ضرر میلیون‌ها دلاری چشم بادامی‌ها از غیبت اپل

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۹۸
ضرر میلیون‌ها دلاری چشم بادامی‌ها از غیبت اپل

گروه دانش و فن   

اپل ادعا می‌کند ممنوعیت فروش آیفون‌های این شرکت در چین خسارت جبران‌ناپذیری به مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و دولت چین وارد خواهد کرد.

چندی پیش رسانه‌های خارجی گزارشی را منتشر کردند که براساس آن، به‌دلیل شکایت کوالکام از اپل در چین، فروش برخی مدل‌های آیفون ممنوع شده است. هرچند این ممنوعیت نتوانسته بود مانع از فروش این گوشی‌ها شود، این در حالی است که شکایتی اخیرا توسط اپل ارایه شده که جزییات بیشتری را در رابطه با عملی شدن این ممنوعیت و آثار  آن آشکار می‌کند.

براساس توضیحات ارایه‌شده توسط اپل که بلومبرگ آن را ارایه کرده است، ممنوعیت فروش آیفون در چین اپل را مجبور می‌کند تا با کوالکام به توافق برسد. اهالی کوپرتینو می‌گویند چنین توافقی تولیدکنندگان را مجبور به‌افزایش غیرمنطقی قیمت گوشی‌ها کرده و آنها را ملزم می‌سازد تا حق امتیاز بالایی به کوالکام پرداخت کنند. این موارد، درنهایت مشتریان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ساکنان کوپرتینو در شکایتی که روز نوزدهم آذر (۱۰ دسامبر) به‌ثبت رسیده، گفته‌اند: اپل مجبور خواهد شد تا با شاکی پرونده به‌توافق برسد؛ همین مساله تمامی تولیدکنندگان گوشی همراه را مجبور می‌کند تا مانند گذشته هزینه‌های بالایی از مشتری دریافت کنند و هزینه‌های زیادی برای امتیاز استفاده از پتنت‌های کوالکام پرداخت کنند. این مساله موجب ضررهای جبران‌ناپذیری در بازار نهایی تلفن‌های همراه خواهدشد.

به‌گفته اپل، ممنوعیت فروش آیفون بطور روزانه میلیون‌ها دلار هزینه را بر این شرکت تحمیل خواهد کرد و هم دولت و هم مصرف‌کنندگان چینی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. در شکایت ارایه‌شده توسط ساکنان کوپرتینو به این مساله نیز اشاره شده که این شرکت در مجموع فرایند توسعه و چرخه تولید ۵ میلیون موقعیت شغلی را در چین ایجاد کرده است.

دیگر مساله‌ای که توسط Apple به آن اشاره شده، این است که ممنوعیت فروش آیفون در چین، دولت این کشور را از «صدها هزار» مورد دریافت مالیات محروم خواهد کرد. علاوه‌بر این، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان اصلی قطعات در چین، همچون فاکسکان، در این شرایط متضرر خواهند شد. به‌ادعای اپل، این ممنوعیت خسارات جبران‌ناپذیری نیز به مصرف‌کنندگان و دولت چین وارد خواهد کرد.هرچند Qualcomm ادعا کرده‌ بود که رای صادرشده توسط دادگاه تقریبا واردات و فروش تمام مدل‌های آیفون را در چین ممنوع می‌سازد، اما این ادعا شکل واقعیت به‌خود نگرفت. در پاسخ به‌ ادعای کوالکام، بیانیه‌ای توسط اپل منتشر شد که در آن گفته‌ شده بود: تمام مدل‌های آیفون در دسترس مشتریان ما در چین خواهند بود.

علاوه‌بر این، اپل تقاضای تجدیدنظر در رابطه با این رای را هم تقدیم دادگاه خواهد کرد. دراین‌میان، نکته قابل‌توجه این است که رای صادرشده نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل موبایل اپل (iOS) را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و شامل نسخه ۱۲ این سیستم‌عامل نخواهدشد؛ چرا که هیچ‌کدام از کدهای نرم‌افزاری متعلق به کوالکام در این نسخه از‌ای او‌اس مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. کوالکام اکنون در تلاش است تا با اشاره به همان پتنت‌های پیشین به ممنوعیت فروش آیفون 10 اس و 10 آر در چین دست پیدا کند.

 کارخانه‌های اپل به امریکا منتقل می‌شوند

این در حالی است که با بالاگرفتن روابط تیره بین امریکا و چین روز گذشته رویترز خبر داد که اپل تحت‌تاثیر فشارهای سیاسی دولت ترامپ مبنی بر انتقال کارخانه‌ها از چین به داخل خاک کشور ایالات متحده، با اختصاص یک میلیارد دلار قصد دارد کارخانه جدیدی در شهر تگزاس امریکا احداث کند.

