تلاش نا فرجام اسپیس برای گرفتن کلاهک 6 میلیون دلاری

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۸۵

دیلی میل| برنامه جدید شرکت اسپیس ایکس برای گرفتن کلاهک شش میلیون دلاری موشک، با شکست مواجه شد.

شرکت «اسپیس ایکس» (SpaceX)، ماه‌ها تلاش کرده تا این امکان را فراهم کند قسمتی از کلاهک‌های در حال سقوط موشک، در کشتی کوچک «مستر استیون» (Mr. Steven) فرود آیند.

این شرکت در ویدئوی جدیدی نشان داد که مستر استیون چقدر به هدف خود نزدیک است. این ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای، قسمتی از یک کلاهک را نشان می‌دهد که به یک چتر نجات متصل شده و به آرامی به مستر استیون نزدیک می‌شود اما در پایان آزمایش، در آب می‌افتد. اسپیس ایکس در توئیت خود نوشت: یکی از آزمایش‌های نهایی مستر استیون در ساحل غربی پیش از فرستادن آن به ساحل شرقی.

این آزمایش با وجود ناموفق بودن، نشان می‌دهد که اسپیس ایکس در صورت داشتن زمان‌بندی کامل، به زودی می‌تواند یکی از کلاهک‌های خود را با موفقیت بازیابی کند.

کلاهک موشک که در قسمت جلوی آن قرار گرفته، از بار مفید آن محافظت می‌کند و می‌تواند در طول پرواز، بارهایی مانند ماهواره را در خود نگه دارد. پس از آغاز سفر موشک، دو قسمت کلاهک از موشک جدا می‌شوند و به سوی زمین بازمی‌گردند.

تکمیل فرایند بازیابی قسمت‌های کلاهک، یکی از برنامه‌های اسپیس ایکس برای استفاده دوباره از قسمت‌های مهم موشک و به کار بردن آنها در بیش از یک پرواز است. افزایش طول عمر قسمت‌های گوناگون یک موشک، نه تنها کارآمد بلکه مقرون به صرفه است.

اگر اسپیس ایکس نتواند کلاهک را بازگرداند، علاوه بر اثرات سقوط، خطر آسیب ناشی از نمک اقیانوس نیز وجود دارد. هزینه تولید دوباره این بخش از کلاهک، شش میلیون دلار است و بازیابی آن می‌تواند به کاهش هزینه پرتاب موشک‌های بعدی کمک کند.

«ایلان ماسک» (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس ایکس اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: تصور کنید شش میلیون دلار پول نقد شما در آسمان پرواز می‌کند و قرار است در اقیانوس فرود آید؛ در این صورت قطعا برای بازگرداندن آن تلاش خواهید کرد.

 

ارسال نظر