ضرب‌الاجل وزیر ارتباطات برای حذف پیامک‌های تبلیغاتی

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۳۷۳۲۴
ضرب‌الاجل وزیر ارتباطات برای حذف پیامک‌های تبلیغاتی

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم چندین سال است که صدای کاربران را در آورده است و کاربران به این پیامک‌ها معترض هستند، پیامک‌هایی که به دفعات مسوولان ارتباطی و شخص وزیر ارتباطات درباره آنها صحبت کرده است و قوانینی نیز برای آن وضع شده است و حتی سامانه‌ای برای کاربران در نظر گرفته شده تا شکایت خود را اعلام کنند، اما همچنان این پیامک‌ها ارسال می‌شود . ارسال پیامک‌های تبایغاتی کار را به جایی رسانده است که طی چند روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی اقدام به نظر سنجی در خصوص این پیامک‌ها کرد و پس از دو روز در یک رشته توییت نتایج این نظر سنجی را منتشر کرد .

 آذری جهرمی در توییت خود نوشته است: علت رواج پیامک‌های مزاحم، نبود راهکار موثر، ارزان و در دسترس برای تبلیغ مشاغل است. در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات، راهکاری برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت‌کننده دیده شده است. ‌این مصوبه باید توسط اپراتورها عملیاتی شود. همچنین در هفته آتی در جلسه‌ای با فعالین «بازاریابی دیجیتال» راهکارهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای مشاغل به‌جای پیامک بررسی و اجرایی خواهد شد.

‌محمدجواد آذری جهرمی ادامه داد: ظرف پنج روز آینده سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سخت‌گیرانه‌تری فعالیت خواهد کرد. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌کارت‌های غیرقانونی و لغو مجوز آنها در دستور کار قرار گرفت.‌وی تصریح کرد: فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد، اول اینکه بالاتر از سقف، ارسال نشود یا اینکه با تعرفه بیشتری محاسبه شود، اتخاذ تصمیم در این خصوص قانون با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه هفته بعد نهایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد: با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، گران‌کردن تعرفه پیامک و قیمت سیم‌کارت از دستور کار خارج شد. تلاش خواهیم کرد با اجرایی کردن این تصمیم‌ها، بر معضل پیامک‌های مزاحم فائق آییم.

این در حالی است که برخی کاربران از پیامک‌های تبلیغاتی گله مند هستند که از شماره‌های شخصی ارسال می‌شود و از اپراتورها خواسته بودند که این شماره‌ها را مسدود کنند، ‌اما طبق گفته رگولاتوری باید کاربر از شماره مذکور شکایت می‌کرد تا پس از محرز شدن، ‌شماره مذکور مسدود می‌شد، ‌حال با دستورالعمل جدید بدون شکایت شماره‌هایی که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بکنند، مسدود می‌شود .

بدین صورت که طبق دستورالعملی که به اپراتورها ارایه شده است شماره‌هایی که تعداد پیامک‌شان از یک حدی بیشتر باشد یا چند روز قبل از ارسال پیامک هیچ تماس تلفنی و استفاده اینترنتی نداشته باشند، ‌در زمره شماره‌هایی قرار می‌گیرند که صرفا برای ارسال پیامک تبلیغاتی از آن استفاده می‌شود و اپراتور مجاز به مسدو د کردن آن است. همچنین علاوه بر مسدود شدن سیم کارتی که پیامک‌های تبلیغاتی ارسال می‌کند، ‌دارنده خط شناسایی می‌شود و تمامی شماره‌های شخص ارسال‌کننده نیز مسدود می‌شود . به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکنون بالغ بر دو هزار شماره شناسایی و مسدود شده است .

حال به نظر می‌رسد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیمات جدیدی را در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی اتخاذ کرده است تا شاید از این پس شکایت کاربران از این پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم کاهش پیدا کند، راهکارهایی که از آنها به عنوان تصمیمات نهایی برای رهایی از پیامک‌های تبلیغاتی قرار است اتخاذ شود، هرچند که به نظر می‌رسد عوامل بازدارنده تا به امروز نتوانسته است مانع ارسال این پیامک‌ها شودو هستند بسیاری از افراد که توانسته‌اند از این پیامک‌ها درآمدهای میلیاردی به جیب بزنند .

 

 

ارسال نظر