رویداد

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۲۵

زندگی در فضا تاثیری روی سیستم ایمنی فضانوردان ندارد

ایندیپندنت | زندگی در فضا تاثیر محسوسی بر ایمنی انسان نمی‌گذارد، مساله‌ای که برای ماموریت‌های طولانی‌مدت فضایی بسیار مهم است.

متخصصینی که روی نمونه‌های خون گرفته شده از 23 فضانورد قبل و بعد از اقامت آنها در ایستگاه فضایی بین‌المللی مطالعه کرده‌اند می‌گویند، اقامت طولانی در فضا تاثیر چشمگیری بر سیستم ایمنی آنها نگذاشته است.

در این آزمایش‌ها، از خون شش نفر که به فضا پرواز نمی‌کردند، به عنوان نمونه‌های مقایسه‌ای استفاده شد. در نتیجه، دانشمندان دریافته‌اند که زندگی در فضا، بر تعداد لنفوسیت‌ها- گلبول‌های سفید خون که آنتی بادی‌هایی را برای مبارزه با بیماری‌های عفونی تولید می‌کنند تاثیر نمی‌گذارد. مطالعات فوق توسط گروهی از متخصصان پزشکی تحت سرپرستی جان کمپبل استاد دانشگاه انگلیس و در چارچوب تحقیقات برای بررسی سلامت فضانوردان صورت گرفته است. جان کمپبل، متخصص پزشکی این دانشگاه گفت: «این اولین مطالعه دامنه‌دار و چند جانبه‌ای است که در موضوع تاثیر بی‌وزنی بر روی سیستم ایمنی بدن صورت گرفته و بطور کامل ثابت می‌کند که سفر فضایی درازمدت، تأثیر محدودی بر تعداد لنفوسیت‌ها و تولید آنتی بادی‌ها در بدن فضانوردان دارد.» وی افزود: «نتایج کار ما خبر خوبی برای فضانوردانی است که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت دارند. همچنین برای همه فضانوردانی که در آینده در ماموریت‌های طولانی مدت فضایی شرکت خواهند کرد.» به گفته دانشمندان، نتایج این مطالعه می‌تواند برای برنامه‌ریزی پروازهای طولانی مدت به فضا، از جمله مریخ مفید باشد. علاوه بر این، داده‌های مربوط به کار سیستم ایمنی برای واکسیناسیون موثر فضانوردان در حین پرواز دارای اهمیت است. درستی کار سیستم ایمنی فضانوردان یکی از دغدغه‌های مهم دانشمندان بعد از دهه 1970 که ایستگاه‌های فضایی در مدار قرار گرفتند و افرادی برای مدت‌های طولانی در آنها به کار مشغول می‌شدند به‌شمار می‌رفت و همیشه این ترس وجود داشت که اگر دستگاه ایمنی فضانوردان در اثر پروازهای درازمدت صدمه بخورد، چطور می‌توانند از سلامت آنها در پروازهای دور از زمین مانند سفر به مریخ محافظت کرد.

تجهیز مدل‌های آیفون ۲۰۱۸ به فناوری جدید سیم‌کارت

پی‌سی‌ورلد |   اپراتور مخابراتی ورایزن نیز بعد از AT&T که نخستین ارایه‌دهنده پشتیبانی سیم‌کارت‌های ای‌سیم گوشی‌های آیفون بود، اعلام کرده که می‌خواهد امکان پشتیبانی از eSIM را به تمامی آیفون‌های تولیدی سال ۲۰۱۸ میلادی اضافه کند.

با توجه به آنکه دو مدل پرچمدار گوشی‌های آیفون ۲۰۱۸ اپل که در سپتامبر سال جاری میلادی از آنها رونمایی و سپس روانه بازارهای جهانی کرد، از سیم‌کارت‌های ای‌سیم (eSIM) پشتیبانی می‌کنند، حالا به نظر می‌رسد که اپراتور مخابراتی ورایزن نیز به پیروی از AT&T می‌خواهد تمامی مدل‌های گوشی‌های آیفون تولید شده را به امکان پشتیبانی از سیم‌کارت‌های ای‌سیم (eSIM) مجهز کند.

واژه سیم‌کارت ای‌سیم (eSIM) به‌معنای سیم‌کارت قابل ادغام و مخفف عبارت (Embedded Subscriber Identity Module) است و همانطور که از نامش مشخص است، بخش جداناپذیری از برد اصلی گوشی هوشمند موردنظر محسوب می‌شود. کلمه ای‌سیم به معنای یک سیم‌کارت یکپارچه با گوشی هوشمند است و این بدان معناست که دیگر سیم‌کارت فیزیکی قابل خروج از گوشی هوشمند نخواهد بود و اپراتور مربوطه در کشورهای محل سکونت باید از آن پشتیبانی کند.

