تشکیل کمیته ضد فیلترینگ در دولت

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۴۰
تشکیل کمیته ضد فیلترینگ در دولت

گروه دانش و فن |

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل کمیته ضد فیلترینگ خبر داد و گفت: گاهی با اعمال فیلترینگ جلوی فعالیت‌های سالم گرفته می‌شود و ناسالم‌ها به نحو دیگر کارهای خود را ادامه می‌دهند، اکنون با همکاری معاونت حقوقی رییس‌جمهوری، کمیته‌ای برای جلوگیری از فیلترینگ تشکیل شده است. وی با اشاره به فعالیت‌های ناسالم در حوزه الکترونیکی خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت حقوقی رییس‌جمهوری، کمیته‌ای برای جلوگیری از فیلترینگ تشکیل شده است. واقعیت این است که امروز با توجه به تسهیلات نظام پرداخت الکترونیکی زیرساخت بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی هم می‌توانند همین بستر باشد. همان‌طور که در حال حاضر سایت‌های شرط‌بندی یا فیلترشکن‌ها از همین زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در برخی مواقع فیلترینگ باعث جلوگیری از فعالیت‌های سالم می‌شود و فعالیت‌های ناسالم به کار خود ادامه می‌دهند به نظر می‌رسد با تشکیل این کمیته این مشکلات کمتر شود .

    تصویب آیین‌نامه رفع انحصار از PSPها

جهرمی در ادامه به احراز هویت کاربران و مشتریان اشاره کرد و گفت: ‌یکی از چالش‌های بانکداری الکترونیک احراز هویت است که با زیرساخت‌هایی که توسط سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران) در دولت الکترونیک آماده شده است و در اختیار بانک مرکزی کشور قرار گرفته است می‌توانند این چالش را حل کند و امنیت را برای بانکداری الکترونیک به همراه بیاورد.  وزیر ارتباطات در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر در حوزه سیاست‌گذاری‌های حوزه ارتباطی بانکی، به پیشنهاد وزارت ارتباطات، آیین‌نامه رفع انحصار از PSPها به تصویب رسید که کمک شایانی برای رشد فین‌تک‌ها یا شرکت‌های فناوری مالی است که بتوانند فعالیت گسترده‌تری آغاز کنند. در حال حاضر این مصوبه به دولت ابلاغ شده است و بانک مرکزی در حال تهیه آیین‌نامه است. وی در ادامه به احراز هویت بر اساس اطلاعات موجود در ثبت احوال و سامانه‌های مخابراتی با ترکیبی از شاخصه‌های هویتی در مرکز تبادل اطلاعات در دولت الکترونیک شکل گرفته اشاره کرد که توانسته یک پیشران بسیار مهم در دولت الکترونیک باشد. اکنون می‌توانیم بانکداری الکترونیک را با تصدیق هویت پیش ببریم. وی با اشاره به راه‌اندازی سرویس دایرکت دبیت (پرداخت مستقیم) توسط بانک مرکزی بیان کرد: این سرویس که اکنون توسط ۱۸ بانک فعال شده، به بخش فناوری کمک می‌کند. این سرویس برای کسب‌و کارها این امکان را فراهم می‌کند که به مشتریان اجازه دهند اشتراک ماهانه را از بانک‌ها بگیرند و با کاربرد پایین در اختیار سرویس‌دهنده بگذارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: در حال حاضر تولیدکننده محتوا از جمله نویسنده کتاب هشت درصد از تولید محتوا را دریافت می‌کند و جمع‌آوری پول از طریق اپراتورهاست که ۳۰ درصد دریافت می‌کنند، در این اقتصاد، تولیدکنندگان محتوا رشد نمی‌کنند. البته برخی معتقدند راه‌اندازی سرویس پرداخت مستقیم به ضرر اپراتورهاست اما باید اشاره کرد این موضوع درمجموع به نفع بخش فناوری است. آذری‌جهرمی با بیان اینکه بخشی از این درآمدها برای اپراتورها درآمدهای ناسالمی ایجاد کرده بود، افزود: برای مثال شرکت‌های خدمات ارزش افزوده به دلیل نبود شیوه نامناسب، راه نامناسبی برای جمع‌آوری درآمد تولیدکنندگان محتوا بودند. امروز بانک مرکزی این امکان را فراهم کرده که تولیدکنندگان محتوا بتوانند به راحتی درآمدهای خود را جمع‌آوری کنند.

