اخاذی با ترفندهایی که اعتماد را جلب می‌کند

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۷۶
اخاذی با ترفندهایی که اعتماد را جلب می‌کند

گروه دانش و فن |مرجان محمدی|

اخیرا پیامک‌های متعددی برای کاربران ارسال می‌شود، ‌پیامک‌هایی که به کاربران نوید برنده شدن در فلان مسابقه تلویزیونی یا رادیویی را می‌دهد و از آنها می‌خواهدتا شماره کارت خود را ارسال کنند یا اینکه با شماره‌ای که در پیامک وجود دارد تماس بگیرد، این در حالی است که بعد از اطلاع‌رسانی گسترده از سوی مسوولان ارتباطی و انتظامی کشور، ‌پیامک‌های فریب‌دهنده به تماس‌های صوتی مبدل شده است و طی تماس با کاربران به آنها گفته می‌شود که مبلغ چند میلیون تومان برنده شده‌اند و از آنها می‌خواهند که با کارت بانکی خود به نزدیکترین عابر بانک بروند تا با پرداخت مالیات جایزه خود به خزانه داری کشور جایزه خود را دریافت کنند .

وقتی کاربر به عابر بانک می‌رود ابتدا شماره‌ای را وارد می‌کند و مبلغ ناچیزی معادل 500 تومان برای خزانه‌داری کشو وراد می‌شود و در مرحله بعد وقتی اطمینان کاربر جلب شد، از دارنده کارت می‌خواهند تا این شماره‌ها را به ترتیب وارد کند و بعد دکمه تایید را بزند وقتی دکمه تایید زده می‌شود، و عنوان این عبارت که مبلغ شما با موفقیت واریز شد و بعد پیامک بانک بر روی صفحه تلفن کاربر نقش می‌بندد تازه کاربر متوجه می‌شود که مورد اخاذی و کلاهبرداری قرار گرفته است .

نمونه اینگونه کلاهبرداری‌ها در حال افزایش است و در تماس‌هایی که گرفته می‌شود صدای مجری‌های معروف و البته وزیر ارتباطات برای جلب اعتماد کاربر شنیده می‌شود . با مراجعه به پلیس فتا مشخص می‌شود کاربرانی که قربانی این نوع اخاذی قرار گرفته‌اند بی‌شمار است و بیشتر این افراد تحصیلکرده هستند و وقتی شکایت خود را اعلام می‌کنند به دلیل اینکه خود به عابر بانک رفته‌اند و مبلغ را واریز کرده‌اند پرونده آنها رسیدگی نمی‌شود یا برای رسیدیگی به اینگونه پرونده‌ها باید سرکرده این گروه کلاهبرداری را پیدا کرد و بعد به پرونده رسیدگی کرد .

یکی از افرادی که مورد این نوع کلاهبرداری قرار گرفته است در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» گفت: ساعت یک روز پنجشنبه زنگ گوشی به صدا درآمد مردی از پشت خط با سلام و احوالپرسی و گفتن نام و نام خانوادگی اعلام کرد که از یک برنامه رادیویی تماس گرفته است و برنده حج شده‌ام .

این فرد بعد گفت مهمان برنامه یک مجری معروف است و شماره تلفن همراه شما توسط وی  انتخاب شده است، ‌از من خواست تا پشت خط بمانم تا برای صحبت با مجری و مهمان به استودیو متصل شوم، ‌بعد از چند ثانیه صدای مجری معروف آمد که با سلام و احوالپرسی این برد را تبریک گفت . در ادامه فرد تماس‌گیرنده از من خواست به نزدیکترین عابر بانک بروم تا معادل ریالی جایزه را برایم واریز کند .

این فرد با اشاره به اینکه فرد تماس‌گیرنده بسیار آرام و با طمانینه صحبت می‌کرد، ‌گفت: وقتی به عابر بانک رسیدید تماس بگیرید تا شماره شما را دریافت کنم و مبلغ 10میلیون تومان برای شما واریز کنم . از آنجا که نام و نام خانوادگی من را به درستی گفت و صدای استودیو و برنامه رادیویی به خوبی شنیده می‌شد اعتماد کردم و پای عابر بانک رفتم و در نهایت مبلغ 2 میلیون تومان از من کلاهبرداری شد .

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول ابتدا رقم 500 تومان برای خزانه داری کشور واریز کرد که اعلام شد این مبلغ برای مالیات است که باید پرداخت شود، ‌در مرحله دوم هم اعداد و ارقامی که پشت تلفن می‌گفت را زدم که بعدا متوجه شدم شماره کارت و مبلغی است که به کارت کلاهبردار واریز کرده‌ام . وی گفت: کلاهبرداران دقیقا می‌دانستند که من چند کارت بانکی دارم و از من می‌خواستند که فلان کارت بانکی را وارد کنم، ‌رقم داخل کارت را هم می‌دانستند که خوشبختانه از  آن کارت استفاده نکردم. وی در ادامه گفت: با مراجعه به پلیس فتا و شکایت و تشکیل پرونده و مراجعات متعدد و صرف وقت و هزینه، ‌پرونده کلاهبرداری به جایی نرسید . در ادامه یکی از مشاوران حاضر در پلیس فتا به خبرنگار ما گفت: کلاهبرداران هر روز شیوه‌های کلاهبرداری و اخاذی خود را تغییر می‌دهند و چند گام از پلیس جلوتر هستند.

وی گفت: اینگونه کلاهبرداری ها به روش تماس از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی افزایش پیدا کرده است و به قدری با مهارت این مسائل را عنوان می‌کنند که شهروندان با اطمینان کامل به پای عابر بانک می‌روند و موجودی حساب بانکی  را در چند مرحله کارت به کارت می‌کنند .

وی با اشاره به اینکه کاربران و شهروندان تحت هیچ شرایطی فریب اینگونه تماس‌ها را نخورند، ‌گفت: این افراد با بهانه‌های مختلف از جمله دریافت یارانه، ‌جوایز نقدی و سفر حج، دریافت سبد کالا و... از شهروندان می‌خواهند شماره کارت بانکی و رمز عبور خود را بدهند یا با پیامکی از آنها می‌خواهند که به عابر بانک بروند و بعد مورد سو استفاده و کلاهبرداری قرار می‌گیرند .

به نظر می‌رسد اینگونه کلاهبرداری ها روز به روز در حال افزایش است به‌طوری‌که روز گذشته وزیر ارتباطات در توییتی با اشاره به دو روش کلاهبرداری که این روزها در فضای مجازی به وفور دیده می‌شود، به کاربران هشدار داد و گفت: مراقب اینگونه کلاهبرداری‌ها باشیم.

وی نوشت: نرم افزارها و یا پیام‌هایی که در فضای مجازی با عنوان شارژ و یا اینترنت رایگان، تبلیغ می‌کنند، دروغ و فریب است.

وی ادامه داد: در همین حال تماس‌هایی که با عنوان برنده شدن در قرعه کشی از شما درخواست اطلاعات بانکی می‌کنند نیز، کلاهبرداری است.

وزیر ارتباطات از کاربران خواست مراقب این کلاهبرداری‌ها باشند و این پیام را برای دیگران هم بازنشر دهند.

 

ارسال نظر