هم‌اکنون کشورهایی که از این قابلیت سیم‌کارت‌های ای‌سیم پشتیبانی می‌کنند، شامل اتریش، کانادا، کرواسی، جمهوری چک، آلمان، مجارستان، هند، اسپانیا، انگلیس و ایالات متحده امریکا می‌شوند و به نظر می‌رسد که تنها کاربران ساکن در کشورهای مذکور قادر خواهند بود از این نسخه‌های دو سیم‌کارته گوشی‌های آیفون ۲۰۱۸ بهره‌مند شوند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای این فناوری برای شرکت‌های تولیدکننده موبایل آن است که دیگر نیازی نیست فضای جداگانه‌ای را در کناره یا پشت گوشی برای قرار گرفتن سیم‌کارت‌های معمول تعبیه کنند که این در نهایت دست آنها را برای طراحی‌های زیبا، سبک و جذاب گوشی‌های هوشمند باز می‌گذارد و طراحی حاشیه و کناره‌های گوشی‌ها می‌تواند با پشتیبانی از این قابلیت نازک‌تر و باریک‌تر از قبل شود.

چین جایگاه نخست اروپا را به چالش می‌کشد

فون‌آرنا |  بر اساس گزارش‌های منتشر شده، چین تبدیل به بزرگ‌ترین پیشگام هوش مصنوعی خواهد شد و جایگاه نخست اروپا را به چالش خواهد کشید.

کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه شرکت تحقیقاتی Elsevier در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که چین تا چهار سال آینده جایگاه کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا در عرصه توسعه هوش مصنوعی را خواهد گرفت.

پژوهشگران و محققان فعال در حوزه تکنولوژی با تمرکز و تحقیقات گسترده بر روی فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی قرار است این کشور را تبدیل به بزرگ‌ترین پیشگام در حوزه هوش مصنوعی کند.

گزارشی که اخیرا توسط پژوهشگران موسسه الزویر منتشر شده نشان می‌دهد امریکا با اینکه میزبان غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های بزرگ فناوری همچون گوگل، آمازون و فیس بوک است، در مرحله جذب استعدادهای هوش مصنوعی بسیار موفقیت‌آمیز عمل کرده است اما هنوز از بزرگ‌ترین رقیب خود چین عقب‌تر است. به گونه‌ای که چین در سال 2004 میلادی از لحاظ تعداد مقاله‌های منتشر شده در خصوص هوش مصنوعی جای امریکا را گرفته است و به بزرگ‌ترین مرکز مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با هوش مصنوعی تبدیل شده است.

کارشناسان بر این باورند که چین قصد دارد تبدیل به بزرگ‌ترین قطب هوش مصنوعی و پیشگام در این عرصه شود و در راستای دست یافتن به این هدف سیاست‌های بلندپروازانه‌ای دارد.

آنها همچنین عنوان کرده‌اند که افزایش محققان هوش مصنوعی و جذب نخبه‌های فعال در این حوزه می‌تواند نویدبخش تبدیل شدن چین به بزرگ‌ترین قطب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی باشد و تغییر و تحولات عظیمی را ایجاد کند. البته این درحالی است که هم اکنون اروپا در جایگاه نخست هوش مصنوعی قرار دارد که این جایگاه به زودی توسط چین به چالش کشیده خواهد شد.

درمان زندانیان با دندان‌های مصنوعی چاپ ۳‌بعدی

انگجت | ایالت تگزاس که در ارایه خدمات دندانپزشکی برای زندانیان، بدنام است، به زودی دندان‌های مصنوعی چاپ سه‌بعدی شده در اختیار زندانیان نیازمند قرار خواهد داد. زندان‌های تگزاس به عدم دسترسی به خدمات دندانپزشکی و دندان مصنوعی شهره هستند، چرا که از نظر این ایالت، جویدن به عنوان یک ضرورت پزشکی محسوب نمی‌شود.

اما این موضوع احتمالا در آینده نزدیک به لطف چاپ ۳بعدی حل خواهد شد. طبق گفته “هوستون کرونیکل “ بزرگ‌ترین روزنامه ایالت تگزاس، زندان ایالتی تگزاس، عرضه دندان مصنوعی چاپ شده با فناوری چاپ سه بعدی به زندانیان بدون دندان را از فصل بهار آغاز می‌کند.

