وزیر ارتباطات: فیلترینگ را دوقطبی نکنید

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۴۲
وزیر ارتباطات: فیلترینگ را دوقطبی نکنید

گروه دانش و فن |

 در حالی که جواد جاوید نیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور از صدور حکم قضایی برای فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داده و گفته است: اینستاگرام یک بار فیلتر شد و دولت وعده داد که با کمک فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند اما متاسفانه در این زمینه هزینه‌ زیادی انجام شد ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم؛ هم‌اکنون دستور قضایی برای فیلتر این سرویس داریم و نظر اکثریت شورای عالی فضای مجازی و دیگر تصمیم‌گیران نیز مبنی بر فیلتر شدن این سرویس است.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفته است: طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی نباید ترافیک اینستاگرام از یک سطح بالاتر می‌رفت که متأسفانه فراتر رفت و از طرفی براساس مصوبات این شورا باید دولت برای فعالیت این شبکه در کشور، پس از التزام این شبکه اجتماعی به قوانین کشور و انتقال سرورها به داخل کشور مجوز صادر می‌کرد که این کار هم انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در حال حاضر به صورت یک طرفه دستگاه قضایی می‌تواند با توجه به انجام نشدن مصوبات شورا اقدام کند اما فعلا منتظر اجماع نظر در این زمینه است، ‌افزوده: اگر صبر کردن فایده نداشته باشد دادستان کشور تصمیم لازم را خواهد گرفت.

اما این صحبت‌های سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور با واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه شد .وی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: من متن صحبت‌های معاون دادستان را نخواندم و در دولت از تیتر اخبار متوجه این موضوع شدم. فرض بر اینکه حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سوال پیش می‌آید بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند و دو قطبی فیلترینگ یا مخالفت با فیلترینگ را درست نکنند.

آذری جهرمی افزود: فرض را بر این بگذاریم که حرف ایشان درست است و برگرفته از اختیارات‌شان، دست به فیلترینگ اینستاگرام بزنند اما چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در زندگی مردم چه تأثیری خواهد داشت؟ در حاکمیت کشور و کاهش جرایم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

وزیر ارتباطات اذعان کرد: باید با مردم و همه به‌صورت روشن صحبت کرد و جمع‌بندی را به عقلا سپرد؛ اینکه بگوییم تفنگ را روی سر یکی بگذاریم و شلیک کنیم، می‌میرد یک واقعیت است.

 این صحبت‌های وزیر ارتباطات در حالی مطرح می‌شود که وی در مراسم افتتاح پروژه «ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات» از مسوولان خواست تا فیلترینگ را با شبکه ملی اطلاعات پیوند نزنند و آن را با مسائل سیاسی آمیخته نکنند، چرا که شبکه ملی اطلاعات یک شبکه فنی است .

در ادامه سووال خبرنگاران از وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر بسته‌های اینترنتی که اپراتورها ارایه می‌کنند وجود دارد بیان کرد: نظارت دقیق است و کم فروشی نداریم. امروز گزارشی از سازمان تنظیم و مقررات درباره بسته‌های اینترنتی و مکالمه‌ها به من رسیده است. طبق این گزارش در گذشته سهم مصرف فناوری اطلاعات در زندگی مردم 2.1 درصد سبد خانوار بوده است اما با افزایش تعرفه‌ها و تعرفه مکالمات و بسته‌های اینترنتی که در چارچوب مصوبات سازمان تنظیم مقررات بوده است، این رقم حدود 0.3 درصد افزایش یافته است. درآمد اپراتورها هم هفت تا 10 درصد افزایش داشته است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه « 70 درصد هزینه‌های اپراتورها ارزی و 100 درصد درآمد آنها ریالی است » گفت: نوسانات نرخ ارز این اپراتورها را دچار مشکل جدی کرده است. پیشنهاد ما به ستاد اقتصاد مقاومتی این بوده است که هزینه‌های توسعه اپراتورها را کاهش دهیم و باند 700 و 800 آزادسازی شود. زیرا اگر کاهش هزینه برای اپراتورها انجام نشود معنای آن افزایش هزینه‌های بسته‌های اینترنتی است.

به نظر می‌رسد اختلاف نظر برای فیلترینگ اینستاگرام بین مسوولان قضایی و ارتباطی کشور در حالی بالا گرفته است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حاضر نیست این شبکه اجتماعی هم به سرنوشت تلگرام دچار شود، ‌از سوی دیگر از شواهد و رفتار کاربران در شبکه‌های مجازی می‌توان اینگونه برداشت کرد که آنها دغدغه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام ندارند و همانطور که با فیلتر شدن تلگرام از آن استفاده می‌کنند با فیلتر شدن اینستاگرام نیز به فعالیت خود در این شبکه ادامه می‌دهند و با فیلتر‌شکن قانون را دور می‌زنند .

 

ارسال نظر