    احراز هویت مشترکان با پلتفرم اعتبارسنجی

بر اساس این گزارش و در راستای احراز هویت مشترکان و کاربران برای تراکنش‌های مالی توسط سامانه شاهکار، با حمایت بانک مرکزی و وزارت ارتباطات سامانه‌ای به منظور اعتبارسنجی شخصی مشتری، اعتبارسنجی دیگران، احراز هویت، رفع ابهامات، خدمات محتوایی و شکایت از خدمات به بهره‌برداری رسید.

رضا باقری اصل عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص گفت: این سامانه محصول آزادسازی داده‌های دولتی است که با همکاری وزارت ارتباطات و بانک مرکزی آماده شده است. وی گفت: این پلتفرم یک سامانه واقعی ارزش افزوده است که از سری همکاری‌های اپراتورها، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات به شمار می‌رود؛ این دسته سرویس‌ها باید گسترش پیدا کند و جایگزین سرویس‌های ارزش افزوده با محتوای شرط بندی‌ها و تبلیغات دروغین شود. وی افزود: این سامانه با ارایه یک کارنامه اعتباری به تمامی افراد ایرانی که سابقه فعالیت اعتباری دارند، امکان بررسی دقیق‌تر اعتبار و خوش حسابی افراد در معاملات اعتباری و دریافت اعتبارات را فراهم می‌کند. به گفته باقری اصل، سنجینه از چند بانک استعلام اعتبارات می‌گیرد، آن را از طریق سامانه شاهکار چک می‌کند و بعد در اختیار متقاضی قرار می‌دهد. آینده این سامانه می‌تواند ارتباط با ثبت احوال باشد یا حتی می‌تواند وارد بورس‌ها شود. باید بدانیم زحمات و زمان زیادی صرف شده تا اعتبارسنجی از طریق یک اپلیکیشن ساده امکان پذیر شود.

همچنین مدیرعامل سازمان اعتبارسنجی ایران نیز گفت: اعتبارسنجی قدمتی ۱۲ ساله در نظام بانکی دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر اساس آخرین گزارش‌ها روزانه ۱۰۰ هزار بار استعلام از اشخاص در مجموعه بانکی انجام می‌شود و حالا با اپلیکیشن سنجینه و ایجاد شدن امکانات لازم مردم نیز می‌توانند از امکانات استفاده کنند.

    ارایه کد امنیتی برای کاربران

وی افزود: زیرساخت‌های لازم فراهم شد و با توجه به تایید و صدور مجوز از سوی بانک مرکزی در پایان سال گذشته برای در دسترس قرار گرفتن این خدمت به صورت عمومی حالا علاوه بر بانک‌ها، مردم نیز می‌توانند از خدمات اعتبار‌سنجی استفاده کنند. درادامه شیوا کریمی‌راد معاون محصول با اشاره به تعامل این شرکت دانش بنیان با بانک مرکزی گفت: از طریق سامانه سنجینه و اعتبار سنجی شخصی مشتری سیستم بانکی می‌تواند رتبه و نمره اعتباری و کارنامه سوابق بانکی از تسهیلات و چک‌های برگشتی خود را مشاهده کند و دلایل پایین بودن نمره خود را برای رفع مشکلات مشاهده کند. وی با اشاره به قابلیت اعتبارسنجی سوابق بانکی دیگران ادامه داد: همچنین با استفاده از اعتبار سنجی دیگران دریافت رتبه و نمره اعتباری کارنامه دیگران قابل مشاهده است اما با توجه به مسائل امنیتی برای فرد اصلی یک کد امنیتی ایجاد می‌شود که با در اختیار قراردادن آن به دیگران، کاربران دیگر می‌توانند نمره اعتباری و کارنامه سوابق بانکی شخص را مشاهده کنند که کاربردی‌ترین بخش این نرم‌افزار است. وی تاکید کرد: احراز هویت در سیستم بانکی مهم‌ترین مساله است که در سامانه سنجینه با استفاده از سامانه شاهکار و بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی انجام می‌شود و اطلاعات را از سرورهای امن مورد تایید بانک مرکزی دریافت و به کاربران منتقل می‌کند.  گفتنی است طبق گفته رضا باقری اصل عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات احراز هویت مشترکان از چندین راه صورت می‌گیرد که یکی از این راه‌ها از طریق شماره تلفن مشترکان و کد ملی است که باید با یکدیگر تطابق داشته باشد .