این کار، نیاز به انتقال زندانیان به مراکز دندانپزشکی را در سراسر کشور برطرف می‌کند، زیرا تکنسین‌ها می‌توانند به راحتی دهان زندانی را اسکن کنند و سپس تصاویر را به دستگاه چاپ سه بعدی ارسال کنند. همچنین این فرآیند که در حالت عادی چند ماه به طول می‌انجامد، با فناوری چاپ سه بعدی تنها چند هفته طول خواهد کشید.

این تصمیم بر اثر یک گزارش از روزنامه هوستون کرونیکل در ماه سپتامبر گرفته شد که وضعیت نابسامان زندانیان ایالت تگزاس را که بر اثر مشکلات دندانپزشکی دچار کمبود وزن یا سایر عوارض پزشکی شده بودند، نشان می‌داد.

حتی برخی از آنها بعضی از دندان‌های باقی‌مانده خود را پس از اینکه به آنها وعده داده شده بود که یک دست دندان مصنوعی گیرشان می‌آید، کشیده بودند. زندانیان بی‌دندان اکنون مجبورند غذای پوره شده بخورند و یا به زور با لثه‌های خود غذا را بجوند. مقامات تگزاس بعد از این گزارش، سیاست خود را تغییر دادند و متعهد به ارایه پروتزهای بیشتر و وضع قوانین معقول‌تر شدند.  “جرمی دزل “، سخنگوی زندان‌های تگزاس گفت که مقامات معتقدند چاپ سه بعدی به عنوان یک راه‌حل کارآمد و مقرون به صرفه برای رسیدگی به این مشکل است، زیرا تعداد زیادی از مجرمان سالخورده در زندان هستند که هر روزه بر تعدادشان افزوده نیز می‌شود.

در حالی که دولت مجبور است سیستم چاپ سه بعدی را بین ۵۰ تا ۱۰۰‌ هزار دلار خریداری کند، هر دست دندان مصنوعی چاپ سه بعدی فقط ۵۰ دلار هزینه خواهد داشت.

نرم‌افزار ضدفیشینگ درگاه بانکی تولید شد

ماهر |  افزونه نرم افزاری ضد فیشینگ درگاه بانکی با همکاری مراکز آپا و ماهر و با هدف شناسایی صفحات جعلی درگاه‌های بانکی پرداخت الکترونیک تولید شد.

حفظ امنیت اطلاعات کاربران در خرید و پرداخت اینترنتی امری بسیار مهم و جدی محسوب می‌شود و اغلب کاربران در زمان استفاده از اینترنت برای عملیات پرداخت، نگران به سرقت رفتن اطلاعات و رمزعبور کارت‌های بانکی خود هستند.

از این رو مرکز آپا (مرکز آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، امداد رایانه‌ای) دانشگاه سمنان با حمایت مرکز ماهر (مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای) با هدف شناسایی و آگاه ساختن سرویس‌گیرنده وب از درگاه‌های جعلی پرداخت اینترنتی، افزونه تشخیص صفحات جعلی (فیشینگ) را تولید کرده است.

با نصب افزونه (Extension) ضد فیشینگ درگاه بانکی و با استفاده از تکنولوژی‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده در این نرم افزار، امنیت اطلاعات کاربران به خطر نخواهد افتاد و حریم خصوصی آنها حفظ می‌شود.

این نرم‌افزار در صورتی که درگاه پرداخت الکترونیکی را جعلی تشخیص دهد، آدرس درگاه را برای بررسی بیشتر به سرور ارسال خواهد کرد و هیچ اطلاعات دیگری از کاربر دریافت نخواهد شد. به بیان دیگر این افزونه، درگاه‌های جعلی پرداخت بانکی را شناسایی کرده و هشدار می‌دهد.

با فعال بودن این افزونه و هنگام هدایت کاربر به صفحات پرداخت اینترنتی در یک سایت، به صورت خودکار اصل بودن یا فیشینگ بودن آن صفحه تشخیص داده شده و پیام مناسبی به کاربر نمایش داده می‌شود.

کاربر باید برای یک پرداخت اینترنتی با اطمینان خاطر، این نرم افزار را روی سیستم کامپیوتری و یا موبایل خود نصب کند.

از آنجا که بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب قربانیان فیشینگ از طریق گوشی همراه گرفتار این دام می‌شوند، برای حفظ امنیت پرداخت الکترونیک و جلوگیری از سرقت کارت‌های بانکی توصیه می‌شود کاربر مرورگر فایرفاکس را روی گوشی همراه خود نصب کرده و با نصب افزونه ضد فیشینگ روی آن، پرداخت اینترنتی مطمئنی داشته باشید.

 

 

ارسال نظر