اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۸۳

کمیته تعیین مصادیق تصمیمی برای  فیلترینگ نگرفته است

ایرنا | نماینده عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه کشور از نامه رییس مجلس به دادستان کل کشور درمورد برگزارنشدن جلسات این کمیته خبر داد و گفت: کمیته تعیین مصادیق تاکنون هیچ نقش و تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ نداشته است. محمد کاظمی با یادآوری اینکه جلسات کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه کشور از اواخر سال گذشته تاکنون برگزار نشده است، اظهار داشت: برگزار‌کننده جلسات این کمیته، دادستان کل کشور است و بر اساس قانون هر 15 روز یک بار باید تشکیل شود ولی از سال گذشته این جلسات برگزار نشده است. وی افزود: بنده و رمضانعلی سبحانی فر دیگر عضو این کمیته از مجلس این موضوع را کتبا به رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم و وی نیز در این زمینه نامه‌ای به دادستان کل کشور نوشت و خواستار برگزاری جلسات این کمیته شد. عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اعضای این کارگروه به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط هستند، گفت: خیر ما به صورت آنلاین در ارتباط نیستیم تا به حال تصمیمی نگرفته‌ایم که بخواهد به صورت آنلاین باشد. کاظمی در مورد اینکه این کمیته در مورد فیلترینگ پیش از این تصمیم‌گیری نداشته است، گفت: هر گونه تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ باید برعهده این کمیته باشد ولی تاکنون این کمیته هیچ موردی را فیلتر نکرده است. وی ادامه داد: همان‌طور که شاهد بودید در گذشته این کمیته هیچ نقش و تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ تلگرام نداشته و تصمیم‌ها در جای دیگر گرفته شده است.

ترکیب محتوای کودکان در فضای مجازی

روابط عمومی وزارت ارتباطات | وزیر ارتباطات گفت: بیش از ۸۰ درصد سهم محتوای کودک و نوجوان کشور در فضای مجازی به محتوای غیربومی اختصاص دارد. محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام نوشت: درحالی که بیش از ۸۰ درصد سهم محتوای کودک و نوجوان کشور به محتوای غیربومی اختصاص دارد، ضروری است که بدون انحصارگری به حمایت از بخش خصوصی و ایده پردازان جوان برای تولید محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بپردازیم. وی ادامه داد: در همین راستا و با وجود کم‌کاری متولیان مدعی، وزارت ارتباطات به ابتکار عمل برگزاری جشنواره کودک‌آنلاین پرداخته است. وزیر ارتباطات با بیان اینکه استقبال عموم مردم و دانشگاهیان تاکنون بی‌نظیر بوده است، افزود: بیش از ١١٢٠ اثر و ایده برای تولید فیلم کوتاه، انیمیشن و وب‌سری و ... به دبیرخانه ارسال شده که به زودی با حمایت‌های صورت گرفته، تولیدات باکیفیت داخلی ساخته خواهند شد. آذری جهرمی خاطرنشان کرد: بیایید برای نسل جدید آینده روشن بسازیم؛ جهان منتظر ما نمی‌ماند.

جمع‌آوری 3 ترابایت اطلاعات ویکی لیکس توسط امریکا

گیزمودو| دولت امریکا سال گذشته از شکایت علیه جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس خبر داده بود و بعد از مدتی اف بی‌ای از آغاز تحقیقات علیه این سایت خبر داد که ابعاد شگفت آوری از آن فاش شده است.  بر اساس اطلاعاتی که در این زمینه به دست برخی رسانه‌ها افتاده، وزارت دادگستری امریکا با جمع‌آوری حجم انبوهی از اطلاعات مرتبط با ویکی لیکس امیدوار است که بتواند برای استرداد آسانژ برنامه‌ریزی موفقی داشته باشد. دولت امریکا آسانژ را به همکاری با هکرهای روس و همین طور دخالت در هک ایمیل‌های ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها در ایام برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور متهم کرده است. مقامات کاخ سفید برای اثبات ادعاهای خود چندین ترابایت اطلاعات را از هارددیسک‌ها، حساب‌های ایمیل و رایانه‌های متعلق به ویکی لیکس جمع‌آوری کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این اطلاعات مربوط به سردبیران فعلی و سابق ویکی لیکس بوده و برخی پیام‌های رد و بدل شده میان هکرهای روس در مورد ایمیل‌های هک شده دموکرات‌ها نیز به دست ماموران اطلاعاتی امریکا افتاده است. دسترسی به اطلاعات مذکور حاصل حملات ناگهانی به برخی ساختمان‌ها، احضار افراد، توقیف تجهیزات، دریافت توضیحات برخی شاهدان و غیره بوده و مربوط به سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ است.

گفته می‌شود بخشی از ۳ ترابایت اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دولت امریکا حاوی کدهای رمزگشایی و کلمات عبور برخی داده‌های رمزگذاری شده است که آسانژ قبلا به سرقت آنها از خود اذعان کرده بود.

تعطیلی دولت،  وب‌سایت‌های فدرال را از کار انداخت

گیزمودو| ده‌ها وب سایت دولتی در امریکا به علت تعطیلی دولت فدرال از کار افتاده‌اند. برخی از این سایت‌ها به درستی کار نمی‌کنند و برخی نیز کاملا از دسترس خارج شده‌اند. تعدادی از سایت‌های یادشده مربوط به زیرمجموعه‌های دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده هستند و برخی نیز متعلق به ناسا و وزارت دادگستری ایالات متحده هستند. به نظر می‌رسد تعدادی از سایت‌های یادشده به علت منقضی شدن یا مشکلات فنی مربوط به گواهی‌های امنیتی از کار افتاده‌اند. همین مساله دسترسی به آنها از طریق مرورگرهایی مانند کروم را ناممکن کرده است. مناقشه میان کنگره و دولت امریکا بر سر ایجاد دیواری در مرز مکزیک باعث طولانی‌ترین تعطیلی دولت ایالات متحده در طول تاریخ شده است. در روزهای گذشته عدم پرداخت حقوق به کارکنان آی‌تی باعث شده بود تا سایت‌های دولتی در مواردی با اختلال مواجه شوند، اما حالا این سایت‌ها به‌طور کامل از کار افتاده‌اند.

 

ارسال نظر