رویداد

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۹۹

کشف باکتری‌های خطرناک با گوشی

تک اکسپلوریست| امروزه گوشی‌های هوشمند روز به روز بیشتر در دنیای پزشکی و خدمات درمانی نقش آفرینی می‌کنند و متخصصان هندی موفق به طراحی یک حسگر زیستی و اپلیکیشنی برای شناسایی باکتری‌ها شده‌اند.

با قراردادن حسگر زیستی مذکور در برابر دوربین گوشی و تصویربرداری از آن توسط دوربین تلفن همراه و سپس ارسال این عکس برای اپلیکیشن یادشده می‌توان باکتری‌های مختلف را شناسایی کرد. اپلیکیشن یادشده

 colorimetric detector نام دارد. حضور باکتری‌ها روی سطح حسگر زیستی موجب تغییر رنگ آن و تیره‌تر شدن ابزار مذکور می‌شود و همین مساله روش اصلی شناسایی باکتری‌هاست. اپلیکیشن یادشده با اندازه‌گیری تغییر نسبی رنگ و میزان سیاه شدن سطح حسگر زیستی می‌تواند باکتری‌های موجود روی آن را شناسایی کند. در صورتی که باکتری‌های یادشده برای سلامتی خطرناک باشند، گوشی به لرزش درآمده و علامت قرمز  روی آن نقش می‌بندد. در واقع این روشی ساده، ارزان و قابل استفاده در همه جا برای شناسایی محیط‌های به‌شدت آلوده به باکتری است. در قالب روش‌های عادی، برای شناسایی باکتری‌های محیطی به ۱۶ الی ۲۴ ساعت زمان نیاز است. اما در قالب این روش می‌توان باکتری‌های زنده و مرده را در عرض شش ساعت شناسایی کرد. ابزار مذکور بطور گسترده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم قابل استفاده است.

 

کنترل ماشین لباسشویی و خشک‌کن با ساعت هوشمند

سی نت| یک شرکت تجاری از سازگار کردن ماشین لباسشویی و دستگاه خشک کن تولیدی خود با ساعت‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل ویر او اس گوگل خبر داده است. این بدان معناست که از این پس می‌توان ماشین‌های لباسشویی و دستگاه‌های خشک کن تولیدی این شرکت   را از راه دور و با ساعت‌تان کنترل کنید. قرار است این خدمات به زودی برای افرادی که از ساعت‌های هوشمند شرکت اپل نیز استفاده می‌کنند، در دسترس قرار بگیرد. این شرکت اپلیکیشن تلفن همراه دستگاه لباسشویی و خشک کن خود را هم به روز کرده تا شخصی‌سازی مراحل شست‌وشوی لباس‌ها و همین طور کنترل از راه دور دستگاه‌های یادشده با گوشی ساده‌تر شود. قرار است از این اپلیکیشن جدید در نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۱۹ رونمایی شود. البته این اپلیکیشن قرار است برای استفاده در ساعت‌های هوشمند نیز بهینه‌سازی شود.

به روزرسانی این اپلیکیشن رهایی از شر لکه‌های سمج و مزاحم لباس‌ها و مخصوصا لکه‌های سس و برخی آلودگی‌های دیگر را از روی پارچه تسهیل می‌کند. همچنین اپلیکیشن یادشده هوشمند شده و با دریافت اطلاعاتی در مورد نوع لباس‌های کثیف موجود بهترین دستورالعمل برای شست‌وشوی آنها را پیشنهاد می‌کند.

یک بخش دیگر به روزشده این اپلیکیشن امکان مدیریت امور برای اعضای مختلف خانواده بطور جداگانه است.

 

رشد گیاه  با خاک مصنوعی در فضا

دیجیتال ترندز| محققان نروژی موفق به رشد گیاه با استفاده از خاک مصنوعی شدند.

محققان دانشگاه “علم و فناوری نروژ “ به تازگی تحقیقی را انجام داده‌اند و در آن نحوه پاسخگویی گیاه به سطح پایین گرانش و هورمونی خاص را بررسی کرده‌اند.

این هورمون به گیاه کمک می‌کند که در شرایط چالش‌برانگیز فضا رشد کند. در این تحقیق جدید محققان موفق به رشد گیاهانی شدند که با استفاده از خاک مصنوعی ساخته‌ شده‌اند. این خاک مصنوعی از سنگ گدازه تشکیل شده است. هدف از انجام این پژوهش پیدا کردن راهی برای رشد مستقیم گیاهان در آب است تا به جای اینکه مواد مغذی رشد گیاه از خاک تامین شود، از آب تامین گردد. بدیهی است خاکی که در فضا موجود است، مواد مغذی کمی دارد. بنابراین باید راهی پیدا شود که مواد مغذی رشد گیاهان بدون اتکا به زمین، تامین شود. در این تحقیق که در مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه «علم و فناوری نروژ»  انجام شده است، از محققان فرانسوی و ایتالیایی نیز کمک گرفته شده تا راهی برای رشد گیاه در فضا به‌دست آید. این محققان همچنین دستگاه‌های رشد گیاهی را که با فناوری بالا ساخته شده‌اند، آزمایش کردند. این دستگاه‌ها که ساخت محققان نروژی هستند، به تنظیم نیاز گیاه از جنبه آب، مواد مغذی، گاز و هوا می‌پردازد.

 

 

ارسال نظر