سرعت اینترنت را افزایش و قیمت را کاهش دهید

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۴۴
سرعت اینترنت را افزایش و قیمت را کاهش دهید

گروه د انش و فن| مرجان محمدی |

 کاهش قیمت اینترنت از جمله درخواست‌هایی است که کاربران اینترنت آن را از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دارند بطوری که بسیاری از دنبال‌کنندگان وزیر ارتباطات درشبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر این در خواست را از وزیر ارتباطات مطرح کرده ‌اند، ‌وزیر ارتباطات هم به دفعات اعلام کرده است تمام سعی خود را می‌کند تا قیمت اینترنت در سال 98 افزایش پیدا نکند، ‌حال اینکه چندی پیش از سوی شرکت زیر ساخت اعلام شد که را ه اندازی شبکه ملی اطلاعات از جمله عواملی است که باعث تعرفه اینترنت می‌شود، حال که این شبکه راه‌اندازی شده است به نظر می‌رسد کاربران باید در انتظار کاهش تعرفه‌های اینترنت باشند .  در همین خصوص، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هنگام راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفته بود: با راه‌اندازی مرکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات، یکی از موضوعات اصلی که موجب تمایز این شبکه با شبکه بین‌المللی اینترنت می‌شود، بحث تعرفه دسترسی خواهد بود. این تفاوت قیمت نیز جهت ملموس‌تر شدن فعالیت‌های شبکه ملی اطلاعات است. همچنین شرکت‌های مختلفی که نسبت به عقد تفاهم‌نامه اقدام کرده‌اند، تعرفه خود را برای محتوای داخلی تا حدود ۵۰ درصد کاهش داده‌اند. از سوی دیگر صادق عباسی شاهکوه مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تعرفه‌گذاری‌های مصوبه ۲۳۷، بیان کرده بود: با تصویب این قانون، مصرف داخلی کاربر بطور جداگانه محاسبه می‌شود که مشترک بداند به چه شکل از اینترنت استفاده می‌کند. در تمام دنیا نیز سهمی برای حجم کم فعالیت‌های اینترنتی در نظر گرفته می‌شود که این رقم در خصوص سرویس‌های داخلی حدود دو برابر است و به‌دنبال اجرایی شدن این مصوبه، حدود ۲۰ درصد در اینترنت آزاد موبایل و ADSL کاهش تعرفه ایجاد می‌شود.

در این تعرفه‌های جدید که از سال گذشته تاکنون اجرایی شده، به گفته وزیر ارتباطات، شاهد کاهش حداقل حدود ۳۰ درصدی در مقایسه با تعرفه قبلی بودیم. از طرفی اگرچه آنچه توسط مشترک خریداری می‌شود، سرعت اینترنت است، اما با توجه به سقف‌های ارایه‌شده نیز می‌توان مشاهده کرد که حداقل قیمت اینترنت در برخی از سرویس‌ها حتی به کمتر از ۱۰۰۰ تومان برای هر گیگابایت (در سرعت‌های بالاتر) هم رسیده که البته این هزینه تا ۳,۵۰۰ تومان هم متغیر است.

البته تلاش برای کاهش قیمت اینترنت در ایران در شرایطی است که کارشناسان عقیده دارند اکنون بحث فروش پهن‌باند در برخی کشورها به سمت رایگان شدن می‌رود و هزینه دسترسی به پهنای باند اینترنت در اکثر کشورها در حال کاهش است. درآمد اپراتورها هم در دنیا به سمتی می‌رود که بر اساس ارایه خدمات حاصل شده باشد و نه فروش پهنای باند، به همین دلیل بود که ارایه اینترنت از حجم به سرعت تغییر یافت. در همین خصوص مهدی یوسفی کارشناس شبکه ارتباطی به خبرنگار تعادل گفت: بسیاری از کاربران اینترنت خواهان افزایش سرعت هستند و بارها به وزیر ارتباطات پیشنهاد افزایش سرعت اینترنت را داده‌اند، ‌از سوی دیگر برخی کاربران معتقدند هزینه‌هایی که از کاربران برای اینترنت دریافت می‌شود نسبت به خدماتی که کاربران دریافت می‌کنند، ‌بسیار بالا است و باید تعرفه‌های اینترنت کاهش پیدا کند . وی در پاسخ به این سوال که چه فاکتورهایی باید از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت زیر ساخت ارایه شود تاتعرفه‌های اینترنت کاهش پیدا کند؟ گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته کاربران هزینه کمی برای اینترنت پرداخت می‌کنند، ‌اما برای خدماتی که دریافت می‌کنند، ‌نسبت به آن خدمت هزینه پرداخت می‌کنند، ‌حال اینکه در ایران بسته با اپراتور ارایه‌دهنده قیمت‌ها متفاوت است و هیج ارزش افزوده‌ای به کاربران ارایه نمی‌شود . وی گفت: در حال حاضر سرعت اینترنت نسبت به 10 سال گذشته بسیار بهتر شده است، اما بازهم انتظار کاربران بیش از این است.  ‌هرچند شاید این مقیاس درست نباشد، ‌اما این انتظاری است که کاربران دارند .

وی گفت: ‌هنوز اینترنت در ایران گاهی کند می‌شود یا در برخی مناطق کشور قطع و وصل می‌شود و این مساله تفاوت ما با دیگر کشورهای پیشرفته است، ‌هرچند که نسبت به چند سال گذشته این قطعی‌ها کاهش پیدا کرده است اما هنوز صفر نشده است . وی در ادامه در خصوص کاهش قیمت اینترنت گفت: این مساله‌ای است که باید کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آن ورود کند، ‌هرچند که به نظر می‌رسد اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت در برابر آن مقاومت کنند، ‌اما شاید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده برنامه‌ای برای کاهش قیمت اینترنت در دستورکار قرار دهد .

 

 

ارسال نظر