تکلیف کشور در ارتباط با رسانه‌های نوین نامشخص است

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۹۵
تکلیف کشور در ارتباط با رسانه‌های نوین نامشخص است

گروه دانش و فن   

 محمد جواد آذری جهرمی با بیان اینکه قانون باید شفاف و بدون اعمال سلیقه باشد، اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم که به خاطر مردم می‌خواهیم ایجاد محدودیت کنیم درصورتی که مردم مخالف آن باشند، چراکه بایدمردم را اقناع کرد.

وی با اشاره به ماجرای فیلترینگ با بیان اینکه عده‌ای منتظر هستند تا مسوولان کشور به جان هم بیفتند و از درگیری آنها لذت بیرند، گفت: دقیقا مثل بازی ایران در جام ملت‌های آسیا که عده‌ای در جایی درگیر بودند و از جای دیگری به ما گل زدند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در مباحث حاکمیتی چاره‌ای جز اجرای قانون‌نداریم، گفت: اگر سلیقه‌ای عمل کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و همانطور که مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی را می‌دانیم که چه تسهیلاتی در توسعه اشتغال ایجاد می‌کند اما همه به مخاطرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها هم واقفیم و باید این مخاطرات را حل کنیم.

وی با اشاره به اقدام بعدی عده‌ای در دو قطبی کردن موضوعات افزود: رییس‌جمهوری در وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ صحبت می‌کند بعد از آن عده‌ای می‌گویند آن سخنان غلط است و عده‌ای می‌گویند که درست گفته، مگر می‌شود حاکمیت نسبت به آنچه در اطرافش می‌گذرد بی‌تفاوت باشد. همه باید بدانیم که قانون‌برای حل اختلافات فصل الخطاب است و در کل دنیا هم حاکمیت رای بستن، محدودیت و مقابله را در برخورد با مسائل مختلف مثل گروه‌های تروریستی و کودک آزاری اعلام می‌کند.

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، ‌آذری جهرمی تکلیف کشور را در ارتباط با رسانه‌های نوین نامشخص دانست و گفت: با پاره‌ای از فعالیت رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجهیم که تکلیف کشور در ارتباط با رسانه‌های نوین و به رسمیت شناختن آنها مشخص نیست و درحالی که هر روز در تلویزیون توییت شخصیت‌های مختلف را می‌خوانند به وزیر ارتباطات می‌گویند که در شرایط غیرقانونی توییت می‌کند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی نوین را می‌خواهیم به رسمیت بشناسیم، اظهار کرد: اجماع جهانی را چه کسانی می‌خواهند جواب دهند و سوال اینجاست که العالم و پرس تی وی را چرا درست کرده‌ایم و از ماهواره یوتل ست آنها را منتشر می‌کنیم. وی در ادامه در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی در مورد اینکه گفته می‌شود وزیر هم در کمیته فیلترینگ هستید و هم در کمیته ضد فیلترینگ اظهارداشت: دماوند که رفته بودم صحبت کردم، گفتم مسوولان گلادیاتور نیستند که وسط میدان بجنگند و عده‌ای هم کف بزنند. من در جلسه مربوط به کسب و کارها و نظام پرداخت الکترونیکی، یکی از موضوعات جدی که شرکت‌ها با آن مواجه بودند شکایت دستگاه‌های دولتی از اینها بود و اینکه مرتبط با شکایت دستگاه دولتی و بعضاً غیر دولتی اینها را فیلتر می‌کردند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارداشت: ما در دولت مکانیزمی به کار گرفتیم که قبل از اینکه شکایت اینها ثبت شود، این شکایت بررسی شود. در واقع ما یک کمیته آنتی‌فیلتر درست کردیم که منجر به فیلتر کسب و کار می‌شود، که در رسانه فضای دو قطبی به وجود می‌آورد.

وی بیان داشت: طبیعتاً این مساله‌ای که فیلتر باید باشد یا نباید باشد، باید کمیته تعیین مصادیق تشکیل شود و در همان جلسه‌ با استدلاتی که وجود دارد جمع‌بندی شود و بعد پایه‌هایی که مورد قبول مردم هم باشد توضیح دهیم اگر واقعاً می‌خواهیم تصمیمی بگیریم نه اینکه هر روز صبح که بیدار می‌شویم بگوییم این را می‌خواهیم ببندیم و یک گروهی دیگر می‌گویند نه این را نباید ببندید این چه مشکلی از مردم را برطرف می‌کند؟ به نظر من این منطق درستی نیست و تقریباً نزدیک به یک سال و ۸-۷ ماه است کمیته فیلترینگ تشکیل نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به پایش انجام گرفته ۷۰ هکتار مزرعه خشخاش در منطقه کوهستانی صعب‌العبور که در دسترس عموم نیست اشاره کرد و گفت: قطعاً ما حامی پلیس هستیم و کار ما هم در راستای افزایش توان پلیس است.

 وی در پاسخ به این سوال آیا سامانه‌ای که مزرعه خشخاش را رصد کرده است می‌تواند به حل مشکل ترافیک در تهران هم کمک کند، اظهارداشت: دقت تصاویر ماهواره‌ای متفاوت است، و کاربرد‌های مختلفی نیز دارد . ما چون خودمان ماهواره سنجشی در مدار نداریم مجبوریم تصاویر را از سایر کشورها بگیریم که بعضاً با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و کیفیت‌هایی که به دست ما می‌رسد کیفیت مطلوب و مورد نظر ما نیست.

وی افزود: یکی از دلایل مهم این است که جوانان ما در حال کار هستند تا ماهواره خودمان را در مدار قرار بدهند و ما بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم، همین است. در حال حاضر برای مدیریت حمل و نقل شهری و جاده‌ای کیفیت تصاویری که می‌خواهیم با دقت یک متر است که بتوانیم آن را پردازش کنیم که چنین تصاویری را الان نداریم.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: پس از اینکه ماهواره پیام موفق نشد در مدار قرار گیرد، دانشگاه امیرکبیر ساخت ماهواره یک متر را شروع کرده که یک زمان‌بندی ۳ ساله به ما داده‌اند و امیدواریم که ما بتوانیم ۳ سال آینده آن را در مدار داشته باشیم که طبیعتاً جهت مدیریت حمل و نقل کارایی دارد و بسیار مناسب است.

وی افزود: اما تصاویری که ما الان داریم برای پایش سطوح کشاورزی کفایت می‌کند و دقت لازم را دارد و می‌تواند به ما بگوید که در هر جای کشور چه چیزی کاشته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصاویر در زمینه طرح آمایش سرزمینی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر، بیان داشت: آمایش سرزمینی یک موضوع و پایش سطوح زیر کشت یک موضوع دیگر است که به هر دو می‌خورد و ما باید قبل از آن پردازش‌های اولیه را انجام دهیم، گیاهان را طیف نوری‌شان را شناسایی و عکس‌ها را دریافت کنیم و انطباق بدهیم و مساحت را استخراج کنیم که می‌تواند جدا  از پایش سطوح زیر کشت بیماری‌های مزارع را شناسایی کند و بگوید و نحوه شیوع و مکانیزم شیوع چه چیزی است، می‌تواند زمین‌خواری را شناسایی کند، یعنی شما می‌توانید بگویید وضعیت ارتفاعات ۱۸۰۰ متر به بالای تصاویر امسال است و تصاویر سال آینده در این مدت زمانی را می‌توانید شناسایی کنید.آذری جهرمی در خاتمه گفت: استفاده‌های زیادی از تصاویری می‌توان انجام داد، اما اولویت ما در مدیریت منابع آب است.

 

ارسال نظر