پروژه اینترنت جهانی چین به حقیقت نزدیک شد

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۰:۴۲:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۳۵۲
پروژه اینترنت جهانی چین به حقیقت نزدیک شد

اسپیس | در هفته‌ای که گذشت چین یک ماهواره ارتباطی را به مدار پایینی زمین ارسال کرد و به این ترتیب نخستین گام به منظور فراهم نمودن اینترنت ماهواره‌ای برای مناطق دورافتاده و کم برخوردار دنیا را برداشت.

در حال حاضر تقریبا ۳.۸ میلیارد نفر از جمعیت زمین به اینترنت دسترسی ندارند که بخش کثیری از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند.

ماهواره ارسالی که Hongyun-1 نام دارد روز شنبه همین هفته از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan به سمت مقصد خود ارسال شد و نخستین مورد از مجموع ۱۵۶ ماهواره‌ای محسوب می‌شود که توسط شرکت صنایع و علوم هوافضای چین تولید شده است. انتقال این ماهواره به مدار پایینی زمین نیز توسط راکت Long March 11 انجام گرفت که یکی دیگر از شرکت‌های متعلق به دولت چین به نام سازمان علوم و تکنولوژی هوافضا است.

چین اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۲۲ میلادی همه ۱۵۶ ماهواره ذکر شده را به فضا پرتاب کند تا به لطف خوشه ماهواره‌ای ایجاد شده، دسترسی به اینترنت را برای مناطق دورافتاده چین و در نهایت دیگر کشورهای در حال توسعه دنیا فراهم نماید. این طرح ابتدا در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد و قرار است به موجب آن ماهواره‌های مورد اشاره به ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتری زمین منتقل شوند که به مراتب پایین‌تر از محل استقرار اغلب ماهواره‌هاست.

به گفته هو ژیوفنگ سخنگوی شرکت صنایع و علوم هوافضای چین هدف از این پروژه انتقال اینترنتِ روی زمین به آسمان‌هاست و می‌توان آن را نخستین ماهواره ارتباطی چین خواند که به مدار پایینی زمین می‌رود. این پرتاب قطعا فرصت‌های تجاری فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

این گام چین را می‌توان در واکنش به اقدام برخی شرکت‌های جهانی برای ارایه اینترنت ماهواره‌ای دانست که به موجب آن مردم سراسر دنیا جدای از محل زندگی شان می‌توانند به اینترنت بدون محدودیت دسترسی پیدا کنند. البته اینترنت ماهواره‌ای مدت‌هاست که وجود دارد اما به خاطر فاصله زیاد این ماهواره‌ها از زمین عموما سرعت آپلود بسیار پایینی دارند و از آنجا که تعداد کمی از آنها به ارایه خدمات اینترنتی می‌پردازند دیتای قابل دریافت توسط آنها دارای محدوده مشخصی است.

یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های کلید خورده در این باره استارلینک شرکت اسپیس ایکس است و به موجب آن قرار است بالغ بر ۱۲ هزار ماهواره متعلق به این شرکت در ارتفاع ۳۳۵ و ۳۴۷ کیلومتری زمین قرار بگیرند. البته اسپیس ایکس مجوز پرتاب ۷۰۰۰ ماهواره را فعلا از کمیسیون ارتباطات فدرال دریافت کرده است.

 

ارسال نظر