اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۰:۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۳۷۴۱۳

اولین ساختمان فرستنده رادیویی، یهویی شد کاخ!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ادعای یک کاربر مبنی بر «کاخ‌نشینی وزیر ارتباطات» واکنش نشان داد. محمدجواد آذری‌جهرمی در توییترش در واکنش به کاربری که تغییر مکان دفتر آقای وزیر به دلیل تعمیرات را کاخ نشینی عنوان کرده بود؛ نوشت: «یا ابالفضل! اولین ساختمان فرستنده و تاسیسات رادیویی، یهویی شد کاخ! ساختمانی که سال 88 بازسازیش تمام شده، یهویی صدها میلیون خرجش شده است! ترک دفتر به‌دلیل مقاوم‌سازی هم یهویی میشه بی‌توجیه! مردم میدونن درد شما چیه، زور نزنید. کلاه‌فرنگی جزو میراث کشور است و از آن حفاظت می‌کنیم.»

محققان چینی چشم مصنوعی حشرات ساختند

محققان دانشگاه «شی آن جیوتونگ» (Xi'an Jiaotong) واقع در چین تکنیک‌های جدیدی را برای ساخت چشم مصنوعی مرکب با ساختاری شبیه به چشم حشرات توسعه دادند. به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، چشم‌های دارای یک عدسی در انسان و برخی از جانوران تمرکز و دقت بالایی را فراهم می‌کند. اما چشم‌های مرکب که متشکل از چندین عدسی هستند، وضوح بالایی ندارند؛ اما دید محیطی بهبودیافته، حساسیت بالا نسبت به نور و امکان تشخیص حرکت را در اختیار می‌گذارند. اکنون محققان راهکارهای جدیدی را برای بهره‌برداری از این مزایا در چشم‌های مصنوعی مرکب توسعه دادند. محققان برای ساخت این چشم‌های مصنوعی از‌گیرنده‌های بصری مستقل و تکرار شونده استفاده کردند. چشم برخی از حشرات متشکل از هزاران‌گیرنده بصری است که هر یک دارای عدسی، قرنیه و سلول‌های‌گیرنده نور هستند. محققان این چشم‌های مصنوعی مرکب را از طریق برجسته‌سازی با استفاده از لیزر، تغییر شکل با استفاده از هوا و رشد کنترل شده کریستال‌ها ساختند. برای این منظور ابتدا یک ساختار دولایه از شیشه اکریلیک را تحت تابش لیزر قراردادند تا سطح آن برجسته شود. بدین‌ترتیب توانستند مجموعه‌ای از عدسی‌ها را برای ساخت یک لنز منحنی بزرگ‌تر ایجاد کنند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه «ای.سی.اس نانون» (ACS Nano) منتشر شده است.

ربات‌های سخنگو در متروی ژاپن نصب شدند

ژاپن با هدف آماده‌سازی توکیو برای المپیک ۲۰۲۰ میلادی ربات‌هایی در ایستگاه‌های این شهر نصب کرده که به ۵ زبان سخن می‌گویند و توریست‌ها را راهنمایی می‌کنند. به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، ژاپن در ایستگاه‌های مترو از ربات‌ها برای کمک به توریست‌ها استفاده می‌کند. این بخشی از برنامه آماده‌سازی توکیو برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ میلادی است. در همین راستا یک ربات ۶ فوتی به نام Arisa در ایستگاه‌های مترو به توریست‌ها مسیرهای مختلف و دستشویی‌ها را نشان می‌دهد. توکیو برای دومین بار میزبان بازی‌های المپیک است و تخمین زده می‌شود میلیون‌ها توریست برای مشاهده آن به ژاپن سفر کنند. جمعیت سالمند و نرخ تولد اندک در ژاپن به کاهش نیروی کار منجر شده است. به همین دلیل مدیران شهری تصمیم دارند از ربات آریسا برای راهنمایی توریست‌ها استفاده کنند. این ربات به چند زبان سخن می‌گوید. ربات مجهز به یک نمایشگر لمسی است و می‌تواند به زبان‌های ژاپنی، انگلیسی، چینی و کره‌ای سخن بگوید. آریسا نه‌تنها می‌تواند نحوه تغییر قطارها و جاذبه توریستی را برای بازدیدکنندگان بازگو کند، بلکه در صورت درخواست با توریست‌ها عکس می‌گیرد!

ساخت شارژر بی‌سیم با قابلیت انعطاف و برش

محققان دانشگاه توکیو، سیستم جدیدی را برای شارژ بی‌سیم تجهیزات الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند توسعه دادند که انعطاف پذیر و قابل برش است. به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این فناوری متشکل از یک صفحه انعطاف پذیر و قابل برش است که توان الکتریکی را به صورت بی‌سیم به باتری تجهیزات الکترونیکی منتقل می‌کند و حتی می‌توان آن را با استفاده از قیچی برش داد تا شکل و اندازه آن با محل استفاده موردنظر کاربر متناسب شود. این صفحه شارژر، انعطاف‌پذیر و نازک است و کاربر می‌تواند آن را خم کرده و در سطوح منحنی مانند سطح داخلی کیف یا لباس از آن بهره بگیرد. به گفته محققان با استفاده از این فناوری می‌توان سطوح مختلف را به محل شارژ تجهیزات الکترونیکی تبدیل کرد.

 

ارسال نظر