همکاری هوش مصنوعی و نوار قلب برای تشخیص زودهنگام بیماری‌‌ها

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۰:۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۳۷۴۰۸
همکاری هوش مصنوعی و نوار قلب برای تشخیص زودهنگام بیماری‌‌ها

در شرایطی که این روزها کارشناسان به دنبال راهکارهایی هستند که از طریق آن بتوانند از ظرفیت‌های فناورانه برای بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی استفاده کنند؛ اخیرا دانشمندان راهکاری یافته‌اند که بوسیله آن می‌توان با همکاری هوش مصنوعی و آزمایش‌های نوار قلب دریچه‌ای به سمت درمان بیماری‌های قلبی و تنفسی پیدا کنند؛ راهکاری که در صورت عمومیت یافتن آن می‌توان امیدوار بود که سایر بخش‌های درمانی نیز با بهره‌مندی از هوش مصنوعی بتوانند در برابر آسیب‌های جسمی  مقاومت  کنند.

بدون تردید پیشروی انسان در این حوزه می‌تواند بسیاری از آسیب‌های قلبی و  تنفسی  و... را  پوشش دهد و منافذ تازه‌ای را برای افزایش طول عمر آدمیان بگشاید. بر همین اساس   در روزهای اخیر محققان موفق به ارایه راهکاری  شدند که با استفاده از هوش‌مصنوعی و نوار قلب می‌توانند بیماری‌های قلبی را زودتر و دقیق‌تر تشخیص دهند.

به گزارش فارس، یک راه ابداعی جدید در بررسی نتایج الکتروکاردیوگرام با استفاده از هوش مصنوعی ممکن است به پزشکان برای تشخیص سریع و ارزان بیماری‌های نارسایی قلبی کمک کند.

براساس این گزارش مطالعه جدید محققان «مایو کلینیک» نشان داد که یک سیستم هوش مصنوعی قادر به کشف اختلالاتی در عملکرد بطن چپ است. در حال حاضر این وضعیت با استفاده از دیگر آزمایش‌های تصویری قادر به تشخیص است اما این آزمایش‌ها بسیار وقت‌گیر و گران هستند.

اختلال بی‌نشان عملکرد بطن چپ یک نوع نارسایی قلبی است که به دلیل نداشتن هیچ نوع علائم برجسته‌ای گاهی اوقات تشخیص آنها به تاخیر می‌افتد.

تیم تحقیقاتی کلینیک مایو یک شبکه عصبی آموزش‌دیده‌ای را تنظیم کرد که می‌تواند با استفاده از نمونه‌های اطلاعاتی نوار قلب، این نوع اختلال را تشخیص دهد. آزمایش‌های نوار قلب، ارزان، سریع و در تمام کلینیک‌‌های پزشکی در دسترس هستند.

«پائول فریدمن» نویسنده ارشد این مطالعه جدید گفت: توانایی در ثبت 10 ثانیه‌ای نوار قلب، پردازش دیجیتالی آنها با استفاده از یک هوش مصنوعی و ارایه اطلاعات جدید درباره بیماری‌های قلبی پنهان‌شده، وعده‌های بزرگی برای حفظ زندگی و بهبود سلامتی را می‌دهد.

فریدمن افزود: این آزمایش نه تنها بیماری‌های بدون علائم را تشخیص می‌دهد بلکه با شناسایی زود و بسیار دقیق تغییرات ECG قبل از ضعف عضلات ماهیچه، قادر به پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری در آینده است.

 

ارسال نظر