فعلی به عنوان عصر ارتباطات و فناوری نام برد و ادامه داد: ارتباطات و فناوری‌ها امروز تنها به عنوان زیرساخت صرف مطرح نیستند بلکه اقتصاد پیشرو امروز جهان و اقتصاد تحول آفرینی که آن را به عنوان اقتصاد دیجیتالی می‌شناسیم نیز در همین بستر شکل گرفته است.

الزامات ارایه خدمات  نقشه بومی تبیین شد

رگولاتوری| کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور با توجه به اهمیت خدمات نقشه، مخاطرات و فرصت‌های آن، الزامات و نیازمندی‌های این حوزه را برای کاربرد هرچه بیشتر نرم‌افزارهای بومی تبیین کرد.

سعید مهدیون - معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور - در این باره گفت: صیانت از داده‌های مکانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات امنیتی و انتظامی یکی از موضوعات مهم در حوزه فضای مجازی است که باید برای جلوگیری از وابستگی به سرویس‌های خارجی و ساماندهی و توسعه زیست بوم کسب و کارهای مکان محور داخلی، الزامات و نیازمندی‌های این حوزه تعیین شود. وی با بیان اینکه برای شناسایی خدمات و موضوعات اطلاعاتی این حوزه بررسی مطالعاتی در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور صورت گرفته است، افزود: بر همین اساس تبدیل موقعیت به آدرس / آدرس به موقعیت، مسیر یابی، تخمین زمان رسیدن به مقصد، نقاط مورد علاقه و جست‌وجو ترافیک زنده به عنوان الزامات اولیه یک برنامه برای ارایه خدمات نقشه در نظر گرفته شده است. مهدیون تاکید کرد: در حال حاضر شرکت‌های داخلی ارایه‌دهنده خدمات نقشه بر اساس شاخص‌های کارکردی همچون اطلاعات عمومی، فنی، رابط کاربری، پوشش، مسیریابی، اطلاعات شهری و کسب‌وکارها و Crowd Sourcing ارزیابی اولیه شدند که البته همچنان برای توسعه نیاز به اقدامات بیشتری است.

ماهواره چینی از ماه و زمین عکس گرفت

سی نت| یک ماهواره چینی عکس نادری از ماه را ثبت کرده که زمین در پس زمینه آن دیده می‌شود. ماه گذشته چین کاوشگر و لندری به نیمه تاریک ماه فرستاد. اکنون ماهواره چینی تصویری تازه و نادر از ماه و زمین ثبت کرده است.دوربین روی ماهواره DSLWP-B  Longjiang-۲ در چهارم فوریه این تصویر را ثبت کرده است. پیش از این فضاپیمای چینی Chang۵T۱ در ۲۰۱۴ میلادی از دو سیاره عکس گرفته بود. البته فرآیند عکاسی ماهواره Longjiang-۲ چند ماه متوقف شد تا از تداخل با فرود لندر Chage ۴ روی ماه اجتناب شود. اما اکنون به نظر می‌رسد ماهواره مذکور دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است. البته دسترسی به این تصویر کمی مشکل بود. تلسکوپ رادیویی هلندی Dwingeloo آن را با سرعت بسیار کند کمتر از یک کیلوبایت در دقیقه دانلود کرد. «تامو یان دیجکاما» یکی از اپراتورهای این تلسکوپ در توییتر نوشت: دانلود این ۱۶ کیلوبایت حدود ۲۰ دقیقه طول کشید ما رنگ عکس اصلی را نیز اصلاح کردیم.او تصویر اصلی را نیز در توییت خود منتشر کرده است.

خراب شدن توالت ۱۹میلیون دلاری ایستگاه فضایی بین‌المللی

انگجت| طبق گزارش ناسا هفته پیش توالت ۱۹ میلیون دلاری ایستگاه فضایی بین‌المللی خراب شد و درنتیجه ۹.۵ لیتر آب از آن نشت کرد.

اگر فکر می‌کنید خرابی توالت روی زمین یک مشکل بزرگ است، تصور کنید در صورت بروز این مشکل در فضا، فضانوردان چه باید کنند! هفته گذشته خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی با این مشکل روبرو شدند زیرا توالت ۱۹ میلیون دلاری آنها نشتی داشته است. طبق گزارش ناسا حدود ۹.۵ لیتر آب در نتیجه این نشتی تصادفی از توالت بیرون ریخت و خدمه مجبور شدند هنگام تعمیر این نشتی، آب را با حوله تمیز کنند. توالت فعلی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود دارد همراه شاتل فضایی Endeavour در سال ۲۰۰۸ میلادی به فضا ارسال شد. زیرا توالت قبلی درست کار نمی‌کرد. البته این توالت ۱۹ میلیون دلاری هیچ ویژگی لوکسی ندارد.

 

ارسال نظر