تشکیل کارگروه فنی برای گوشی‌های جامانده از رجیستری

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۰۰
تشکیل کارگروه فنی برای گوشی‌های جامانده از رجیستری

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

روز گذشته سامانه همتا پس از یک توقف 6 روزه اولین سری رجیستری گوشی‌های مسافری را که به تایید گمرک رسید را منتشر کرد . در اطلاعیه این سامانه آمده است گوشی‌های مسافری که یک‌شنبه ۲۵ آذرماه و پس از توقف ثبت گوشی در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی، برای همتا ارسال شده بود، بررسی شد . این در حال است که مطابق تصمیم اخیر کمیته راهبری طرح رجیستری، از تاریخ ۱۹ آذر ۹۷ درخواست ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه همتا متوقف شده بود.

بر اساس این گزارش، بنا به درخواست گمرک باید هر سه روز یک بار اطلاعات دستگاه‌های واجد شرایط ثبت مسافری در فواصل زمانی مشخص توسط گمرک در قالب یک فایل برای سامانه همتا ارسال شود، ‌در نتیجه  مرکز اطلاع‌رسانی سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی (همتا) در اطلاعیه جدیدی نتایج فایل حاوی اطلاعات گوشی‌های مسافری که در روز یک‌شنبه ۲۵ آذر ۹۷ برای این سامانه ارسال شده بود را اعلام کرد.

پس از بررسی اطلاعات ارسالی، تمامی دستگاه‌هایی که اطلاعات آن از سوی گمرک صحیح و کامل ارسال شده بود، رجیستر شده و کد فعالسازی نیز به شماره تلفن همراه متقاضیان پیامک شد. این کد فعالسازی در کارتابل متقاضیان در سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir نیز قابل مشاهده است.

سایر موارد فایل ارسالی از سوی گمرک که فاقد اطلاعات صحیح یا کافی بودند، از سوی همتا تایید نشده و به همراه دلایل عدم تایید در اسرع وقت به گمرک عودت داده خواهند شد. همتا تاکید کرد: متقاضیانی که درخواست آنها تایید نشده است، می‌توانند جهت پیگیری وضعیت درخواست خود به گمرک مراجعه کنند.

این در حالی است که پس از رجیستری در کشور برای گوشی‌های تلفن همراه و تبلت روزگذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعیین تکلیف شدن گوشی‌هایی خبر داد که قبل از رجیستری خریداری شده‌اند ولی در شبکه فعال نشده‌اند و با فعال شدن رجیستری دیگر در شبکه قابلیت فعال شدن را ندارند.

در این خصوص جهرمی در جمع خبرنگاران گفت: کارگروهی برای بررسی فنی در این خصوص از سوی سازمان تنظیم مقررلات و ارتباطات رادیویی تشکیل شده است تا گوشی‌هایی که به دلیل خاموش بودن، ‌امکان رجیستری در شبکه را نداشته‌اند بررسی شود و راهکاری برای این گوشی‌ها اندیشیده شود .

وی با اشاره به اینکه گوشی‌های جامانده از رجیستری فعلا در شبکه قابلیت فعال شدن ندارند، ‌گفت: با اجرایی شدن رجیستری یک دوره سه ماهه به کاربران داده شد تا گوشی‌های تلفن همراه خود را روشن کنند تا در شبکه فعال شود، ‌حال اینکه برخی کاربران در این بازه زمانی مشخص اقدام به روشن کردن گوشی خود نکرده‌اند و در حال حاضر گوشی آنها به دلیل شامل شدن به شرایط رجیستری در شبکه فعال نمی‌شود .

آذری جهرمی تصریح کرد: در شرایط فعلی و نوسان ارز و بالا رفتن قیمت‌ها برخی کاربران به گوشی‌های گذشته خود رجوع کرده‌اند که خاموش و بی‌استفاده بوده، ‌و وقتی گوشی را روشن کرده‌اند متوجه شده‌اند که در شبکه غیر فعال است، ‌چرا که این گوشی‌ها رجیستری نشده است، ‌از این رو با تشکیل کارگروه فنی از سوی سازمان تنظیم مقررات به دنبال راه‌حلی برای این دسته از کاربران هستیم تا بتوانند از گوشی‌های همراه خود استفاده  کنند . وی افزود: در همین خصوص از اپراتورهای تلفن همراه نیز کمک خواسته‌ایم تا با همکار ی با این کارگروه بتوانند بر مبنای پردازش‌های ممکن، موارد موردنظر از گوشی‌های قدیمی جامانده در طرح رجیستری را آنالیز کنند تا مشخص شود که این گوشی‌ها قابلیت فعالسازی دارند یا خیر.

