همکاری با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه‌ها برای عبور از تحریم

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۸۵
همکاری با  شرکت های دانش بنیان و دانشگاه‌ها برای عبور از تحریم

گروه دانش و فن |مرجان محمدی|

 وزیر دفاع  با بیان اینکه با اتکا به ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم این‌بار از تحریم‌ها که حتما مدت آن کوتاه است عبور کنیم گفت: برای این منظور نیاز به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها داریم .

امیر حاتمی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری کشور سخن می گفت، با بیان اینکه وزارت دفاع نیز از طرح های پژوهشی و ایده های برتر حمایت می کند،‌گفت :‌ظرفیت کار تحقیقاتی افزایش پیدا کرده است و باید مراکز و نهادها و سازمان ها از این ظرفیت ها بهترین استفاده را بکنند .

وی با بیان اینکه با اتکا به ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم این‌بار از تحریم‌ها که حتما مدت آن کوتاه است عبور کنیم گفت: برای این منظور نیاز به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها داریم .

وی همچنین با اشاره به توصیه علم وفناوری در بخش‌های دفاعی خاطر نشان کرد: چند سال گذشته خطاب به مقام معظم رهبری اعلام کردیم که درصدد هستیم تبدیل ایده به محصول را به دو سال ونیم برسانیم و در این راستا با اتکا به ظرفیت‌های کشور از دو و نیم سال عبور کردیم و توانستیم در مدت زمان مناسب محصولاتی با کیفیت بالا ارائه دهیم که این امر جز با همکاری با پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیاد حاصل نمی‌شود. وی همچنین با اشاره به طراحی وساخت سامانه‌های پدافند هوایی گفت: توانستیم در مدت یک سال و نیم سامانه را تحویل بگیریم؛ چراکه فناوری های مورد نیاز آن در داخل کشور موجود بود.

وی از علم و فناوری به عنوان بزرگ‌ترین دارایی کشور یاد کرد و گفت : ما به عنوان بخش دفاعی بیشترین ارتباط را با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داشتیم، ضمن اینکه در این وزارتخانه بخش بزرگی از تحقیقات را راه اندازی کرده‌ایم. وی با  انتقاد از اینکه ما تنها یک دهم درصد ظرفیت بزرگ علم وفناوری را در اختیار داریم تاکید کرد: ما روابط مناسبی  با دستگاه‌های اجرایی داریم ولی بهره مندی ما از ظرفیت بزرگ علمی کشور یک دهم درصد است. حاتمی با اشاره به ظرفیت عظیم تحقیقاتی در کشور از همه صنعتگران وتولیدگران درخواست کرد که به سمت استفاده از ظرفیت‌های داخلی حرکت کنند. از سوی دیگر  بخش خصوصی ظرفیت بی نهایتی در این حوزه ایجاد کرده است که باید قدر این سرمایه ها را بدانیم . وزیر دفاع با بیان اینکه بخش‌هایی از علم وفناوری در کشور ایجاد شده‌اند که همچنان گمنام مانده‌اند، ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع تحقیقاتی از جمله ظرفیت‌های عظیم علمی هستند که به دلیل کم اطلاعی ما از آنها و همچنین گمنامی آنها، مورد غفلت قرار گرفته‌اند واین در حالی است که اگر بخواهیم ظرفیت‌های شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را ارتقا بدهیم باید نسبت به تقویت این آزمایشگاه‌ها اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت ارتباطی بخش‌های صنعتی با مراکز تحقیقاتی خاطر نشان کرد: متاسفانه روابط درستی میان بخش‌های صنعتی وتحقیقاتی ایجاد نشده است، چراکه ما در این راستا به  دنبال پیمانکاری بودیم که این غلط‌ترین نوع رابطه میان بخش‌های صنعتی و تحقیقاتی است.

وزیر دفاع در خاتمه به گلایه از  خودروسازان در خصوص عدم دسترسی به قطعات پرداخت و گفت: من به آنها اعلام کردم که قادر هستند نیازمندی‌های خود را از داخل کشور تامین کنند و امروز شاهد هستیم که یکی از شرکت‌ها موفق به تولید 16 هزار ای سی یو مورد نیاز خودروسازان شده که براساس مذاکرات ،قرار است این میزان به 40 هزار ای سی یو در ماه برسد.

