ادغام زیرساخت ارتباطی 3 پیام‌رسان خارجی

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۴۹۹
ادغام زیرساخت ارتباطی 3  پیام‌رسان خارجی

گروه دانش و فن   

 نیویورک تایمز گزارش داد که مدیرعامل فیس بوک، قصد دارد زیرساخت‌های ارتباطی و پیام‌رسانی ۳ اپلیکیشن محبوب خود را ادغام کند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک قصد دارد تا زیرساخت‌‌های پیام‌رسانی واتس‌آپ، اینستاگرام و مسنجر فیس‌بوک را متحد کرده و رمزنگاری نقطه‌به‌نقطه را در هر سه آنها پیاده کند. این خبر، توسط نیویورک تایمز منتشر شده است . منابع آگاه به برنامه‌های آتی زاکربرگ و فیس بوک اعلام کردند که اپلیکیشن‌های مذکور، از این پس هم به‌صورت مستقل کار خواهند کرد.

بر همین اساس فیس بوک اعلام کرد که درحال بررسی اضافه کردن رمزنگاری نقطه‌به‌نقطه (که مانع از مشاهده پیام توسط هر فردی به‌جز کاربران حاضر در گفت‌وگوها می‌شود)، به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود است. به‌علاوه، آنها درحال بررسی راه‌هایی برای آسان‌تر کردن ارتباط افراد در شبکه‌ جهانی هستند. یکی از سخنگوهای شرکت در مصاحبه‌ای گفت: بحث و مناظره‌های متعددی باید صورت بگیرد تا جزییات بی‌شمار این فرایند و چگونگی اجرای آن را متوجه شویم.  نیویورک تایمز در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که پس از پیاده‌سازی تغییرات مدنظر زاکربرگ و شرکت تحت مدیریتش، افراد می‌توانند پیام‌های رمزنگاری‌شده و امن را بین اپلیکیشن‌های متعدد شرکت ارسال کنند. به عنوان مثال فردی که حساب کاربری فیس بوک دارد، می‌تواند پیام امن خود را به فردی دیگر که تنها حساب کاربری واتس آپ دارد، ارسال کند.

یکی از نتایج محتمل ادغام زیرساخت‌های پیام‌رسانی، دشوار شدن تجزیه‌ فیس بوک توسط مقامات قانونی ضد تراست خواهد بود. سم وینستین، استاد دانشگاه بنجامین کاردوزو چنین نظریه‌ای را بیان می‌کند و اعتقاد دارد پس از اجرای برنامه‌ها، امکان جدا کردن واتس آپ و اینستاگرام از فیس بوک و لغو قرارداد خرید و ادغام آنها، تاحدودی غیرممکن می‌شود. او می‌گوید فیس بوک با چنین ادغام ساختاری، نگرانی خود را از جدا شدن بهترین خریدهایش، به حداقل می‌رساند.

البته، طبق نظر همان کارشناس، جدا کردن واتس آپ و اینستاگرام از فیس بوک، یکی از شدیدترین اقدام‌های قانونی در ایالات متحده امریکا است. از آنجایی که احتمال چنین حرکتی، بسیار پایین خواهد بود، نمی‌توان دلیل اصلی تصمیم زاکربرگ برای ادغام را مقابله پیش‌گیرانه با قانون دانست.

یکی از مهندسان سابق امنیت فیس بوک و متخصص رمزنگاری اعتقاد دارد اتحاد زیرساخت‌های پیام‌رسانی، خبر خوبی برای بحث حریم خصوصی کاربران است. درواقع به‌اعتقاد او، با چنین حرکتی، ساختارهای رمزنگاری نقطه‌به‌نقطه، بیش‌از‌پیش در جهان توسعه می‌یابند.

الکس استاموس، مدیر ارشد سابق امنیت و استاد کنونی دانشگاه استنفورد است. او درباره ادغام سرویس‌ها می‌گوید: من نگرشی تقریبا مثبت به آینده این تصمیم دارم. پیش از این نگران بودم که آنها، رمزنگاری نقطه‌به‌نقطه را غیرفعال کنند.

به‌هرحال، شایان ذکر است فناوری رمزنگاری نقطه‌نقطه، اطلاعات متادیتا (درباره اینکه چه افرادی با هم گفت‌وگو می‌کنند) را بطور کامل پنهان‌سازی نمی‌کند. همین واقعیت، نگرانی محققان درباره انتشار چنین اطلاعاتی را افزایش می‌دهد.

