اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۸۱

فردا، روشن‌ترین ستاره دنباله‌دار از کنار زمین می‌گذرد

دیلی‌میل| روشن‌ترین ستاره دنباله‌دار امسال، امروز از کنار زمین عبور خواهد کرد. ستاره دنباله‌دار « ۴۶P/Wirtanen » که به اصطلاح « دنباله‌دار کریسمس » نیز خوانده می‌شود، امروز به نزدیک‌ترین فاصله از زمین خواهد رسید و از کنار ما عبور خواهد کرد. نور این دنباله‌دار سبز رنگ بوده و بهتر است با تلسکوپ و دوربین رویت شود. ولی ناسا اعلام کرد که شاید این دنباله‌دار با چشم غیر مسلح نیز دیده شود. برای دیدن «۴۶P/Wirtanen» باید نقطه‌ای تاریک را در نظر گرفت و از هرگونه آلودگی نوری به دور بود.این ستاره در بالای خط افق شرقی ظاهر خواهد شد. محققان دانشگاه « مریلند » اظهار کردند، «۴۶P» فردا در نزدیک‌ترین حالت خود یعنی ۱۱.۵ میلیون کیلومتر با ما فاصله خواهد داشت و این فاصله را می‌توان حدودا ۳۰ برابر فاصله میان ماه و زمین دانست. شاید این فاصله به نظر بسیار طولانی باشد ولی محققان معتقدند، عبور این ستاره دهمین عبور نزدیک ستاره‌های دنباله‌دار در تاریخ مدرن به شمار می‌آید.

برای چندمین سال متوالی 123456 بد‌ترین پسورد 2018

مشبل| بدترین پسوردهای سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام شده‌اند. بدترین پسورد سال همچنان ۱۲۳۴۵۶ است و کلمات دیگری مانند «دونالد»، «پرنسس» و «۱۱۱۱۱۱» به این فهرست اضافه شده‌اند. هرسال شرکت SplashData میلیون‌ها پسورد فاش شده را بررسی و فهرستی از بدترین ۱۰۰ پسورد سال را منتشر می‌کند. طبق این فهرست برای چندمین سال متوالی ۱۲۳۴۵۶ بدترین پسورد سال است. جالب آنکه کلمه donald (دونالد) پسورد تازه‌ای است که به فهرست بدترین پسوردهای سال اضافه شده است. این کلمه در رده ۲۳ بدترین پسورد سال قرار گرفته است. یکی دیگر از پسوردهای جدیدی که به این فهرست اضافه شده «۱۱۱۱۱۱» است که در رده ششم قرار گرفته است. پسوردهای جدید دیگر مانند کلمه «sunshine» در رده هشتم و «princess» در رده یازدهم قرار گرفته‌اند. مورگان اسلین مدیر ارشد اجرایی SplashData در این باره می‌گوید: هکرها با استفاده از نام افراد مشهور، اصطلاحات فرهنگ عامه و ورزشی و همچنین الگوهای ساده کیبوردی توانسته‌اند به حساب‌های کاربری افراد نفوذ کنند. آنها می‌دانند بسیاری از افراد از پسوردهایی استفاده می‌کنند که شامل ترکیب‌های ساده است و به راحتی در ذهن می‌مانند.

حمله بدافزاری به تجهیزات شرکت حفاری نفت

هکر‌نیوز| یکی از مهلک‌ترین بدافزارهایی که به صنایع نفت و پتروشیمی حمله کرده بود، این بار به نظر می‌رسد که تجهیزات حفاری نفت شرکت ایتالیایی Saipem را نشانه گرفته و به آن حمله سایبری کرده است. در سال‌های اخیر که حملات سایبری به‌شدت رشد کرده است، موسسه‌های تحقیقاتی و تحلیلی بسیاری در جهان هشدار داده‌اند که سال ۲۰۱۸، سال حملات سایبری و بدافزاری به سازمان‌های بزرگ، شرکت‌ها و نهادهای دولتی در جهان خواهد بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بد افزارها، باج‌‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده‌اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده‌است. طبق آمار، حملات سایبری در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی نیز به اوج خود رسیده و حالا خبر اینکه قرار است در سال‌های آتی اوضاع از اینکه هست هم نابسامان‌تر شود، بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد. سال ۲۰۱۲ میلادی بود که بدافزار خطرناکی تحت عنوان شامون  به تجهیزات حفاری و تولید نفت در عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان، حمله کرد و بخش انرژی این کشور را تا مدت‌ها با مشکلات و چالش‌های عظیمی مواجه کرد و در نهایت نیز منجر به ایجاد خسارات هنگفت و جبران‌ناپذیری در تولید نفت منطقه خاورمیانه شد. هکرها توانسته‌اند در یک حمله سایبری با استفاده از بدافزار شامون بالغ بر ۱۰ درصد از سرورهای این شرکت حفاری نفت فعال در منطقه خاورمیانه نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، هند و همچنین اسکاتلند را مختل کنند و به اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا کنند.

اینستاگرام با قابلیت آزمایش کسب و کار

مشبل‌تک| اینستاگرام مشغول آزمایش قابلیت جدیدی است. این قابلیت «دکمه‌های عملیاتی» نام دارد و برندها به کمک آنها می‌توانند به کسب و کار خود لینک بدهند.  اینستاگرام هر روز بیشتر شبیه فیس بوک می‌شود. این اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس اکنون مشغول آزمایش ویژگی جدیدی است که به برندهای مختلف اجازه می‌هد تا با افزودن دکمه‌هایی جدید، لینکی به کسب و کار خود اضافه کنند. به گفته سخنگوی اینستاگرام، این ویژگی هم اکنون تحت آزمایش است و هفته گذشته در یکی از پست‌های حساب کاربری یک هتل مشاهده شد. در این پست یک دکمه بزرگ « book now» (اکنون رزرو کنید) نیز مشاهده می شود که بطور مستقیم به وب سایت هتل متصل است.این ویژگی‌ها «دکمه‌های عملیاتی» نامیده می‌شوند. هر چند این یک نمونه از دکمه‌های عملیاتی است اما احتمالا فرم‌های دیگری از آن نیز آزمایش خواهد شد.

 

ارسال نظر