وی با بیان اینکه کشور می تواند همه نیازهای خود را از طریق ظرفیت‌های موجود در کشور تامین کند ادامه داد: تمرکز ما برای تامین نیازمندی ها باید به داخل کشور باشد از این طریق ما می‌توانیم از تحریم‌ها که حتما این‌بار مدت زمان آن کوتاه تر می شود عبور کنیم.

براساس این گزارش، روزگذشته با ارائه بیش از 11 هزار فناوری و  حصول داخلی بزرگ‌ترین نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری کشور آغاز به کار کرد. منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در افتتاحییه این  نمایشگاه گفت : در حال‌ حاضر 43 پارک علم و فناوری در کشور راه‌اندازی شده است، از سوی دیگر  در کنار علم ‌و فناوری و مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیانی شکل گرفته‌اند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که علی‌رغم این‌که این وزارتخانه سهم کمی از اعتبارات پژوهشی را در اختیار دارد، ولی حمایت از پژوهش و فناوری را در دستور کار دارد، گفت: از تولیدکنندگان داخلی درخواست دارم تا به فضای فکری ایجادشده داخلی اطمینان داشته باشند و با آنها همکاری کنند.

 وی با اشاره به این که حمایت‌های وزارت علوم به سمت حمایت از شرکت‌های جوان دانش‌بنیان است، گفت:  اگر همه دستگاه‌ها این گونه حمایت ها  را در برنامه‌های خود قرار دهند، طبعا منابع بیشتر مالی به حوزه‌های علمی و فناوری اختصاص خواهد یافت. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صندوق‌های حمایت از پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: در این راه صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند نقش موثری در سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر ایفا کند.

  ایران بهترین اکو سیستم استارت‌آپی

در ادامه این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در جمع خبرنگاران ،گفت :‌ از ابتدا که دولت شکل گرفته است به سمت اقتصاد دانش بنیان قدم برداشته ایم و نتیجه آن را امروز شاهد هستیم ،‌نمایشگاهی با این وسعت برگزار کرده ایم که تاکنون در ایران سابقه نداشته است . ستاری تصریح کرد :‌در حال حاضر کشور ایران بهترین اکوسیستم استارت‌آپی منطقه را ایجاد کرده است به طوری که  طی چند سال گذشته توانسته‌ایم محیطی در حوزه استارت‌آپی کشور ایجاد کنیم که فعالان این عرصه بتوانند با ایده‌های نو و برتر خود زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهند. این اقدام را می‌توان تزریق شیرینی علم در جامعه دانست.

وی با اشاره به این که آینده  این مسیر بسیار روشن است، ‌افزود:‌ ما در ایران نیازمند یک محیط کسب و کار نو  هستیم تا موجب رویش ایده‌های نو شود، قدمی که تا امروز به خوبی در آن پیش رفته‌ایم.

در ادامه معاون علمی و فناوری رییس جمهور به  فروش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در سال گذشته اشاره کرد و گفت :این مساله بیانگر آن است که  بخش های دانش بنیان بسیار پویا و فعال بوده اند که توانسته اند در اقتصادی که با بحران مواجه است  فروش خود را  بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان به فروش برسانند ،‌این در حالی است که تا پایان سال ۹۶ بیش از ۳۰۰ هزار شغل مستقل برای افراد تحصیل‌کرده ایجاد شد.

وی با تاکید بر این که حوزه دانش‌بنیان حوزه‌ای است که مردم در زندگی روزمره اثرات تحول آن را شاهد هستند، گفت: فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و دیگر حوزه‌ها از جمله این موارد است. ستاری با بیان اینکه  طی۱۰ سال گذشته ایران توانسته  از رتبه ۳۴ تولید کننده علم در جهان به رتبه ۱۶ دست پیدا کند، افزود :  پیش بینی می‌شود این رتبه امسال به ۱۵ برسد.  کما‌ اینکه در حوزه‌هایی مانند علم نانو ایران با دارا بودن رتبه ۴ در جهان پیشتاز است. کشور ما در حوزه‌های خاصی مانند بیوفناوری و سلول‌های بنیادی نیز به سرعت در حال رشد است. گفتنی است در حاشیه این نمایشگاه و با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و وزیر دفاع و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از 76 طرح فناوری رونمایی شد .

 

ارسال نظر