ادغام سرویس‌های وابسته به متادیتا، بیش‌از‌پیش به فیس بوک امکان می‌دهد تا درباره کاربران، اطلاعات کسب کند. آنها می‌توانند شماره تماس و آدرس ایمیل افرادی که از سرویس‌های متفاوت استفاده می‌کنند را با هم تطبیق دهند. فیسبوک با استفاده از آن اطلاعات می‌تواند هزینه بیشتری برای تبلیغات هدفمند خود دریافت کند. البته، با رمزنگاری نقطه‌به‌نقطه، غول شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌تواند تبلیغات براساس متن پیام‌ها را در سرویس‌های مسنجر و اینستاگرام پیاده‌سازی کند.

تغییرات متعدد دیگری نیز با ادغام سرویس‌های زیرساختی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، اکنون مسنجر به افراد غریبه اجازه می‌دهد تا بدون داشتن شماره تلفن افراد، با آنها تماس بگیرند. چنین قابلیتی، احتمال مزاحمت، سرقت یا آزار کودکان را افزایش می‌دهد. ازطرفی، سیستم‌های مبتنی بر شماره تلفن نیز نگرانی‌هایی پیرامون حریم خصوصی ایجاد می‌کنند؛ چرا که دولت‌ها یا سازمان‌های دیگر، می‌توانند با استفاده از آن اطلاعات، موقعیت مکانی افراد را استخراج کنند.

به‌هرحال کارشناسان اعتقاد دارند ادغام زیرساخت‌های پیام‌رسانی، نقاط مثبت و منفی زیادی دارد. برخی از آنها می‌گویند فیسبوک باید برای چنین تصمیم‌هایی، با متخصصان حوزه‌های مختلف از تروریسم گرفته تا امنیت کودکان و وکلای حریم خصوصی مشورت کند. به‌هرحال باید منتظر پیاده‌سازی نهایی طرح زاکربرگ و همکارانش و اولین پیامدهای آن باشیم.

از سویی دیگر این تلاش فیس بوک برای ادغام قابلیت پیام رسان سه برنامه فیس بوک مسنجر، اینستاگرام و واتس‌آپ موجب نگرانی برخی نمایندگان کنگره این کشور شده است.

با ادغام بخش گپ سه برنامه یادشده، کاربران آنها می‌توانند بدون خروج از محیط هر برنامه با کاربران دو برنامه دیگر گفت‌وگو کنند.

این مساله نگرانی‌هایی را در مورد نقض حریم شخصی افراد ایجاد کرده، زیرا استفاده از پیام‌رسان فیس بوک به صورت گمنام ممکن نیست. این در حالی است که کاربران اینستگرام و واتس آپ می‌توانند گمنام باقی بمانند که با هم‌گرایی سه پیام رسان افشای هویت همه کاربران برنامه‌های مذکور تسهیل می‌شود.

این سه برنامه در مجموع در ماه 2.5 میلیارد نفر کاربر دارند و لذا هر گونه تغییر در آنها پیامدهای گسترده‌ای را برای کاربران اینترنت در سراسر جهان به همراه می‌آورند.

برخی کارشناسان معتقدند، این تغییر با قدرت و انحصار فیس بوک در دنیای مجازی می‌افزاید و رو خانا نماینده دموکرات کنگره امریکا از کالیفرنیا نیز چنین نظری دارد. به اعتقاد وی اقداماتی از این دست نشانه انحصارطلبی فیس بوک است و باید برای جلوگیری از تداوم آن اقداماتی انجام شود.

وی در این مورد گفته است: تصور کنید اگر فیس بوک مجبور شود با اینستگرام و واتس آپ رقابت کند چگونه دنیایی داشتیم. اما در وضعیت فعلی نگرانی‌های زیادی در مورد نقض حریم شخصی و آسیب دیدن منافع مشتریان وجود دارد.

ران ویدن دیگر سناتور دموکرات نیز در این زمینه به صراحت اظهار نگرانی کرده و افزوده در مورد نیات

فیس‌بوک برای ادعام بخش پیام رسان سه برنامه مذکور ابهامات و سوالات زیادی وجود دارد و این امر امنیت و قابلیت رمزگذاری واتس آپ را تضعیف خواهد کرد.

فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس آپ را به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ خریداری کرد و در حال حاضر به علت اختلاف نظرهای شدید بنیانگذاران برنامه‌های یادشده با زاکربرگ هیچ یک از آنها دیگر در فیس بوک کار نمی‌کنند. در سال گذشته برایان اکتون بنیانگذار واتس آپ از کاربران خواست تا از فیس بوک برای جلوگیری از نقض حریم شخصیشان خارج شوند. کوین سیستورم و مایک کیرگر موسسان اینستاگرام هم در سپتامبر گذشته فیس بوک را ترک کردند.

 

 

ارسال نظر