تحول در توسعه کسب و کارهای مجازی با سرویس برداشت مستقیم

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۹۷
تحول در توسعه کسب و کارهای مجازی با سرویس برداشت مستقیم

روابط عمومی وزارت ارتباطات| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اگر اقدام بانک مرکزی در تسهیل پرداخت بر اساس سرویس برداشت مستقیم یا (Direct Debit) عملیاتی شود یک تحول بزرگ در توسعه کسب و کارهای مجازی ایجاد می‌کند.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز گذشته پس از بازدید از شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی با تاکید بر اینکه فارغ از تمام خدمات ارایه شده دو نکته را برای بهبود شرایط باید مد نظر داشته باشید گفت: نکته نخست اینکه شبکه بانکی کشور به عنوان یک زیرساخت شبکه‌ای باید با سند تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات همخوانی داشته باشد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در این سند آمده است که زیرساخت ارتباطات باید درلایه دو باشد.به این معنا که استقلال شبکه بانکی به عنوان یک نهاد مستقل بر بستر شبکه ملی اطلاعات وجود داشته باشد. بنا نیست در بستری که اینترنت و سایر ارایه خدمات وجود دارد خدمات بانکی هم روی همان بستر باشد که اگر آن بستر دچار اختلال شد نظام بانکی هم دچار اختلال شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه اینکه «زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات یک زیر ساخت سرتاسری است اما روی آن شبکه‌های مستقلی می‌تواند شکل بگیرد» گفت: در وزارت ارتباطات این امکان به وجود آمده است که این شبکه را به صورت مستقل دریافت کنید. طبیعتا در این مفهوم مخابرات باید فیبرهای تاریک را به شما واگذار کند، چون آنجا دیگر دیتا مفهومی ندارد.

وی تصریح کرد: بحث دوم این است که به لحاظ فنی برای پایداری ارایه خدمات، توپولوژی سایت مورد بازبینی قرار گیرد. بایستی شرایطی فراهم کنید که به هر شکل ممکن بانک‌ها ارتباط خودشان را با جاهای مختلف داشته باشند.  وزیر ارتباطات با اشاره به همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیکی گفت: این همکاری‌ها در راستای راحت کردن زندگی مردم صورت گرفته است و از این رو برای تسهیل ارایه خدمات باید اقدامات دیگری هم در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از این خدمات می‌تواند در تسهیل پرداخت وام‌ها صورت گیرد گفت: فرض کنید فردی برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کند. بر اساس مقرراتی که اکنون وجود دارد همین فرد برای مبلغی که اتفاقا قابل توجه هم نیست باید ضامن معرفی کند، یا گواهی کسر از حقوق و غیره ارایه دهد. همزمان فرد دیگری با کمترین مانع و مشکل چند هزار میلیارد وام می‌گیرد و وثیقه‌ای هم ارایه می‌کند بدون آنکه اساسا ارزشی داشته باشد.

آذری جهرمی تصریح کرد: اگر نظام اعتباری (credit) راه بیفتد و مشخص شود اعتبار افراد چقدر است بسیاری از این موانع کنار گذاشته خواهد شد.

وی افزود: بر اساس این سیستم می‌توانید ببینید گردش حساب فرد چقدر است یا به صورت آنلاین استعلام گرفته شود که فرد چقدر حقوق دریافت می‌کند و اگر قبلا وامی گرفته مکانیزم پرداخت آن چگونه بوده است. اینها اقداماتی است که می‌تواند ارایه خدمات به مردم را تسهیل کند.  وزیر ارتباطات با بیان اینکه مبحث دیگر در ارتباط با تسهیل ارایه خدمات در چارچوب دولت الکترونیکی یک نواخت شدن کد پستی است که یقینا بانک مرکزی هم به‌شدت با آن درگیر است گفت: مثلا همین الان اگر حساب‌های بانکی خود من را استعلام کنید چهار آدرس و چهار شماره تلفن مختلف وجود دارد. به این دلیل که حساب‌ها در بازه‌های زمانی مختلف باز شده است. در این شرایط بانک نمی‌تواند مدیریت وحدت رویه را با مشتری خود داشته باشد که بهبود خدمات کد پستی می‌تواند در این ارتباط به کمک شما بیاید.

 وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در هر صورت دولت الکترونیکی متعلق به همه است و وزارت ارتباطات تنها کنار شما است گفت: وظیفه ما به عنوان وزارت ارتباطات تسهیل دولت الکترونیکی است.

آذری جهرمی افزود: اقدامی که شما در حوزه فین تک‌ها یا آزادسازی نظام‌های پرداخت می‌کنید می‌تواند منجر به ایجاد فضای رقابتی برای کسب و کارهای مجازی به وجود بیاورید که شاید از دید شما ارزش چندانی نداشته باشد البته نه اینکه ارزش آن را ندانید اما شاید آن را در چارچوب ارایه خدمات بانکی ارزیابی کنید اما این گام کوچک از دید شما گام بزرگ از دید ملی است.

وی افزود: روی این اقدامات مانور دهید چون در بین مردم ایجاد امید می‌کند و امید مهم‌ترین چیزی است که کسب و کارها در کشور به آن نیازمند هستند.

 

ارسال نظر