    فیلتر اینستاگرام مشکلات را حل نمی‌کند

در ادامه وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران درباره مباحث مطرح‌شده درباره فیلتر اینستاگرام گفت: درباره اینستاگرام، ملاحظاتی از دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود؛ برخی عنوان می‌کنند که استفاده از اینستاگرام تبعاتی دارد و تهدیداتی در این فضا ایجاد کرده است و بسیاری هم معتقدند این فضا کاربردهای زیادی دارد و کسب‌وکارهای زیادی در آن وجود دارد و اینستاگرام ابزار مهمی در زندگی روزانه‌شان به شمار می‌آید . وی ادامه داد: مرجع تصمیم‌گیری در این باره، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که تاکنون تشکیل نشده است؛ در شورای عالی فضای مجازی هم به این مساله پرداخته نشده و دادستانی هم حکمی درباره این مساله صادر نکرده است. فیلتر شدن یا نشدن اینستاگرام هم ماجرای امروز و دیروز نیست و از سال ۱۳۹۲ درباره آن بحث می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فیلترینگ باید در جایی که لازم است، استفاده شود، گفت: دیدگاه ما درباره اینستاگرام همین است و فکر می‌کنیم در حال حاضر یک اقدام یک‌جانبه و فیلتر کردن، به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد چالش‌های دیگر در سایر حوزه‌ها می‌شود. وی درباره احتمال لغو فیلتر تلگرام گفت: درباره این موضوع، باید دستگاه قضایی بررسی کند اما آخرین صحبتی که ما شنیدیم، همان بود که دادستانی اظهارنظر کرد که علل فیلترینگ هنوز برطرف نشده که بخواهیم رفع فیلتر کنیم و هنوز هم چیزی به ما ابلاغ نشده است. وی با بیان اینکه ما تجربه داریم از ابتدای اینترنت و از رویکرد فیلترینگ استفاده کردیم و فیلتر باید در جایی که لازم است، استفاده شود، افزود: اما وقتی ابزاری به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر بخواهیم با رویکرد فیلترینگ به آن نگاه کنیم، طبیعی است یک سری اثرات جانبی دارد که می‌تواند موفقیت‌های هدف شما را زیر سوال ببرد.


ماهواره ظفر در مدار ۶٠٠کیلومتری زمین قرار می‌گیرد

     وزیر ارتباطات با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت درحال ساخت ماهواره ظفر با بهره‌گیری از تجربیات ماهواره پیام امیرکبیر است، گفت: این ماهواره یک ماهواره عملیاتی است و در مدار 600کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و ٣ سال زمان ماندگاری دارد. وی افزود: ماهواره دوستی نیز در انتظار تعیین زمان پرتاب از سمت وزارت دفاع قرار دارد . وی با تاکید بر اینکه مراحل طراحی ماهواره «ناهید ۲» به پایان رسیده است، ادامه داد: نمونه پروازی این ماهواره به‌زودی آماده می‌شود. این ماهواره اولین ماهواره عملیاتی در لایه لئو با طول عمر دو تا ۲.۵ سال است. آذری جهرمی همچنین با تاکید بر اینکه ساخت ماهواره «ناهید ۲» اولین گام کشور در جهت ایجاد منظومه ماهواره‌ای در مدار لئو است، تاکید کرد: در خردادماه سال آینده ماهواره «ناهید ۲» به صورت عملیاتی تحویل داده می‌شود. این ماهواره جزو ماهواره‌های مخابراتی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در بخش‌های طراحی و پرتاب ماهواره، گفت: با اقدامات انجام شده موفق شدیم تا مالکیت مداری را که تاکنون نگاه حاکمیتی بر آن می‌شد، در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و با این اقدام گروه‌های مختلف زیادی در حال مذاکره هستند تا در بخش طراحی و ساخت ماهواره وارد شده و در آن سرمایه‌گذاری کنند. جهرمی با اشاره به کاربرد فناوری‌های فضایی در بخش کشاورزی، گفت: ما در این پایش متوجه شدیم که در قلب کشور در زمینی با وسعت ۷۰ هکتار خشخاش کاشته می‌شود که کسی از آن اطلاعی نداشت و این در حالی است که اگر ما نسبت به پیرامون خود خبری نداشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.

 

 

ارسال نظر