صدا و سیما حاضر به آزاد‌سازی فرکانس‌ها نیست

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۰:۳۳:۵۶
کد خبر: ۱۳۶۴۳۸
صدا و سیما حاضر به آزاد‌سازی فرکانس‌ها نیست

گروه دانش و فن   مرجان محمدی|

  هفته گذشته بودجه سال 1398 به مجلس رفت.  پس از ارسال بودجه به مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد به بودجه ارسالی به مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: در لایحه بودجه 98 و در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از دو پیشنهاد وزارت ارتباطات در لایحه بودجه خبری نیست؛ پیشنهاد استفاده بهینه از باندهای فرکانسی 700 و 800 که صرفه‌جویی گسترده در هزینه‌های سرمایه‌گذاری و نیز قدرت خلق ثروت چند هزار میلیاردی را داشت و نیز پیشنهاد تعیین تکلیف داکت‌ها و سیم مسی که انحصار کنونی آن مانع توسعه است.» وزیر ارتباطات در ادامه توییت خود نوشته است: «از این دو پیشنهاد برای بررسی، یکی به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده و دیگری به کمیسیون فرعی اقتصاد؛ این یعنی یک سال از دست دادن زمان.»

اختلاف وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما برسر مالکیت باند فرکانسی پخش آنالوگ برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مربوط به امسال یا دوره وزارت آذری‌جهرمی نیست بلکه این اختلاف ریشه‌ای دیرینه دارد، در مرداد ماه سال 94 و در زمان وزارت واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات مقرر شد برای استفاده بهینه در بخش ارتباطاتی کشور و توسعه فناوری 3G و 4G این فرکانس تخیله شود و در اختیار وزارت ارتباطات قرار بگیرد .

در آن زمان محمود واعظی خبر از باز پس‌گیری این فرکانس داد و گفت: در حال حاضر بین سازمان‌های تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و صداوسیما مذاکراتی در حال انجام است تا از باند فرکانسی 700 به نحو بهینه استفاده شود.  

بر اساس این گزارش، باند فرکانسی 700 مگاهرتز از جمله بهترین امواج انتقال داده و برقراری ارتباطات موبایلی در نسل‌های جدیدی به حساب می‌آید زیرا استفاده از این فرکانس با بسامد پایین، پوشش در وسعت جغرافیایی گسترده را با تلفات کمتری مواجه می‌کند.

از طرفی بسامد پایین این فرکانس، ایستگاه‌های پایه کمتری برای انتقال نیاز دارد و از این جهت می‌تواند به عنوان باند اقتصادی مناطق روستایی باشد.

پیش از این، فرکانس مذکور برای پخش فراگیر به کار می‌رفت اما با توجه به دیجیتالی شدن شبکه‌های تلویزیونی، صدا‌و‌سیما دیگر نیازی به آن ندارد زیرا در یک رده بسامد می‌تواند بالغ بر 10 کانال را پخش کند

این باند که بهترین گزینه برای توسعه نسل‌های سوم و چهارم موبایل است از سال‌ها پیش در اختیار سازمان صداوسیما جهت پخش فراگیر قرار گرفته اما با توجه به دیجیتالی شدن تجهیزات صداوسیما عملا دیگر کارایی لازم را برای این سازمان ندارد. حال با گذشت بیش از سه سال و پیگیری‌های وزارت ارتباطات و شخص وزیر ارتباطات نه تنها این باند فرکانسی در اختیار وزارت ارتباطات قرار نگرفته است بلکه به‌قدری کار بالا گرفت که مقرر شد تا شورای امنیت ملی در این خصوص تصمیم‌گیری کند .

 در این خصوص رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به خبرنگار ما گفت: این باند‌ها باید در اختیار رگولاتوری قرار بگیرد چرا که مدیریت طیف‌ها و فرکانس بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است .

وی با اشاره به اینکه با در اختیار گرفتن این فرکانس‌ها می‌توانیم به راحتی شبکه ارتباطی را در مناطق و روستا‌های محروم توسعه دهیم و در اختیار گرفتن این فرکانس‌ها بطور قطع به نفع مردم است .

 وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا از باند‌ها و فرکانس‌های آزاد شده برای توسعه شبکه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود، ‌گفت: بر اساس تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده از باندهای فرکانسی زیر یک گیگاهرتز برای توسعه تلفن همراه استفاده می‌شود، ‌در همین راستا بحث وزارت ارتباطات با صدا و سیما بر همین موضوع است که باید این فرکانس‌ها را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد تا این وزارت خانه نسبت به توسعه شبکه تلفن همراه در مناطق محروم اقدام کند، ‌چرا که هم کم هزینه است و هم در صورت استفاده تجاری توسط اپراتورها، می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند، ‌اما به نظر می‌رسد صدا و سیما حاضر به ارایه این باندها به وزارت ارتباطات نیست .

وی افزود: ‌چندی پیش این مسائل مطرح شد و برای حل این اختلاف پرونده به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شد تا موضوع حل و فصل شود، ‌حال اینکه با توجه به صحبت‌های وزیر و بررسی نشدن این پیشنهاد وزارت ارتباطات به نظر می‌رسد یک‌سال دیگر هم این موضوع به تعویق بیفتد .

گفتنی است با توجه به دیجیتال شدن شبکه‌های تلویزیونی و منسوخ شدن آنالوگ این دو باند فرکانسی (700 و 800) در صدا و سیما بدون استفاده باقی مانده است و در حالی که قرار بود این دو باند در اختیار وزارت ارتباطات قرار بگیرد تا به امروز این مهم اتفاق نیفتاده است و انتقاد وزیر نیز در همین خصوص به بودجه سال 98 در بخش ارتباطات مطرح شده است . از سوی دیگر به نظر می‌رسد صدا و سیما با انحصار ایجاد کرده در بحث فرکانس‌ها تحت هیچ شرایطی حاضر نیست این دو باند فرکانسی را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد .

 

ارسال نظر