«اینستاگرام»گام به گام به فیلتر شدن نزدیک می‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۶۵
«اینستاگرام»گام به گام به فیلتر شدن نزدیک می‌شود

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

در حالی که هفته گذشته نامه‌ای در فضای مجازی در خصوص محدودسازی برای اینستاگرام منتشر شد و بسیاری از کاربران آن را مرتبط با فیلتر شدن اینستاگرام عنوان کردند، اما سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که این نامه ارتباطی با فیلترینگ این شبکه اجتماعی ندارد.

در این نامه از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و رادیویی، خطاب به شرکت‌ مخابرات ایران و کلیه شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنتی آمده است که با توجه به ضرورت صیانت از فرهنگ اسلامی ایرانی و حریم خانواده‌ها و حمایت از محتوای داخلی، با قید فوریت تصمیمی اتخاذ کنند که بسته‌ها و طرح‌های فروش اینترنت بدون امکان اتصال و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام، تهیه و در لیست بسته‌های فروش خود قرار دهند.

هر چند صحبت‌های سخنگوی وزارت ارتباطات نتوانست کاربران را قانع کند و کماکان گمانه زنی‌هایی برای فیلتر شدن این شبکه اجتماعی زده می‌شود.

از سوی دیگر طی دو هفته اخیر خبرهای زیادی مبنی بر در خواست برای فیلترینگ تلگرام از سوی برخی مسوولان غیر ارتباطی کشور مطرح شده است، خبرهایی که احتمال فیلتر شدن را برای اینستاگرام بیشتر می‌کند . این در حالی است که روز گذشته ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی از درخواست برای مذاکره با درباره اینستاگرام خبر داده بود و اعلام کرد: ما از اینستاگرام خواسته‌ایم که با آنها صحبت داشته باشیم اما هنوز صحبتی صورت نگرفته است. درباره اینستاگرام مکاتبات اولیه صورت گرفته ولی هنوز قراری نگذاشته‌ایم. البته ما دنبال این هستیم که جایگزینی برای این شبکه داشته باشیم و جایگزین مشابه داخلی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از جامعه مذهبی کشور با اینستاگرام مشکل دارند. اثرگذاری خودشان را هم دارند و صدایی دارند که شنیده می‌شود، اضافه کرد: من معتقدم باید پلتفرم بهتر و کامل‌تر بدهیم. چون پلتفرمی مثل اینستاگرام متعلق به ۱۰ سال قبل است که تازه به نتیجه رسیده است‌. در عین حال، ‌چیزی که ما الان ارایه کنیم ۳ سال دیگر به نتیجه می‌رسد و بالغ می‌شود. لاجرم تا آن زمان، چیزی که ما ارایه کنیم نسبت به اینستاگرام خیلی بهتر خواهد بود.

حال در شرایطی که خبرهای ضد و نقیضی از فیلتر شدن اینستا گرام به گوش می‌رسد وزیر ارتباطات در اقدامی جالب درباره بسته‌های اینترنت بدون اینستاگرام موضع‌گیری کرده است، ‌وی در توییتر خود نوشته است:

طبق نظر متخصصان بخش ارتباطات، ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره ارایه بسته‌های اینترنت بدون امکان دسترسی به اینستاگرام بی‌فایده است.محمدجواد آذری جهرمی نوشته است؛ در جلسه‌ای که با متخصصان بخش ارتباطات داشتم، نظرشان بر این بود که این ابلاغیه سازمان تنظیم عملا بی‌فایده است چراکه اولا باعث ترویج بیشتر فیلترشکن‌ها می‌شود و ثانیا هدف از طریق ترویج نرم‌افزارهای مدیریت والدین بهتر محقق می‌شود. نظر درستی بود و لازم است این ابلاغیه اصلاح شود.حال با توجه به موضع‌گیری وزیر ارتباطات و مخالفت تلویحی وی در خصوص فیلتر شدن اینستاگرام، ‌باید دید که مقامات قضایی کشور طی روز‌های اخیر چه تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند، ‌در این خصوص محمدرضا وارسته کارشناس فضای مجازی به خبرنگار «تعادل» گفت: اینگونه رفتارهای سلبی نمی‌تواند باعث فرهنگسازی برای کاربران شود و همانند تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی که فیلتر شد، کاربران به راحتی با فیلتر شکن وارد این شبکه‌های می‌شوند.

وی افزود: ‌راهکار و تشویق کاربران برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی بومی بطور قطع فیلتر کردن نیست، بلکه باید شبکه‌های بومی به قدری برای کاربران جذاب باشد که کاربران بدون برخورد‌های سلبی وارد این شبکه‌ها شوند .وی در ادامه به فیلترینگ وایبر اشاره کرد و گفت: زمانی که وایبر فیلتر شد، ‌چه اتفاقی افتاد مردم به سوی واتس آپ کوچ کردند و در ادامه هم با ظهور تلگرام کاربران به به این شبکه اجتماعی روی آوردند.

وی افزود: ‌تلگرام فیلتر شد، ‌اما آیا فیلتر شدن این شبکه اجتماعی توانست مانع حضور کاربران شود؟

بطور قطع پاسخ منفی است و مسوولان نیز به خوبی این مهم را می‌دانند ولی حاضر به پذیرش آن نیستند .

 وارسته خاطرنشان کرد: بومی‌سازی یک شبکه اجتماعی صرفا نمی‌تواند باعث شود تا کاربران به آن شبکه روی بیاورند بلکه باید برای کاربران در وهله اول اطمینان حاصل شود که این شبکه دارای امنیت است و در وهله بعد مزیت‌هایی نسبت به شبکه‌های خارجی داشته باشد .

وی در ادامه در پاسخ به اینکه واکنش وزیر ارتباطات نسبت به فیلترینگ اینستاگرام را چگونه ارزیابی می‌کنید، ‌گفت: ‌وزیر ارتباطات با توییتی که در این خصوص انجام داده است عملا فیلترینگ اینستاگرام را کار اشتباهی عنوان کرده است و با یادآوری این نکته که در صورت فیلترینگ باز هم شاهد ترویج فیلتر شکن‌ها در بین کاربران هستیم، ‌تلویحا به کاربران فهمانده است که اگر اینستاگرام فیلتر شد، دخالتی در خصوص فیلتر شدن آن نداشته است . در هر حال به نظر می‌رسد پشت پرده، تصمیم‌هایی برای مسدود شدن این شبکه اجتماعی پرطرفدار در حال اتخاذ است، ‌هرچند که برخی مسوولان ارتباطی با آن مخالف هستند، ‌باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که آیا اینستاگرام هم به سرنوشت دیگر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران دچار می‌شود یا خیر؟

 

 

ارسال نظر