وی با اشاره به اینکه سیستم ثبت و رجیستری از تطابق شماره تلفن همراه کاربر و شماره شناسه IMEI گوشی وی، عملیاتی می‌شود، توضیح داد: اگر بخواهیم این فرآیند را به صورت کامل باز بگذاریم، عده‌ای سودجو که به دنبال قاچاق کالا هستند، از این امکان استفاده کرده و گوشی‌های قدیم را با IMEI جدید وارد شبکه می‌کنند. این کدهای جعلی باعث بروز باگ در داخل سیستم می‌شود.

وزیر ارتباطات افزود: اما با این حال برای افرادی که با وجود مهلت داده شده، به هر دلیلی گوشی خود را فعال نکردند و هم‌اکنون با مشکل مواجه شده‌اند نیز باید فکری کرد. به همین دلیل کارگروه فنی رگولاتوری درحال بررسی بر نحوه تعیین تکلیف این گوشی‌ها است.

گفتنی است وزیر ارتباطات درباره توقف ثبت رجیستری گوشی‌های مسافری در سامانه همتا نیز گفت: گوشی‌هایی که تحت عنوان مسافر اما خارج از روال مورد تایید وزارت صمت، وارد کشور می‌شوند، بار مسافر محسوب نمی‌شوند و برای آنها قانون بار مسافر پیاده‌سازی نخواهد شد. جهرمی با بیان اینکه برخی انتقادات به این است که کانال‌های اصلی واردات گوشی کار نمی‌کنند و این موضوع باعث ایجاد اخلال در بازار شده است، افزود: تاکید ما بر این است که همه باید مسوولیت واقعی خود را انجام دهند و به جای شیوه‌های جایگزین، اگر مشکلی وجود دارد باید حل شود.

    ۹۵ درصد سازمان‌ها آماده تحول دیجیتال نیستند

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به اینکه به مدت ۱۲ سال جلوی توسعه نسل سوم و چهارم موبایل در کشور گرفته شد، افزود: اما با آزاد شدن این فناوری، شاهد نرخ سریع تغییرات بودیم و اگر برای دیگر موارد این‌چنینی نیز زمینه‌سازی نکنیم نمی‌توانیم اقتصاد پویا و سهم‌ مناسبی از بازار صنعت ICT در جهان داشته باشیم.

وی گفت: برای مثال نسل پنجم ارتباطات یکی از مباحث داغ این روزها است و این فناوری می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت ماشین‌های هوشمند متعدد شود، چرا که یکی از کاربردهای آن، کاهش تاخیر در شبکه از ۲۰ به یک میلی‌ ثانیه است. اما سوال اینجاست که آیا برای استفاده از ابزارهای هوشمند توانایی وجود دارد یا برای هوشمند کردن شهر، المان‌های شهر هوشمند را داریم یا خیر؟

آذری جهرمی با بیان اینکه زمان بسیار کوتاهی برای مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم داریم و باید در این فرصت کوتاه از حداکثر توانمندی داخلی و هم‌افزایی در کشور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: آماده شدن برای انقلاب صنعتی چهارم فراتر از حوزه ICT است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم یک انقلاب بزرگ است، گفت: در این باره پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال گذشته دوره‌هایی را آغاز کرده تا تحولات دیجیتال را به زبان ساده و قابل فهم برای مجموعه‌ها تبدیل کرده‌ و برای سازمان‌ها گزارش‌های اختصاصی درباره تحول دیجیتال تولید کردند. اما نتایج این گزارش‌ها به‌شدت نگران‌کننده بوده است. زیرا طبق گزارشی که از رییس پژوهشگاه دریافت کردم ۹۵ درصد سازمان‌ها به هیچ‌وجه آمادگی ورود به این عرصه را ندارند.

وزیر ارتباطات گفت: در اتحادیه جهانی مخابرات چالش‌هایی وجود دارد و یکی از این چالش‌ها این است که برخی معتقدند مقررات‌گذاری در حوزه اینترنت ‌را سازمان «آیکن» که تحت سلطه امریکا است باید انجام دهد. این امر به معنای پیش‌ بردن یکجانبه‌گرایی در توسعه ICT است و اگر در برابر آن سکوت کنیم ۱۰ سال دیگر به‌شدت دچار یکجانبه‌گرایی برخی کشورهای غربی در حوزه ICT و اینترنت خواهیم بود.

جهرمی افزود: البته این موضوع امروز نیز مورد تاکید برخی کشورهای غربی است و شاهدیم که روسای جمهور برخی از این کشورها به دنبال یافتن راهی برای پایان یکجانبه‌گرایی در حوزه اینترنت هستند.

 

 

ارسال نظر