پس از آغاز جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده امریکا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا چین را به افزایش تعرفه‌های گمرکی تهدید کرد که به واسطه آن بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی و خودروسازی امریکایی که در چین کارخانه داشتند، اعلام کردند که متحمل ضرر و زیان‌های گسترده و هنگفتی خواهند شد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ امریکایی به منظور کاهش هزینه‌های نهایی و افزایش سودآوری، کارخانه‌های خود را به شهرهای مختلف چین منتقل کرده‌اند و میلیون‌ها کالای تولیدی خود را در این کشور به تولید و فروش می‌رسانند.

با توجه به آنکه بسیاری از شرکت‌ها و غول‌های تکنولوژی امریکایی در چین کارخانه دارند یا با بسیاری از شرکت‌های چینی برای تولید و تامین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، بنابراین افزایش تعرفه وارداتی که سران این دو کشور برای همدیگر وضع کرده‌اند، می‌تواند تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد امریکا و چین به همراه داشته باشد.اما حالا به نظر می‌رسد که تلاش شرکت‌های تکنولوژی همچون اپل برای کاهش هزینه‌های نهایی و تمام شده برای تولید محصولاتشان در خارج از خاک امریکا به نتیجه نرسیده است و مجبور شده‌اند تحت فشارهای سیاسی دولت ترامپ، به ساخت و احداث کارخانه در داخل خاک این کشور و انتقال آن از چین به امریکا اقدام کنند.

اپل اعلام کرده است که بدین منظور یک میلیارد دلار برای راه‌اندازی کارخانه واقع در شهر تگزاس، ایالت آستین شمالی را سرمایه‌گذاری کرده و اختصاص داده است. این شرکت امریکایی همچنین از اختصاص ۱۰ میلیارد دلار دیگر برای احداث دیتاسنتر و مراکز داده در شهرهای سیاتل، سن‌دیگو، کالیفرنیا و همچنین توسعه فعالیت‌های عملیاتی خود در شهرهایی نظیر نیویورک، پیتزبورگ و کلرادو ظرف سه سال آینده خبر داده است.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران، پروژه احداث و راه‌اندازی کارخانه اپل در تگزاس بالغ بر ۲۰ هزار شغل در ایالات متحده امریکا ایجاد خواهد کرد.ترامپ پیش‌تر به بهانه حمایت از تولید داخلی و افزایش نرخ اشتغالزایی در ایالات متحده، شرکت‌های تکنولوژی و خودروسازی امریکایی را که در خارج از این کشور کارخانه احداث کرده و به تولید محصولات خود در کشورهای دیگر می‌پردازند، به‌شدت انتقاد کرده و آنها را تهدید کرده بود.

 اپل تا ۳ سال دیگر به تراشه‌سازی رو می‌آورد

این در حالی است که اپل قصد دارد به منظور قطع وابستگی خود به غول‌های تراشه‌سازی همچون کوالکام و اینتل، تا سال ۲۰۲۱ میلادی تراشه‌های مودم بی‌سیم اختصاصی خود را عرضه کند.

مدت‌هاست که شرکت امریکایی اپل قصد دارد خود و محصولاتش را از وابستگی به شرکت‌های تراشه‌سازی بزرگی همچون کوالکام و اینتل برهاند و در این زمینه تلاش‌های بسیاری هم کرده است. تا جایی که به تازگی به نظر می‌رسد این تلاش‌ها درحال به ثمر نشستن است و این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ میلادی تراشه‌های مودم بی‌سیم اختصاصی برای محصولاتش عرضه کند.

به نقل از منابع آگاه آمده است، اپل با به‌کارگیری مهندسان و متخصصان زبده و فعال در صنایع تراشه‌سازی در حال کار روی توسعه این پروژه بوده که محل تحقیقاتی و کارخانه تولید تراشه‌های اختصاصی اپل در منطقه‌ای نزدیک کالیفرنیای شمالی قرار گرفته است.

پیش‌تر نیز گزارش‌های غیر رسمی در رسانه‌ها منتشر شده بود که نشان می‌داد اپل به صورت مخفیانه و در سکوت خبری روی توسعه و تولید تراشه‌های اختصاصی برای محصولاتش است تا بدین‌ترتیب به سودآوری خود بیفزاید و از وابستگی به شرکت‌های عظیم تراشه‌سازی نیز رها شود.بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که انتظار می‌رود نخستین آیفونی که از تراشه مودم ساخت خود اپل بهره می‌برد، در سال ۲۰۲۱ میلادی به بازارهای جهانی عرضه شود.

 

ارسال نظر